• Headrush

Vilken ögonfärg?

Hej hej, jag inspirerades från en annan tråd och tänkte ta tillfället i akt

Vilken färg tror ni vår dotter kommer att få på sina ögon? Dom är blå nu, men det är ju inte bestämt förren hon är ett år.

På min mans sida: Vår dotters farmor har bruna, hennes farfar har blå, Min man och hans två syskon har bruna.

På min sida: Alla har blå eller gröna ögon.

Då borde den blå färgen vara mer dominant i vårt fall va? Så i så fall förblir hennes ögon blå?

Väldigt intressant tycker jag Vad tror ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-23 19:23:53:
    Finns förresten bilder i mitt galeri om någon vill kolla

• Svar på tråden Vilken ögonfärg?
  • Familjen Höög

hur gammal är hon nu??? på bvc sa de till mig att vid 6 månader har de fått sin ögon färg...

• Hannah76

Jag tror hon får gröna ögon.

Färgen kan komma senare än 6 månader, vissa ändrar så sent som två år.

• Headrush

Hon är snart 9 månader. Jag har en bok från när jag läste till undersköterska, i den finns en massa crap om arvsmassa och arvsanlag och där står det att färgen är bestämd först när barnet är ett år.

• sassy123

Vad har du för ögonfärg då?

• sassy123

Enligt det jag fick lära mig när jag gick i skolan, har din man ett anlag för brunt och ett för blått och du har två anlag för blåa. Eftersom brunt är dominant är chansen att hon får bruna ögon 50%. Men nu har forskarna upptäckt att det finns ett grönt anlag också, så det finns en liten chans att de blir gröna. Men jag gissar i alla fall på att hon får bruna ögon, eftersom det är störst chans för det

• mammelimam

Så här är det! (blandar inte in grönt i det hela)

Alla har TVÅ gener för ögonfärg, en från mamma och en från pappa. Den bruna genen är dominant över den blå genen, d v s att det räcker att man har EN brun gen för att få bruna ögon. Medan blåögda har två blå gener.

Eftersom du har blå ögon har du fått blåa gener från både din mamma och pappa, d v s du har två blå gener.

Din mans pappa är blåögd och har därför två blå gener och därmed har din man fått en blå gen från honom. Och eftersom din man är brunögd har han fått en brun gen från sin mamma. Din man har alltså en brun och en blå gen.

Alltså - du har gett en blå gen till din dotter och din man har gett antingen en brun eller en blå gen... Så det är 50% chans att hon blir blåögd och 50% för brunögd.

• Protte

septembermamma åh vilken bra förklaring!

• Mumin75

museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

Min sambo har bruna ögon och hans mamma har bruna, hans pappa har blå. Två av sambons systrar har bruna och en har gröna.

Jag har blå och typ alla i min släkt har blå, mamma, pappa, syskon osv.

Vår dotter fick bruna ögon. Men hennes började skifta i brunt redan några dagar efter födseln.

• Mumin75

Verkade vara nåt vajsing på den sidan just nu... men där kan man annars räkna ut hur stor procentchansen är till olika ögonfärger.

Svar på tråden Vilken ögonfärg?