• tro hopp och kärlek

Hur länge syns hinnsäcken efter ett missfall?

Hejsan på Er!

Jag var på ett Vul i dag är i vecka 6. Där såg dr bara en hinnsäck, men inget foster. Kan vara normalt vid denna tidpunkt i graviditet. Har ställt frågor angående detta i en annan tråd. Nu till frågan, eftersom jag hade en liten brun miniflytning för 10 dagar sedan, undrar jag om inte hinnsäcken borde vara borta om det var ett missfall?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur länge syns hinnsäcken efter ett missfall?
  • hejlis

Efter ett mf så är hinnsäcken borta. Håller tummarna att allt står rätt till hos dig. Så tidigt i grav. är det svårt att se. Har man dessutom räknat fel på ngr dagar så är et ju ännu svårare. Jag var på ett tidigt vul denna grav. för jag fick mf innan, och då ville de att jag skulle komma som tidigst i v.8, bara för att man skulle vara säker på att kunna se ngt.

• tro hopp och kärlek
    hejlis skrev 2007-10-23 19:48:09 följande:
    Efter ett mf så är hinnsäcken borta. Håller tummarna att allt står rätt till hos dig. Så tidigt i grav. är det svårt att se. Har man dessutom räknat fel på ngr dagar så är et ju ännu svårare. Jag var på ett tidigt vul denna grav. för jag fick mf innan, och då ville de att jag skulle komma som tidigst i v.8, bara för att man skulle vara säker på att kunna se ngt.
    Tack för ditt svar! Det ingav hopp och det e ju som bekant det sista som överger än. Hur längt gången är du nu i din graviditet? Ha det bra!
  • Ellenor

Här har du en som varit i precis samma situation =) Jag vet PRECIS hur orolig man kan vara.

Jag var på 4 olika undersökningar vid olika tillfälen, första i V. 4-5, man såg då INGENTING. (kollade p.g.a tidigare X)

V.6 Hinnsäck samt gulesäck. Inget foster.

V.7+2, Man såg en hinnsäck samt en gulesäck. Dock inget foster och inget hjärta, doktorn sa att det var lika stor chans att allt skulle vara normalt, som att jag skulle få missfall. detta lugnade mig INTE.

V.9+2 Till min stora glädje hittade doktorn både ett foster samt ett pickande hjärta. Dock blev jag tillbakaflyttad till V. 6+6. SÅ, du ska se att allt är normalt!

• after eight

Jag fick MA konstaterat i vecka 10 för 8 månader sedan. Då hade jag inte blött, men det gick att se på hinnsäcken att det skulle bli missfall, för den hade så smått börjat säcka ihop. Plus givetvis att fostret inte hade något hjärtljud. Så länge fostersäcken ser hel och rund ut är det säkert ingen fara. Vecka 6 är ju väldigt tidigt att se ett foster.

Isabel 050105 och Graham i magen med BF 071230
  • tro hopp och kärlek
    hejlis skrev 2007-10-24 14:43:43 följande:
    Har bf imorgon
    Hej! Vad spännande önskar dig lycka till. Det finns inget mer så stort som när man får barn och man är så lycklig att man äntligen ska få träffa den lille och få äran att följa den på livets väg.
  • tro hopp och kärlek

Hej! Beklagar det inträffade. Jag har också varit med om missfall tidigare, ngr år sedan. Detta e dock en ny situation med osäkerhet och många frågor. Får jag fråga hur långt efter det konstaterade missfallet, kom blödningen? Ha det bra!
    after eight skrev 2007-10-24 14:49:45 följande:

Jag fick MA konstaterat i vecka 10 för 8 månader sedan. Då hade jag inte blött, men det gick att se på hinnsäcken att det skulle bli missfall, för den hade så smått börjat säcka ihop. Plus givetvis att fostret inte hade något hjärtljud. Så länge fostersäcken ser hel och rund ut är det säkert ingen fara. Vecka 6 är ju väldigt tidigt att se ett foster.
  • after eight

Jag tvingades gå två veckor och vänta på att kroppen skulle stöta ut fostret. Det var en fruktansvärt jobbig tid, men sedan hade jag bara en mens innan jag blev gravid igen.

Nu är jag i vecka 31.

Isabel 050105 och Graham i magen med BF 071230
  • tro hopp och kärlek

Hej! Ja tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Ja nu upptar all min tid till att vara orolig. Jag vill ej leva i ovisshet. Vill veta är jag gravid eller inte, sen vet jag att missfallsriskerna finns ju där ändå. Jag har varit gravid innan, ngr ggn, och de 9 månaderna är ju både på gott och ont

Ellenor skrev 2007-10-24 00:10:48 följande:
    Här har du en som varit i precis samma situation =) Jag vet PRECIS hur orolig man kan vara. Jag var på 4 olika undersökningar vid olika tillfälen, första i V. 4-5, man såg då INGENTING. (kollade p.g.a tidigare X)V.6 Hinnsäck samt gulesäck. Inget foster.V.7+2, Man såg en hinnsäck samt en gulesäck. Dock inget foster och inget hjärta, doktorn sa att det var lika stor chans att allt skulle vara normalt, som att jag skulle få missfall. detta lugnade mig INTE.V.9+2 Till min stora glädje hittade doktorn både ett foster samt ett pickande hjärta. Dock blev jag tillbakaflyttad till V. 6+6. SÅ, du ska se att allt är normalt!
  • tro hopp och kärlek

Grattis till din graviditet.Vad fruktansvärt med missfallet. Det är mycket man ska behöva stå ut med. Sen är man ju allmänt orolig ändå under de nio månaderna.

after eight skrev 2007-10-24 15:00:23 följande:

Jag tvingades gå två veckor och vänta på att kroppen skulle stöta ut fostret. Det var en fruktansvärt jobbig tid, men sedan hade jag bara en mens innan jag blev gravid igen. Nu är jag i vecka 31.
  • Ellenor

tro hopp och kärlek skrev 2007-10-24 15:03:39 följande:

Hej! Ja tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. Ja nu upptar all min tid till att vara orolig. Jag vill ej leva i ovisshet. Vill veta är jag gravid eller inte, sen vet jag att missfallsriskerna finns ju där ändå. Jag har varit gravid innan, ngr ggn, och de 9 månaderna är ju både på gott och ont
    Ja precis, under de två veckorna då jag inte visste om jag skulle få misfall, om där inte ens fanns ett foster eller om det blivit ett ma var jag ett nervvrak, vi pratade inte ens om att jag var gravid. Det kändes som att om jag pratade om det, då skulle det bara gå fel =(

Så det var verkligen skönt att höra att doktorn såg ett embryo och ett litet hjärta som pickade på. Men såhär i efterhand är jag lite arg att jag inte fick se med egna ögon, han tittade rätt snabbt, mätte och grejjade, sen drog han bara ur vul-staven. Inte ens ett litet kort fick jag =(
    Men men, jag skall böna och be min barnmorska nu på inskrivningen nästa vecka att jag skall få ett ul tidigare än vecka 18 som är standard. Får se hur snäll hon är =)
Svar på tråden Hur länge syns hinnsäcken efter ett missfall?