• Ellah

Id-brickor, sådan man fick förr vid födsel tror jag...

Jag hittade efter lite utrensning id-brickor som man fick förr (ja, man kanske får dem numera också) vid födsel tror jag, jag fick dem nog själv när vi fick svenskt medborgarskap. Där står namn, personnummer och blodstyp tror jag.

Dessa brickor ser ju ut som vanliga armé "tags" - men varför fick man (får man) dessa? Vad ska man ha dem till egentligen?

Numera är de ju lite populära, men det var de knappast '85.

• Svar på tråden Id-brickor, sådan man fick förr vid födsel tror jag...
  • timberhochmandie

Till precis det du tror... Om kriget kommer. (När man gör lumpen också...)

• Chaplin

Ska användas i händelse av krig.

• Marvinna

De skulle man väl ha om det blev krig eller nåt sånt....letar i minnet...

• Freiya

ja jag antar att man ska ha dem på sej så man blir lättare att identifiera och sådär om det blir krig?
    Vi fick en till dottern också för ett par veckor sen.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Bluescreen

Jag har tappat min och min sons... liksom hans gula vaccinationskort =( Katastrof?

• sassy123

Man ska ha dem på sig om det blir krig. Men blodgruppen får absolut inte stå på har jag för mig, för då kan någon döda dig och ta ditt blod Förvånad

• timberhochmandie
    sassy123 skrev 2007-10-23 20:15:16 följande:
    Man ska ha dem på sig om det blir krig. Men blodgruppen får absolut inte stå på har jag för mig, för då kan någon döda dig och ta ditt blod
    Hahaha, det står väl bara att man inte ska prägla in blodgrupp på eget bevåg. För att det inte ska bli fel i händelse av blodtransfusion, eller?
  • Ellah

Blodgruppen får ej stå på eftersom blodgruppen kan ändras upp till 25 års ålder, dessutom använder man sig av akutblod, blodgrupp 0, tex i fält om det är kris.

Används dessa för att identifiera döda? Har sett någonstans att de kallas "dödsbricka"...

Funderar nämnligen på att köpa en sådan till en vän som ska resa bort på en långväga, kanske bitvis lite farlig resa, kan han ta illa upp, tror ni?

Svar på tråden Id-brickor, sådan man fick förr vid födsel tror jag...