• Anonym (uäh)

Huvudlöss, vad göra?

Tror min 6-årskille fått löss.
    Såg nåt litet svart i hårbotten i går kväll, men den slank ner i avloppet innan vi kunde kolla på den ordentligt.
    Inget idag.
    Ser därimot pyttesmå svarta prickar som sitter en och en vid hårbotten. Äggen???

Vad göra??

Har tagit bort och ska tvätta alla sängkläder.
    Ska åka till apoteket när det öppnar.

Lillebror är hemma från dagis, men på han ser vi inget.

Vad göra med bebisen?? Den har ju inget hår...

Snälla, hjälp!!
    Tycker detta är så äckligt!!

• Svar på tråden Huvudlöss, vad göra?
  • Emsor

jag såg inga löss i mina tjejers länga hår. Båda mörkhåriga och vid luskamning kom inte många löss. Dock ett par stycken och det räcker ju ! *rys*

• Anonym (långhåriga)

Huuuu, ryser Nu har jag kollat på länken och löss är ju rätt så stora. Jisses, jag får ju totalpanik. Tycker jag kollar i tjejernas hår hela tiden och ser svarta pricka. Pillar jag på dom så ser jag att det bara är sand. Ett av barnen i klassen hade svarta prickar i huvudet (ljushårigt barn) och det var lusägg. Ungen hade mage att säga att jag kastade en svart prick på xx :-O Hon var visserligen behandlad med lusmedel men ändå

• Dag o natt

Lusäggen sitter fast på hårstrået och är lite knepigt att dra bort. Man får liksom dra det genom hela håret ut för att få bort och det är det som är så perfekt med kammen på lusfri.com Den tar rubbet. Äggen måste inte bort om de är döda/tomma. Men det känns ju trevligast om man får bort dem också.

• Dag o natt

Lusäggen sitter fast på hårstrået och är lite knepigt att dra bort. Man får liksom dra det genom hela håret ut för att få bort och det är det som är så perfekt med kammen på lusfri.com Den tar rubbet. Äggen måste inte bort om de är döda/tomma. Men det känns ju trevligast om man får bort dem också.

• Dag o natt

usch.... nu börjar det klia i håret av allt luspratande..

• blonde redhead
    AnnaGBG skrev 2007-10-24 09:18:29 följande:
    Man MÅSTE ju inte kamma bort äggen. Behandlingen är ju som en vanlig schamponering ( tar ju inte 6 timmar? ) och då dör ju alla gnetter ( ägg ). Har man väldigt långt och svårkammat hår så kan man faktiskt låta det vara. ( om det nu inte är mängder så man kräks av det )Behandla INTE om ni inte hittat löss i håret, det kommer ut nya lusmedel hela tiden eftersom lössen blir resistenta.Du bör ju däremot tala om på skola/dagis att ni fått det, så att alla föräldrar kan kolla annars smittar det ju runt i evigheter.
    Alla Äggen dör inte av medlet, dom MÅSTE kammas bort.
  • Anonym (uäh)

Varit på apoteket nu.
    Ska börja behandla.

Fy, vad det kliar på mig. Blir nojjig!!

• ich
    AnnaGBG skrev 2007-10-24 09:18:29 följande:
    Man MÅSTE ju inte kamma bort äggen. Behandlingen är ju som en vanlig schamponering ( tar ju inte 6 timmar? ) och då dör ju alla gnetter ( ägg ). Har man väldigt långt och svårkammat hår så kan man faktiskt låta det vara. ( om det nu inte är mängder så man kräks av det )
    Jo, man MÅSTE kamma bort äggen.
    ALLA ägg ska bort.
    Och schamponering.. det finns olika behandlingar.
    Enl de på mitt apotek är lus-schampot mindre effektivt än lösningen, och lösningen ska sitta i ca 6 timmar.
    Eftersom min dotter har tjockt och långt hår valde jag den mest effektiva behandlingen.
  • Dag o natt

Äggen sitter kvar om de är tomma och de tomma äggen gör ingen skada men känns äckliga att ha kvar i håret. Är man mitt i en aktiv lusperiod så är det klart bra att få bort äggen innan de kläcks och blir nya äckliga löss.. Det är så bra med den där kammen som jag pratat om. Den tar rubbet! Man slipper att sitta och peta ut ägg i flera timmar! Köp den! Den är väl värd varenda krona.

• ich

Dag o natt skrev 2007-10-24 11:18:26 följande:

Äggen sitter kvar om de är tomma och de tomma äggen gör ingen skada men känns äckliga att ha kvar i håret. Är man mitt i en aktiv lusperiod så är det klart bra att få bort äggen innan de kläcks och blir nya äckliga löss.. Det är så bra med den där kammen som jag pratat om. Den tar rubbet! Man slipper att sitta och peta ut ägg i flera timmar! Köp den! Den är väl värd varenda krona.
    Tror jag ska köpa den där kammen - i förebyggande syfte
    Förhoppningsvis slipper vi fler lusangrepp, men, men...
  • Dag o natt

Ja, gör det! Den är kanon! Vilken reklam jag gör... Jag vet bara skillnaden på att ha den och att inte ha den. Och jag vill inte vara utan den om det blir löss igen här hemma.

Svar på tråden Huvudlöss, vad göra?