• Redgreen

Impregnera inte!

Har läst här och där om folk som undrar vad man ska ha för impregneringsmedel till barnens utekläder, den nyköpta soffan och till och med till barnets vagn.

Jag kan bara inte förstå hur man vill spruta gift på saker som ens barn ska använda. Det är som att folk tror att bara för att det säljs i affären är det säkert giftfritt. Tror ni verkligen på det?

Samma sak med dem som t ex målar i barnens rum med vanlig färg, har ni funderat över vad det är för skit i färgen? Det sägs att vanlig målarfärg läcker gift i fem år... Fem år... Och där lägger man den nyfödda bebisen...

Läs mer här:
    Om impregnering:
    www.radron.se/templates/news____7135.asp
    www.icakuriren.se/ArticlePages/200510/10/20051010102833_Icak252/20051010102833_Icak252.dbp.asp
    www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm&id=809
    www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm&id=848

Om färg:
    www.ekocentrum.se/aktw/r50223.htm
    www.auro.se/om_oss.htm
    www.miljo.goteborg.se/top/tryck/fakta/Faktablad_87_V%E4lj_r%E4tt_f%E4rg_n%E4r_du_m%E5lar_om.pdf

• Svar på tråden Impregnera inte!
  • kaksmulan

Har du verkligen själv läst de där länkarna noggrant?
    Vad säger då forskarna om farligheten i att bära kläderna som behandlats med Pfos?? Svara på det du...

Aurolänken: är det reklam eller?

Nä, i de länkar du skickar kan jag faktiskt inte hitta sådana belägg som du framför här som att väggarna i ett rum skulle läka miljögifter i fem år efter målning. Sen är ju frågan om vad det är för gifter och för vem det är giftigt...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • ElinOlsson

Det är klart att det kan innehålla gift, men ungen ska ju inte äta kläderna! Sen så är de ju förhoppningsvis ute med ytterkläderna i friska luften. Finns nog andra saker att oroa sig mer för i så fall.

• Redgreen

Jag har inte skrivit att beläggen för att färgen läcker i fem år finns i någon av de länkarna, bara att jag har hört det, har inte inte hittat belägg för det. Men bara tanken på att väggen läcker gift för att jag i alla fall inte vill ha det så nära MITT barn.

Och man får i sig saker även om man inte äter dem, genom huden till exempel.

Men alla gör så klart som de vill med sina barn, jag tänkte bara att kanske någon kunde vara intresserad av vad de riskerar att få i sig om man inte tänker sig för... Är man inte det så... ja, det kan ju inte jag göra så mycket åt.

Ps. Nej, Auro-länken är inte reklam, jag har inget med det företaget att göra mer än att vi har hittat det och har handlat vår egen färg där, tänkte det kunde vara ett bra tips, här pratas det ju H&M och Ellos och PoP till höger och vänster utan problem...

• guldplutt

jo, visst ska man tänka sig för, men samtidgt är det ju omöjligt att gå omkring och vara rädd för allt! vad ska man göra - hugga träden själv (tänk om de utsatts för miljögifter?), bygga huset, låta rummet vara omålat, klä barnen i gamla paltor som säkert läckt ut alla ev giftiga ämnen vid de 100-tals tvättar de varit genom, bara odla egna grönsaker, aldrig använda parfym eller smink etc etc etc...

• kaksmulan

jag tycker att frågor som dessa är lite tveeggade. Å ena sidan är man rädd för att gifterna skall påverka de egna barnen och å andra sidan är man rädd om miljön. Dock tror jag många blandar i hop dessa två sidor.

Bara för att kläderna behandlas med eventuella giftiga saker eller att färgen man målar med innehåller lösningsmedel så betyder inte det att vi (eller våra barn) blir skadade eller påverkade av det, såvida inte man använder det på rätt sätt. (Rätt sätt är tex att vädra ordentligt när man målar och inte andas in inpregneringsmedlet när man sprejar men sånt står på flaskorna). Dock, en målad planka som sitter på ett hus kan vara exakt hur natur- och miljövänligt som hellst ända till den eldas upp. Då frigörs gifter som skadar ekosystemen runt oss. Eller när kläderna tillverkas så används gifter som i stora mängder sedan dumpas direkt i naturen vilket sen skadar djurlivet och makerna runt omkring fabrikerna. Det är jättetragiskt, speciellt för de människor som bor och arbetar där. Med all säkerhet påverkar dessa gifter också människorna så de blir sjuka. Rent etiskt borde vi därför hålla oss borta från dessa färger och av sådana argument skulle jag kunna tänka mig att sluta använda färger med lösningsmedel. Att läsa att något är "giftigt" och sen säga att man inte ska impregnera kläderna för BARNENS skull är lite befängt anser jag. Jag vill ha de vetenskapliga bevisen för att det verkligen är skadligt för barnen att bära goretex kläder innan jag skulle bry mig om att köpa andra kläder till dem.

• Redgreen

Jag går inte omkring och är rädd för saker, jag tänker mig bara för när jag handlar. Det mesta finns det alternativ för bara man kollar lite. Jag sminkar mig, använder allehanda hygienartiklar med och utan parfym etc, men använder i stort sett bara märken som har någon form av miljömärkning eller som jag känner till har producerats miljö- (och hälso-) vänligt. Finns tex mycket sånt på hälsokosten och miljömärkt schampo finns på vanliga mataffären.

Och jag har aldrig pratat om omålade väggar heller, jag ska i morgon och köpa jättefin färg just från det företaget som jag tipsade om eftersom vi just nu renoverar. Den färgen är så fri från gifter att den kan komposteras om man får färg över. Man kan ju fråga sig varör man måste åka med annan färg till stationen för miljöfarligt avfall.

Det är lite synd att de få som har svarat här inte verkar så intresserade av att fundera lite mer på vad det är för grejer vi använder, framför allt vad man använder till sina barn. Jag trodde att man tänkte mer på sånt när man fick barn. Jag gör det i alla fall. Många säger ju att de vill ge det bästa till sina barn, för mig handlar "det bästa" inte om saker som är fullproppade med kemikalier. Men jag går inte runt och oroar mig för det, vi bor mitt inne i stan så luften är väl t ex inte så himla bra, men flytt till landet får bli sen, om någonsin.

Och just det, man behöver inte odla sina egna grönsaker för att slippa äta bekämpningsmedel, det räcker med att handla ekologiskt!

guldplutt skrev 2007-10-24 13:42:05 följande:
    jo, visst ska man tänka sig för, men samtidgt är det ju omöjligt att gå omkring och vara rädd för allt! vad ska man göra - hugga träden själv (tänk om de utsatts för miljögifter?), bygga huset, låta rummet vara omålat, klä barnen i gamla paltor som säkert läckt ut alla ev giftiga ämnen vid de 100-tals tvättar de varit genom, bara odla egna grönsaker, aldrig använda parfym eller smink etc etc etc...
  • guldplutt

tja, det kan man ju hoppas på. dock är det inte sällan som de ekologiskt odlade tomaterna flugits hit från något annat land. och hur bra är det för miljön? en annan sida av saken.

visst tänker jag på vad vi ger vår dotter. både vad hon äter och vad hon har på sig etc. enklast är det att se till så att hon äter bra råvaror, och att man tvättar kläderna med tvättmedel för känslig hy etc. men därifrån till att kolla allt vi gör i detalj, det tror jag skulle nojat upp oss så mkt att vi inte haft glädje över till annat.

• Redgreen

Det beror lite på hur långt tomaterna har flugits, det är väldigt energikrävande att odla tomater i växthus i kalla Sverige också så det kan gå på ett ut. Men jag håller med till viss del, jag köper inte krav-äpplen från Nya Zeeland utan tar de svenska som ser bäst ut då och hoppas stilla att de är inte så sprutade på.

Vill fortfarande påpeka att jag aldrig har sagt att man ska gå och oroa sig för allt, det är inte meningen, livet ska vara kul. Jag låter kanske väldigt präktig men det är jag inte, jag måste t ex vara en de gravida i världen som mest saknar att hälla i mig rödvin och att få feströka (så helt konsekvent är jag inte heller, men jag brukar köpa ekovin om det finns ). MEN om man har lite koll på vilka alternativ som finns, då slipper man en del oro, tycker jag.

• Redgreen

kaksmulan skrev 2007-10-24 10:41:50 följande:

Vad säger då forskarna om farligheten i att bära kläderna som behandlats med Pfos?? Svara på det du...
    Här kommer ett svar, om PFOA, alltså ett ämne enligt Naturskyddsföreningen i samma klass som PFOS.
    www.kemi.se/templates/Page____4403.aspx

Där står bland annat att:
    "Perfluoroktansulfonat (PFOS) och perfluorkarboxylsyror (PFCA) hittas i förhållandevis höga halter i djur, till exempel isbjörnar i Arktis. Det finns preliminära data om att halterna PFCA i Arktis ökar snabbt. Ämnena hittas också i människors blod, även i nyfödda."

"Amerikanska EPA har kommit fram till att djurstudierna tyder på att PFOA och dess salter är möjliga humancancerogener. Enligt en oberoende vetenskaplig kommitté som granskar och ger råd till EPA bör PFOA ses som en trolig humancancerogen."

"Perfluoroktansyra (PFOA) är sannolikt reproduktionsstörande och orsakar pre- och postnatala skador hos möss och råttor."

Det är när vi använder ämnet, bland annat genom att köpa kläder som är impregnerade med det, som det sprids eller vi bidrar till att det sprids i naturen.
  • kaksmulan
    Redgreen skrev 2007-10-26 11:29:04 följande:
    kaksmulan skrev 2007-10-24 10:41:50 följande: Här kommer ett svar, om PFOA, alltså ett ämne enligt Naturskyddsföreningen i samma klass som PFOS.www.kemi.se/templates/Page____4403.aspxDär står bland annat att:"Perfluoroktansulfonat (PFOS) och perfluorkarboxylsyror (PFCA) hittas i förhållandevis höga halter i djur, till exempel isbjörnar i Arktis. Det finns preliminära data om att halterna PFCA i Arktis ökar snabbt. Ämnena hittas också i människors blod, även i nyfödda.""Amerikanska EPA har kommit fram till att djurstudierna tyder på att PFOA och dess salter är möjliga humancancerogener. Enligt en oberoende vetenskaplig kommitté som granskar och ger råd till EPA bör PFOA ses som en trolig humancancerogen.""Perfluoroktansyra (PFOA) är sannolikt reproduktionsstörande och orsakar pre- och postnatala skador hos möss och råttor."Det är när vi använder ämnet, bland annat genom att köpa kläder som är impregnerade med det, som det sprids eller vi bidrar till att det sprids i naturen.
    Jodå, jag kan också läsa innantill! Men att de hittar ämnet överallt i naturen och då även i spädbarnsblod betyder inte att det faktiskt är FARLIGT att ha sådana kläder PÅ SIG! Att det är ett "trolig humancancerogen" är bara ett sätt att beskriva att det inte finns någon forskning runt att det verkligen på heder och samvete orsakar cancer hos människor. Jag är medicinsk kemist och doktorand i kirurgi och kan en hel del om sånt här.

Att det därimot sprids i naturen och eventuellt kan ge olika skador i ekosystemen runt oss är därimot ett argument till att sluta att använda oss utav dessa medel... men den argumentationen har jag redan givit i inlägget här ovanför.
  • Redgreen

Vad bra, om du är kemist känner du ju till "Försiktighestprincipen". Enligt den ska bör man undvika saker som kan vara farliga på ett eller annat sätt, så länge man inte har bevisat motsatsen. Här verkar resonemanget vara det motsatta, använd saker utan att reflektera över det, så länge inget har bevisat motsatsen. Så vill i alla fall varken jag eller min sambo göra med saker som våra barn ska använda.

Och vadå, du kan läsa innantill, du frågar efter "bevis" och jag visar på länkar som jag har läst. Vad ska jag göra, bjuda in dig på fika och visa en isbjörn med impregneringsmedel i blodet? Jag kan ju inte göra annat än att be dig läsa det jag har läst. Jag tycker inte att det känns bra att läsa om folk som sprayar ett medel på saker som barnen ska använda där det alltid står varningstext på flaskan om att man ska vara utomhus när det används och inte inandas gaserna etc. Det måste ju finnas en anledning till att denna varningstext finns. Så länge ingen kan säga att det INTE är farligt tycker jag att man ska vara försiktig, är det så himla konstigt?

Sedan räcker det i och för sig för mig att ett ämne kan ge skador i ekosystemet för att jag inte ska vilja använda det. Å andra sidan ser jag oss människor som en del av ekosystemet och inser att det som kan skada växter och djur längre ner i näringskedjan i slutänden kan skada oss.

kaksmulan skrev 2007-10-26 15:18:01 följande:
    Jodå, jag kan också läsa innantill! Men att de hittar ämnet överallt i naturen och då även i spädbarnsblod betyder inte att det faktiskt är FARLIGT att ha sådana kläder PÅ SIG! Att det är ett "trolig humancancerogen" är bara ett sätt att beskriva att det inte finns någon forskning runt att det verkligen på heder och samvete orsakar cancer hos människor. Jag är medicinsk kemist och doktorand i kirurgi och kan en hel del om sånt här.Att det därimot sprids i naturen och eventuellt kan ge olika skador i ekosystemen runt oss är därimot ett argument till att sluta att använda oss utav dessa medel... men den argumentationen har jag redan givit i inlägget här ovanför.
Svar på tråden Impregnera inte!