• kaksmulan

Impregnera inte!

Har du verkligen själv läst de där länkarna noggrant?
    Vad säger då forskarna om farligheten i att bära kläderna som behandlats med Pfos?? Svara på det du...

Aurolänken: är det reklam eller?

Nä, i de länkar du skickar kan jag faktiskt inte hitta sådana belägg som du framför här som att väggarna i ett rum skulle läka miljögifter i fem år efter målning. Sen är ju frågan om vad det är för gifter och för vem det är giftigt...

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • kaksmulan

jag tycker att frågor som dessa är lite tveeggade. Å ena sidan är man rädd för att gifterna skall påverka de egna barnen och å andra sidan är man rädd om miljön. Dock tror jag många blandar i hop dessa två sidor.

Bara för att kläderna behandlas med eventuella giftiga saker eller att färgen man målar med innehåller lösningsmedel så betyder inte det att vi (eller våra barn) blir skadade eller påverkade av det, såvida inte man använder det på rätt sätt. (Rätt sätt är tex att vädra ordentligt när man målar och inte andas in inpregneringsmedlet när man sprejar men sånt står på flaskorna). Dock, en målad planka som sitter på ett hus kan vara exakt hur natur- och miljövänligt som hellst ända till den eldas upp. Då frigörs gifter som skadar ekosystemen runt oss. Eller när kläderna tillverkas så används gifter som i stora mängder sedan dumpas direkt i naturen vilket sen skadar djurlivet och makerna runt omkring fabrikerna. Det är jättetragiskt, speciellt för de människor som bor och arbetar där. Med all säkerhet påverkar dessa gifter också människorna så de blir sjuka. Rent etiskt borde vi därför hålla oss borta från dessa färger och av sådana argument skulle jag kunna tänka mig att sluta använda färger med lösningsmedel. Att läsa att något är "giftigt" och sen säga att man inte ska impregnera kläderna för BARNENS skull är lite befängt anser jag. Jag vill ha de vetenskapliga bevisen för att det verkligen är skadligt för barnen att bära goretex kläder innan jag skulle bry mig om att köpa andra kläder till dem.

• kaksmulan
    Redgreen skrev 2007-10-26 11:29:04 följande:
    kaksmulan skrev 2007-10-24 10:41:50 följande: Här kommer ett svar, om PFOA, alltså ett ämne enligt Naturskyddsföreningen i samma klass som PFOS.www.kemi.se/templates/Page____4403.aspxDär står bland annat att:"Perfluoroktansulfonat (PFOS) och perfluorkarboxylsyror (PFCA) hittas i förhållandevis höga halter i djur, till exempel isbjörnar i Arktis. Det finns preliminära data om att halterna PFCA i Arktis ökar snabbt. Ämnena hittas också i människors blod, även i nyfödda.""Amerikanska EPA har kommit fram till att djurstudierna tyder på att PFOA och dess salter är möjliga humancancerogener. Enligt en oberoende vetenskaplig kommitté som granskar och ger råd till EPA bör PFOA ses som en trolig humancancerogen.""Perfluoroktansyra (PFOA) är sannolikt reproduktionsstörande och orsakar pre- och postnatala skador hos möss och råttor."Det är när vi använder ämnet, bland annat genom att köpa kläder som är impregnerade med det, som det sprids eller vi bidrar till att det sprids i naturen.
    Jodå, jag kan också läsa innantill! Men att de hittar ämnet överallt i naturen och då även i spädbarnsblod betyder inte att det faktiskt är FARLIGT att ha sådana kläder PÅ SIG! Att det är ett "trolig humancancerogen" är bara ett sätt att beskriva att det inte finns någon forskning runt att det verkligen på heder och samvete orsakar cancer hos människor. Jag är medicinsk kemist och doktorand i kirurgi och kan en hel del om sånt här.

Att det därimot sprids i naturen och eventuellt kan ge olika skador i ekosystemen runt oss är därimot ett argument till att sluta att använda oss utav dessa medel... men den argumentationen har jag redan givit i inlägget här ovanför.
Svar på tråden Impregnera inte!