Redgreen skrev 2007-10-26 11:29:04 följande:
kaksmulan skrev 2007-10-24 10:41:50 följande: Här kommer ett svar, om PFOA, alltså ett ämne enligt Naturskyddsföreningen i samma klass som
PFOS.www.kemi.se/templates/Page____4403.aspxDär står bland annat att:"Perfluoroktansulfonat (PFOS) och perfluorkarboxylsyror (PFCA) hittas i förhållandevis höga halter i djur, till exempel isbjörnar i Arktis. Det finns preliminära data om att halterna PFCA i Arktis ökar snabbt. Ämnena hittas också i människors blod, även i nyfödda.""Amerikanska EPA har kommit fram till att djurstudierna tyder på att PFOA och dess salter är möjliga humancancerogener. Enligt en oberoende vetenskaplig kommitté som granskar och ger råd till EPA bör PFOA ses som en trolig humancancerogen.""Perfluoroktansyra (PFOA) är sannolikt reproduktionsstörande och orsakar pre- och postnatala skador hos möss och råttor."Det är när vi använder ämnet, bland annat genom att köpa kläder som är impregnerade med det, som det sprids eller vi bidrar till att det sprids i naturen.
Jodå, jag kan också läsa innantill! Men att de hittar ämnet överallt i naturen och då även i spädbarnsblod betyder inte att det faktiskt är FARLIGT att ha sådana kläder PÅ SIG! Att det är ett "trolig humancancerogen" är bara ett sätt att beskriva att det inte finns någon forskning runt att det verkligen på heder och samvete orsakar cancer hos människor. Jag är medicinsk kemist och doktorand i kirurgi och kan en hel del om sånt här.
Att det därimot sprids i naturen och eventuellt kan ge olika skador i ekosystemen runt oss är därimot ett argument till att sluta att använda oss utav dessa medel... men den argumentationen har jag redan givit i inlägget här ovanför.