• Dag o natt

Är man otacksam om man inte vill ta emot begagnade kläder och saker?

Jag får ofta kassar fulla med begagnat. Oftast kläder men även leksaker, böcker och annat. Väldigt snäll och gullig omtanke av dessa som vill ge oss allt detta. För det är det. Men saken är den att jag aldrig haft begnagnade kläder på mina barn. Inte för att det inte är fint nog utan för att vi har gott ställt och vill jag ha något eller behöver något så köper jag det. Nu rensar jag själv ut ofta bland för smått och lämnar till insamling. Nu har jag hur mycket som helst att rensa eftersom jag även får sortera dessa kassar. Jag behöver dem inte och vill faktiskt inte ha det. Är det taskigt och otacksamt att säga det till någon som tror sig göra något snällt och gott?? Eller ska man tacka artigt och kasta bort det sen när man kommer hem?

• Svar på tråden Är man otacksam om man inte vill ta emot begagnade kläder och saker?
  • Missalibabagirl

Inte är man väl otacksam för det  Ta emot det och så kan du ju lämna det till någon insamling sen..det finns många som säkert blir glada över det Glad

Mamma till Moa
  • hejlis

Man kan väl säga det lite "fint" och det känns hårt att säga precis som det är? Behöver ju inte säga att man inte VILL ha det. Utan kanske att "vi har jättemkt på hyllorna just nu och mer än tillräckligt, men jättetack ändå för att du/ni tänkte på oss". Annars får du väl ta emot och skänka till "välgörande ändamål". Kasta verkar ju ondödigt.

• Sapho

Nej inte alls, det är bara att säga nej tack och att man köper hellre kläder själv. Tycker det är rätt fult att bara komma med påsar med bagagnade kläder, vissa gör ju det. Tycker absolut man frågar först om de vill ha använda kläder...

• kerstinsdotter

Nej, det tycker jag inte, men som nån skrev, let them down easy. Jag tar aldrig emot begagnade kläder (helst inte saker heller) för jag har våldsam bacill- och loppskräck.

• Bakeapple

Jag har länge skänkt våra urväxta grejer till min syrra, men har på senare tid börjat lämna dem på vårt BVC, både kläder och leksaker. BVC sköterskan ger sedan bort sakerna till familjer som inte har råd att köpa grejer till sina barn. Bra att de kommer till användning där de gör nytta tycker jag, syrran har ju liksom råd att köpa egna grejer.

Jag kom inte på idén själv, utan det var vår BVC sköterska som frågade.

• vänat

Bättre att säga nej tack helt ok hej, än att först ta emot kläderna och sen kasta det är o fint. För om du tackar nej har de chans att ge bort kläderna till någon som vill ha och behöver de.

• Dag o natt

Tack för alla svar! Jag ska nog vänligt tacka nej, och berätta att vi har så mycket redan och att allt inte hinner användas. Men jag tycker faktiskt det är lite pinsamt. Men det är ju bättre att det kommer till någon som har glädje av allt! Men man KAN alltså säga nej tack?

• Fenneka

Att ta emot och sedan bara ge vidare är nog inte vad "givaren" hade i åtanke och kan eventuellt skada er relation om det blir känt. Det är alltid bättre att vara ärlig, men på ett försiktigt sätt, för trots allt så har du ju inte bett om deras saker och de kommer att förstå. Tipsa givaren om alla organisationer som nämnts ovan, och tala om att du rekommenderar organisation "xxx" som du varit i kontakt med.....Med en specifik diskussion så mildras ofta det som kan uppfattas som negativt, och man styr in konversationen på det positiva man upplever att organisation "xxx" utför. Ge gärna telefonnummer och adress också om du tror givaren hade accepterat det, men det kan uppfattas som överdrivet av en del. Lycka till!

PS - ge gärna begagnade mammakläder och även underkläder till organisationerna. T.ex. Stadsmissionen har nämt att de ofta saknar underkläder, för ingen "vågar" skänka detta.

• Snarkofagen

Fasen, vad bra att du skrev detta! Jag har några mammakläder som jag inte lyckats sälja. Det här var ju ett jättebra tips! Tack, Fenneka!

Fenneka skrev 2007-10-28 15:28:30 följande:
    PS - ge gärna begagnade mammakläder och även underkläder till organisationerna. T.ex. Stadsmissionen har nämt att de ofta saknar underkläder, för ingen "vågar" skänka detta.
Svar på tråden Är man otacksam om man inte vill ta emot begagnade kläder och saker?