• Anonym

Orkar inte med mitt jobb som lärare längre...

Har jobbat som lärare i ca 4 år och känner att jag snart inte orkar med mitt jobb längre.

Orkar inte med att jobba jämt, orkar inte med den dåliga lönen, orkar inte med att aldrig känna mig uppskattad...

Skolledningen bryr sig inte, eleverna är i många fall bortskämda "brats" som tror att världen kretsar kring dem och föräldrarna ska vi inte ens tala om...

Jag har helt enkelt fått nog, men frågan är bara vad jag ska göra istället? Är gymnasielärare med SO-ämnen i botten och vill gärna på något sätt få användning för min utbildning.

Någon som har förslag på vad en less gymnasielärare kan göra istället?

• Svar på tråden Orkar inte med mitt jobb som lärare längre...
  • gambia90

har du funderat på att jobba med yngre barn som fortfarande älskar skolan och ser upp till fröken....

• Anonym
    gambia90 skrev 2007-10-24 17:44:31 följande:
    har du funderat på att jobba med yngre barn som fortfarande älskar skolan och ser upp till fröken....
    Jag vill helst slippa skolvärlden helt. Det är en miljö som jag inte klarar av längre. Det är bara nedskärningar och stress och jag är sååå trött på att sitta och förbereda lektioner på kvällar och helger.
  • conina

Vet inte vilka huvudämnen du har men har du funderat på att gå tillbaka till universitetsvärlden?

Vet flera doktorander som utbildat sig till lärare först. De flesta universitetsstuderande brukar ju vara betydligt mer engagerade än gymnasiestudenter.

//
    C

• Anonym

Förstår dig fastän jag inte hunnit känna på det än. Fick ett fast jobb (som inte kräver utbildning) innan jag hann prova på läraryrket, precis färdigutbildad. Jag är hiskligt glad faktiskt för jag vet inte om jag orkar med allt det där som du just nu skrev. Jag tjänar nästan lika bra med detta arbete + att jag får mer ledig tid och inget att bära på mina axlar. Känns så pissigt att ha levt snålt i 4 år då jag kunnat arbeta och läst långsamt istället, men gjort e gjort. Det enda jag känner är bra är att jag har en utbildning att falla tillbaka på om jag skulle bli tvungen att sluta på mitt nuvarande jobb.

Hoppas du hittar ett arbete du trivs med...

• Anonym (lärare)

Oj vad jag förstår dig! Vi är i samma sits! Jag har också SO-ämnen, jag pallar bara inte att vara lärare... Måndagsångest redan på lördagmorgonen...

• Anonym

conina skrev 2007-10-24 18:28:08 följande:

Vet inte vilka huvudämnen du har men har du funderat på att gå tillbaka till universitetsvärlden? Vet flera doktorander som utbildat sig till lärare först. De flesta universitetsstuderande brukar ju vara betydligt mer engagerade än gymnasiestudenter.//C
    Jag hade faktiskt chans att bli doktorand en gång i tiden, men nu känns det så avlägset... Har dessutom barn att försörja, så jag vet inte riktigt om vår ekonomi klarar av en doktorandlön.
  • Anonym
    Anonym skrev 2007-10-24 18:30:21 följande:
    Förstår dig fastän jag inte hunnit känna på det än. Fick ett fast jobb (som inte kräver utbildning) innan jag hann prova på läraryrket, precis färdigutbildad. Jag är hiskligt glad faktiskt för jag vet inte om jag orkar med allt det där som du just nu skrev. Jag tjänar nästan lika bra med detta arbete + att jag får mer ledig tid och inget att bära på mina axlar. Känns så pissigt att ha levt snålt i 4 år då jag kunnat arbeta och läst långsamt istället, men gjort e gjort. Det enda jag känner är bra är att jag har en utbildning att falla tillbaka på om jag skulle bli tvungen att sluta på mitt nuvarande jobb. Hoppas du hittar ett arbete du trivs med...
    Skönt för dig att du klarade dig undan skolvärlden! Blir lite avundsjuk faktiskt...
  • Anonym

Anonym (lärare) skrev 2007-10-24 18:41:20 följande:

Oj vad jag förstår dig! Vi är i samma sits! Jag har också SO-ämnen, jag pallar bara inte att vara lärare... Måndagsångest redan på lördagmorgonen...
    Haha... jag brukar ha det redan på fredagkväll.

Beklagar att du känner så, men samtidigt är det skönt att veta att man inte är ensam...

Har du några planer för framtiden, eller försöker du bara överleva dag för dag?
  • conina

Den bilden jag fått är att många doktorerar på halvtid? Visserligen tar det en smärre evighet men det kanske skulle vara lindrigare mot plånboken? Plus att gymnasisterna kanske inte skulle kännas lika ansträngande om du bara jobbade halvtid inom skolan?

Jag vet inte vart du bor men det verkar finnas flertalet vikariepooler för lärare, en sådan kanske kan vara ett kortsiktigt alternativ? Du slipper förmodligen kontakten med föräldrar i ett sådant läge.

• Anonym (Här med!)
    Anonym skrev 2007-10-24 17:42:43 följande:
    Har jobbat som lärare i ca 4 år och känner att jag snart inte orkar med mitt jobb längre.Orkar inte med att jobba jämt, orkar inte med den dåliga lönen, orkar inte med att aldrig känna mig uppskattad... Skolledningen bryr sig inte, eleverna är i många fall bortskämda "brats" som tror att världen kretsar kring dem och föräldrarna ska vi inte ens tala om... Jag har helt enkelt fått nog, men frågan är bara vad jag ska göra istället? Är gymnasielärare med SO-ämnen i botten och vill gärna på något sätt få användning för min utbildning.Någon som har förslag på vad en less gymnasielärare kan göra istället?
    Kommer du på något, så tipsa gärna! Är också en slutkörd gymnasielärare mot so-området! Jag jobbar i andra änden... med elever som inte bryr sig, föräldrar som inte bryr sig... och kommunpolitiker som inte bryr sig om vår slitna, nedklottrade skola...
Svar på tråden Orkar inte med mitt jobb som lärare längre...