• Lillatroll

Hur fungerar det med frukost på förskolan?

Vår son ska börja på förskolan i januari och jag och sambo satt vid middagen idag och pratade lite om hur vi tror att det kommer att gå. Bla pratade vi om maten. Vår son är inte så matglad direkt på morgonen. Han äter rättså lite till frukost men äter desto mer senare på förmiddagen. Hur gör dom på förskolan? Får barnen frukost där eller räknar dom med att dom har ätit ordentligt hemma så att dom bara får ett lättare mellanmål på förmiddagen? I så fall kanske vi ska börja "träna" sonen på att äta lite mer på morgonen.

Vet inte ännu vilken förskola han hamnar på så jag kan inte ringa och fråga. Tänkte fråga här så länge.

• Svar på tråden Hur fungerar det med frukost på förskolan?
  • solida

Det är olika på olika ställen. Men de flesta har frukost, beror dock på vid vilken tid ni tänkt lämna på morgonen.

• Kajee

Det är väldigt olika på olika förskolor. Jag har haft mina barn på ett dagis där de fick fukost på morgonen på dagis (kommunalt), ett dagis där det förväntades att de hade ätit frukost (kommunalt) och ett dagis där de hade fruktstund vid nio - men där man kunde prata om att de inte ätit ordentligt på morgonen och då fick de gärna en macka (föräldrakooperativ).

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Lillatroll

Vi kommer att lämna kl 7. Har en morgonpigg liten kille som aldrig sover längre än kl 6. Men innan sju har vi oftast bara fått i honom en flaska välling eller lite gröt. Sen vill han äta ordentligt lite senare.

• Gul13

På de två förskolor min dotter gått på har de fått riktig frukost klockan 7.30, gröt, smörgås, yoghurt, fil, flingor, mûsli osv.

• Lillatroll

Oj, det var olika. Så fort jag vet vilken försola det blir ska jag ringa dit och höra. Nu är det ju ett tag innan han ska börja så det kan ju hindra ändra sig.
    Tack för era svar.

• Amacor

På dagiset där mina tjejer har gått/går så serveras det frukost vid 7.30-.7.45-tiden.
    Då är det ordentlig frukost, fil, yoghurt eller gröt och så är det hembakat bröd till med olika pålägg.
    Sen vid 9-tiden så äter dom frukt, vid 11.30 lunch, 14.30 mellis

• Gul13

Jag ska tillägga att på båda förskolorna har de haft samma tider; frukost runt 7.30 och sedan fruktstund runt 10.

• Rulltrappa

på min sons förskola tar barnen med sig frukost (kommunen låter förskolorna välja om de ska stå för frukosten eller mellanmålet och här har de valt att stå för mellanmålet så att barnen får ta med egen frukost.) som de äter 7.30. sen är det fruktstund 9.30.

jag ger honom lite välling när han vaknar, annars blir han grinig. jag har alltid trott att han blir mätt på det till frukost, men förskolepersonalen har berättat att han sätter i sig dubbla portioner gröt redan 6.30... (han har ett paket pulvergröt stående där.)

• Noklen

Där vår flicka går så äter de frukost kl 7.45 och sen blir det lunch vid 11. Till frukost serveras det gröt eller mjölk och smörgås ifall man inte gillar gröt. Vår tjej äter varken gröt eller dricker mjölk så vi har valt att lämna henne vid 8.30 istället de dagar jag arbetar så att hon ska få i sig frukost hemma.

♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • fruis
    Rulltrappa skrev 2007-10-24 23:41:11 följande:
    på min sons förskola tar barnen med sig frukost (kommunen låter förskolorna välja om de ska stå för frukosten eller mellanmålet och här har de valt att stå för mellanmålet så att barnen får ta med egen frukost.)
    Jag blir så förbannad när jag hör sådant här! Vilken skitkommun! Och hur mycket extra arbete blir det inte för personalen som ska hålla reda på vilket barn som ska äta vad? Då är det väl bättre att man får betala en extra frukostavgift eller något. Men det är skandal att kommunen inte ger barnen mat under den tid de vistas på förskolan!
Svar på tråden Hur fungerar det med frukost på förskolan?