• Anonym (trött)

Hjälp med ansvarslös bonus

Har två bonusar, en är 13 och en 10 år. Det här gäller den äldre. Hur ska vi få henne att ta ansvar, både här hemma och i skolan? Här hemma består problet av att hon sällan plockar av efter sig när hon äter. Ofta står mjälk/smör/bröd framme när jag kommer hem och det har stått där sedan frukost= bara att slänga. Hon strör sina saker omkring sig, hon lämnar blöta handukar på golvet, det står alltid koppar/fat uppe vid TV:n, hon lägger aldrig in DVD/CD-skivor i fodralen. Listan kan göras lång. Hon lånar dessutom saker och lägger dem i sitt rum, eller någon annanstans, tex min hårborste, alla kökssaxar mm

Hon tar heller inget ansvar i skolan. Gör aldrig läxan utan tjat, sällan med tjat heller. När man väl tror att hon sitter med läxan, visar det sig att hon sitter och ritar istället. Sist när hon hade prov visade det sig att hon fick sämre resultat än alla kompisarna, och då tyckte hon bara att lärarna var så negativa mot henne, för hon försöker ju. Hur får man henne att förstå att hon måste plugga mer? Vi har försökt med tjat (fungerar inte, hon slutar bara lyssna), med ett belöningssystem (att hon får göra något kul om hon sköter sig under en period, funkar inte), hot (att gör du inte läxan mm får du inte sitta vid datorn, fungerar inte), inte säga någonting (då gör hon inget alls). Ingenting fungerar.

Och det kan hända att hon bara är en typisk tonåring, men hon håller redan på att halka efter i skolan. Och eftersom vi är rätt många här hemma, så måste hon hålla lite ordning och hjälpa till. Och det låter kanske som om vi pressar henne så att hon bara sitter hemma och pluggar, men hon går på aktiviteter också, flera gånger i veckan. Men det har vi hotat med att dra in ifall hon inte skärper sig med skolan.

Är det någon som kan hjälpa till med råd...vi har inga fler idéer.

• Svar på tråden Hjälp med ansvarslös bonus
  • Anonym

låter lite som min dotter.
    hon kan vara jätteansvarsfull om hon bara vill, men det är ständigt tjat om klädhögar, och annat slarv.
    vi är oxå många, så alla hemma måste hjälpa till med det dom kan.
    läxläsningen är det oxå ofta bråk om, men där är jag fast beslutsam på att läxan ska bli gjord, ordentligt.
    jag har oxå provat olika metoder, med belöning och "straff".
    det som har blivit hemma är att vara konsekvent, att inte vräka ur sig att "gör du inte läxan så, blir det si, gör städar du inte efter dig blir det så"
    jag använder bara den typ av hot när inget annat funkar, och då är jag konsikvent. tex, bråkade vi i flera dagar om läxa, till sist sa jag till henne. "xxx, jag orkar inte ha allt det här bråket varje dag. jag vill att du gör läxan utan bråk. blir det samma sak i morgon kommer jag att ge dig dataförbud". samma visa nästa kväll, och då var det helt klart att jag inte kunde backa på dataförbudet.
    jag vet att det är många som inte tycker det är rätt med bestraffning, men hemma hos mig ä det det enda som hjälper när det är kris, men jag är helt övertygad om att effekten skulle avta om jag körde med det jämt

• Anonym (trött)

Det låter lite som vår tjej. Hon är inte korkad, hon är duktig när hon vill.

Problemet är att bestraffningar verkar inte bita på henne. Hon bryr sig inte om det. Det är också väldigt svårt att prata med henne. Hon säger bara "ja, ja". Hon kan inte förklara varför hon inte gör det. Vi hjälper henne också självklart med läxan, men man kan ju inte slå in kunskap i huvudet på någon. Hon måste göra vissa saker själv. Dessutom tycker vi väl att hon är så gammal att hon borde förstå konsekvenserna av att inte göra läxan, men nej.
    Kan också tillägga att det har varit så här hela hennes skoltid. Det har varit tal om att hon ska gå om flera gånger för att hon inte ligger i fas med de andra. Det som är så tråkigt är ju att hon är duktig när hon försöker. Vi vet att det går bra på proven när hon läser, så hon kan ju inte skylla på det heller.

• Anonym

jobbigt!
    min dotter har oxå haft det jobbigt i skolan hela tiden.
    gick 2 år i en B-skola, alltså intregrerade klasser 1-3.
    lärarn sa alltid att flickan va med, inga problem.
    när vi flyttade hamnade hon i en vanlig 3:a. på en större skola.
    5 veckor senare ringde läraren, hon hade tyckt att flickan låg efter. bett en specialpedagog att göra en utredning.
    började misstänka att hon såg dåligt, eftersom det var samma sak när jag var liten. och så var det +3,5 på varje öga + brytningsfel.
    efter hon fick glasögon hade vi ett kämpigt år, med läsning varje kväll (gissa hur lätt det var med en dotter som inte gör läxan utan bråk...)
    nu är hon i alla fall med, har fått linser(vilka oxå hjälper henne att orka mer, synproblemet gjorde henne trött och ännu ilsknare)
    nu är man livädd att hon ska hamna efter igen.
    förstår hur jobbigt ni måste ha det

• Anonym (trött)

Sista anonym: Det är precis samma för tjejen. Hon har gått i integrerad klass till och med 5:an. Läraren sa att hon var med, men i slutet av femman visade det sig att hon fortfarande höll på med 4:ans bok i både matte och engelska!! Hur hade läraren kunnat missa det? I sexan gick hon i en "ren" 6:a, men hon hade nog lite fel umgänge det året, då hon umgicks med tjejer som inte läste läxan.
    Vi är också rädda att hon ska hamna efter igen, för det känns ju jobbigare att gå om ju högre upp de kommer.

Ser dåligt gör hon inte, det har vi kollat.
    Hur gjorde du när du "tvingade" din dotter att läsa läxan? Alla tips är välkomna

• tingelingelingan

det är jag som är anonym båda gångerna....
    egentligen är jag tingelingelingan, du får gärna höra av dig .

läsläxan har jag suttit med varje kväll, hon hade ett visst avsnitt hon skulle läsa, och om hon satt och fjantade och tjaffsade gjorde jag klart att vi inte slutade förräns jag märkte att hon verligen försökte.

nu bråkar vi ofta om engelska glosor. hon har inte riktigt att det inte är jag som ska lära mig läxan. honförsöker att jag ska sitta med henne hela tiden. men eftersom vi har ytterligare 3 barn hemma, med allt det jobb det innebär, är inte det möjligt.
    därför har jag börjat tjata på henne att börja redan 3 dagar i förväg, då får hon sitta och skriva orden för sig själv 4-5 gånger. kvällen innan brukar orden sitta hyffsat, då tragglar vi det sista tillsammans.
    jag kan erkänna att jag kan bli fruktansvärt bestämd mot henne om hon börjar krångla. känner att jag fått nog, och därför sätter jag gränsen rätt snabbt nu. men innerst inne tror jag att hon vet att jag gör det för hennes eget bästa. hon är alltid väldigt stolt när jag säger att hon har varit duktigt och att hon är klar med läxan.

städproblemet är som sagt oxå en jobbig grej.
    tror det har en hel del med åldern att göra, känner på många sätt att hon har kommit in i nån slags förpubertet, fet i håret, svett under armarna osv.

Svar på tråden Hjälp med ansvarslös bonus