• sommarlek

Att betala men ej utnyttja dagisplats - hur funkar det?

Bor i Malmö (möjligen är det olika från kommun till kommun) och undrar om man kan tacka ja till platsen man får, betala för den, men vänta typ två månader innan barnet börjar! Jag vet inte om jag ska arbete eller plugga och har satt datum den 1 januari (eftersom det ALDRIG varit så här att man fått plats när man behövt). MEN...vill egentligen inte skola in henne förrän den 1 mars! Kan man göra så, det borde ju vara självklart, men vill ändå kolla!

• Svar på tråden Att betala men ej utnyttja dagisplats - hur funkar det?
  • Jordgubbsflickan

Jag fick inte göra så.

• sommarlek

Vill bara förtydliga att den 1 mars MÅSTE jag ha plats, så jag kan inte sätta det datumet eftersom det antagligen förskjuts en månad ändå. Otroligt jobbigt att man inte kan planera, så för att försäkra mig vill jag kunna göra denna LÖSNING.

• Bästamorsan

det är den aktuella förskolan som bestämmer
    sen tror jag du har rätt skjuta upp dagisstarten kanske 2mån också
    men behålla din plats

• uniMog

du kanske kan låta barnet(barnen) gå en dag i veckan tex. Bara  för att hålla platsen

What do they need such good eyesight for anyway?
  • sommarlek

Berätta mer! var bor du och varför fick du inte göra så? Du måste ju ändå kunna välja när du ska ha ditt barn på dagis, eller hur?

Jordgubbsflickan skrev 2007-10-25 09:42:02 följande:
    Jag fick inte göra så.
  • Noklen

Det där kan säkert skilja sig från kommun till kommun så ring till förskolan och fråga. Jag skulle inte tro att det är något problem. Du betalar ju för platsen och hon ska ju ändå börja där ganska snart.

♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • sommarlek

Jo, men sedan har jag en stor flicka som går där. Tänkte ha mormor som passar den lilla när jag studerar (privat barnomsorg alltså).

Pejgan skrev 2007-10-25 09:43:02 följande:
    du kanske kan låta barnet(barnen) gå en dag i veckan tex. Bara  för att hålla platsen
  • AnnaGBG
    sommarlek skrev 2007-10-25 09:42:06 följande:
    Vill bara förtydliga att den 1 mars MÅSTE jag ha plats, så jag kan inte sätta det datumet eftersom det antagligen förskjuts en månad ändå. Otroligt jobbigt att man inte kan planera, så för att försäkra mig vill jag kunna göra denna LÖSNING.
    Prata med ditt dagis. Det kan ju vara helt olika. Vi fick förskjuta vår inskolning utan problem ( iofs bara en månad, men vi frågade inte om mer) och betalade alltså för en månad innan de började.
  • ia25

En kompis undrade precis samma sak och fick svaret att 15 timmar i veckan måste man utnyttja annars blir man av med platsen. Vi bor i Uppsala.

• uniMog
    sommarlek skrev 2007-10-25 09:44:13 följande:
    Jo, men sedan har jag en stor flicka som går där. Tänkte ha mormor som passar den lilla när jag studerar (privat barnomsorg alltså).
    men om mormor ändå ska vara barnvakt, kan hon inte lika gärna gå tex 15h på dagis då?
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • sommarlek

Problemet är att jag inte vet i daxläget hur vårt liv kommer se ut nästa år, så det känns lite skumt att fråga förskolan idag om det skulle fungera och sedan blir det 1 januari allfall om jag får jobb. Det känns som att vi inte kan bestämma oss förrän vi har förskolebeskedet i handet och vet när hon fått plats. Så vill luska lite för att ha kött på benen.

Bästamorsan skrev 2007-10-25 09:42:54 följande:
    det är den aktuella förskolan som bestämmersen tror jag du har rätt skjuta upp dagisstarten kanske 2mån ocksåmen behålla din plats
  • AnnaGBG
    Pejgan skrev 2007-10-25 09:46:16 följande:
    men om mormor ändå ska vara barnvakt, kan hon inte lika gärna gå tex 15h på dagis då?
    Det kan ju vara jättebra, att få en låång "inskolning" med 15 timmar i veckan innan det börjar på riktigt, liksom.

Eller är det själva inskolningen du inte hinner med?
  • Noklen

Det är ju en sak att skjuta upp inskolningen, då kommer man ju ändå inom en snar framtid att utnyttja platsen, jämfört med att ha en plats som man kanske inte utnyttjar på ett halvår. Om inte annat så kanske du kan skjuta upp inskolningen en månad iaf och börja i februari.

♥ Moa 051020 ♥ kotten bf 16/3 -08 ♥
  • sommarlek

Tycker att hon är lite för liten att börja den 1 januari och har det bättre hemma med mormor några månader till.

Pejgan skrev 2007-10-25 09:46:16 följande:
  • AnnaGBG
    sommarlek skrev 2007-10-25 09:47:36 följande:
    Problemet är att jag inte vet i daxläget hur vårt liv kommer se ut nästa år, så det känns lite skumt att fråga förskolan idag om det skulle fungera och sedan blir det 1 januari allfall om jag får jobb. Det känns som att vi inte kan bestämma oss förrän vi har förskolebeskedet i handet och vet när hon fått plats. Så vill luska lite för att ha kött på benen.
    Aah, jag såg inte detta innan jag skrev.
  • sommarlek

Bra tips att skjuta fram inskolningen, det borde ju inte dagis ha något emot, eller hur?

• underbara Ester

Hej hej

Vi fick vår plats 2 månader innan vi ville ha den så att säga... vi pratade med personalen och rektorn - och då var det inga problem! (så länge vi betalade hehe)

Kort och gott så skulle jag råda till:
    1. ring rektorn
    2. ring dagis
    3. tacka JA till platsen (iaf om ni fått en fsk ni vill ha och rektor/personal sagt OK vilket inte borde vara några som helst problem - det är ju tom en avlastning för dem att ha ett barn mindre under den tiden!)
    4. om ni inte får bra svar från rektor/personal - ring till den som är ansvarig på kommunen!

Lycka till med jobb och inskolning!

(¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Kålrot

Här får man inte göra så, utnyttjar man inte platsen (dvs barnet är på förskolan) går platsen till någon mer behövande.

• underbara Ester
    Kålrot skrev 2007-10-25 13:34:19 följande:
    Här får man inte göra så, utnyttjar man inte platsen (dvs barnet är på förskolan) går platsen till någon mer behövande.
    usch så dumt egentligen. eller ja, både och... de har ju behov av sin plats - men inte förren lite senare :/ men det är klart det finns ju de som står och väntar på plats såklart och måste ha den "igår" och de vill ju ha sin... Men då borde platsen ju rimligen ebjudits dem innan de gick vidare till nästa person...
    (¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Kålrot

underbara Ester skrev 2007-10-26 08:07:34 följande:

usch så dumt egentligen. eller ja, både och... de har ju behov av sin plats - men inte förren lite senare :/ men det är klart det finns ju de som står och väntar på plats såklart och måste ha den "igår" och de vill ju ha sin... Men då borde platsen ju rimligen ebjudits dem innan de gick vidare till nästa person...
    Här är kösystemet så att den som stått i kö längst blir erbjuden plats först, oavsett vilket behov man har.
Svar på tråden Att betala men ej utnyttja dagisplats - hur funkar det?