• Anonym (frågande)

Kostnad för fritidsavgift, tas med i underhållsbidrag?

Hej!
    Stämmer min man i domstol för mer i underhållsbidrag.
    Har en utgift för min sons fritidsavgift med ca 300 kr i månaden. Räknas inte detta som barnomsorg, och ska beräknas in i mitt barns behov?
    Han har ett behov på 1680 kr i månaden efter avdraget barnbidrag, och därtill vill jag lägga fritidsavgiften på 300 kr.
    Detta går inte min exmans advokat med på, eftersom denne anser att fritidsavgift ej kan vitsordas.
    Vad menas med det?

• Svar på tråden Kostnad för fritidsavgift, tas med i underhållsbidrag?
  • Anonym

Man brukar räkna in barnomsorgsavgiften (dagis eller fritids) i underhållsbidraget. Se tex försäkringskassans information om vad som bör ingå. www.famratt.com/pdf/underhall_fk_berak.pdf

Kan det vara så att barnet går i mellanstadiet? Då kanske advokaten menar på att barn på mellanstadiet inte behöver gå på fritids, utan faktiskt kan gå hem själva efter skolan.

För att du ska få lite tips om vad man ska ta med så kan du läsa på den här sidan, det som står till höger ska pappan betala extra för (antingen genom att stoppa in det i underhållet eller också vid varje tillfälle kostnaderna uppstår): www.famratt.com/underhall/und_ingaendekost.htm

• Anonym (frågande)

Sonen är 9 år och går i mellanstadiet.
    Äldre syskonet på 11 år går hem själv och är hemma efter skolan.

9-åringen vill dock gå på fritids, och då anser jag att pappan är skyldig att betala för detta.
    Men tydligen tycker inte hans advokat så.

Mina barn har inga andra behov för glasögon och annat, det enda jag begär är att han betalar fritidsavgiften, något annat har jag inte yrkat på.

• Anonym (frågande)

Förlåt, 9-åringen går inte på mellanstadiet förrän till sommaren, går i tredje klass nu.

• Anonym (frågande)

Vi bor nära skolan, det är kanske därför exmannens advokat menar på att 9-åringen likaväl kan gå hem istället för att vara på fritids, eftersom 11-åringen gör det.
    Men ska inte barnets vilja att få gå på fritids få avgöra i denna fråga?

• Toknorskan
    Anonym (frågande) skrev 2007-10-25 11:29:53 följande:
    Vi bor nära skolan, det är kanske därför exmannens advokat menar på att 9-åringen likaväl kan gå hem istället för att vara på fritids, eftersom 11-åringen gör det.Men ska inte barnets vilja att få gå på fritids få avgöra i denna fråga?
    Svår fråga. Jag tycker pappans ekonomi skal få avgöra denna fråga.
    Chefen
  • Anonym
    Toknorskan skrev 2007-10-25 11:35:03 följande:
    Svår fråga. Jag tycker pappans ekonomi skal få avgöra denna fråga.
    Eh, är pappans ekonomi viktigare än barnet?? Alla kommuner i Sverige erbjuder fritidsplats åt barn som går på lågstadiet och har föräldrar som arbetar. Detta pga att man anser att barnet är för litet för att vara ensamt hemma hela eftermiddagen. Ett barn som är nio år slutar oftast skolan runt halv två på eftermiddagen. Om mamman inte kan vara hemma förrän klockan fem så får barnet sitta ensamt i flera timmar varje dag.
  • Anonym (frågande)

Jag studerar på heltid.
    Så jag har lite olika tider varje dag.

• Anonym (nr1)

Anonym (frågande) skrev 2007-10-25 11:29:53 följande:

Vi bor nära skolan, det är kanske därför exmannens advokat menar på att 9-åringen likaväl kan gå hem istället för att vara på fritids, eftersom 11-åringen gör det.Men ska inte barnets vilja att få gå på fritids få avgöra i denna fråga?
    Det har väl inte så mycket att göra med om barnet klarar av att promenera hem från skolan utan att bli överkörd eller bortrövad på vägen. Det har väl mer att göra med om det är för barnets bästa att vara ensam hemma flera timmar varje eftermiddag.

Om advokaten tycker att 11-åringen kan ta hand om 9-åringen istället, så tycker jag att du ska fråga advokaten på vilket sätt det är för 11-åringens bästa att vara barnvakt varje dag. Du kan nog kontakta skolsköterskan eller skolkuratorn och få stöd från dem i frågan.
  • lolalamba

Vad jag har läst så ingår INTE b-omsorgsavgift (som även räknas som fritidsavgift) in i underhållet pga att det är inkomsbaserat!

Om nu du har 300 kr tycker faktiskt jag att ditt barns pappa kan skratta sig lycklig att det inte är högre avgift och kan vara med på att betala hälften...?

Jag misstänker att du har ikomst från CSN o inte har så hög inkomst... jämfört med vad pappan har?
    Det jag menar är att om barnet hade bott hos pappan o han har högre inkomst så skulle han få betala högre omsorgsavgift!

Vill han inte vara med o betala på den asså?
    Det är ju en omsorg för hans barn!

Lycka till med stämningen!

• Anonym

Barnomsorgsavgift och fritidsavgift ingår i barnets behov och kostnaden ska alltså tas med när man räknar ut barnets behov.

Att ditt ex´s ombud inte vitsordar den kostnaden beror på att ditt ex och han vill hålla nere barnets kostnader. Tingsrätten gör en självständig bedömning av om barnet har behov av fritids eller inte. Jag har svårt att se hur tingsrätten skulle kunna komma fram till att du inte skulle få räkna med fritisavgiften i barnets behov. Det är för det första ett rimligt krav, för det andra en låg summa som det inte är mycket att tjafsa om i sammanhanget och för tredje så är det barnets bästa som ska vara avgörande för bedömningen. Och hur skulle man kunna komma fram till att det inte är till barnets bästa att få gå kvar på fritis när barnet själv vill göra det?

• Anonym (frågande)

Exmannens advokat vill väl dra ner på mina barns behov, eftersom exmannen har två nya barn med sin nya fru.
    Men det skiter jag i.
    Han satte våra barn till livet först, och får se till att dom försörjs först och främst.

Jag bryr mig inte ett skvatt om hans nya barn, han får väl skylla sig själv att han skaffade fler. Mina barn ska han betala hela behovet för. Jag tar hand om dom på heltid så då kan han gott betala allt för dom.
    Jag har bidrag från CSN, och han jobbar, så det är inte mer än rätt att han får betala allt som är barnens behov.

Ska strida för att han får betala fritidsavgiften också, även om sonen inte kommer att gå på fritids mer än ett halvår till. Men det vet ju bara jag.
    Det jag får igenom får han betala till barnen är 18 år. Så jag ser till att summan blir så hög som möjligt så klart.

• Anonym (*skakar*)

Jag kollade om mina öron satt kvar, och det gjorde de Så då får jag väl tro på det jag läst. Att eftersom TS valt att studera så är det inte mer än rätt att pappan står för _ALLT_ som är barnens behov, framför allt då ha tydligen ska prioritera vissa av sina barn framför de andra enligt TS.

Att bara du vet att fritids ska användas ett halvår till men att du vill att pappan till barnen ska betala så mycket som möjligt (och kanske lite till - dina barns halvsyskon räknas tydligen inte) tills de blir 18 låter helt horribelt i mina öron - som fortfarande sitter kvar

Kanske tycker du att pappan övergett sina barn - kanske har han det med, men i det jag läser ser jag en mamma som i det här inte bryr sig om sina barn, utan ser det som en grej mot pappan som har nya barn.

För dina barns skull, för din skull, för dina barns syskons skull så hoppas jag att du hittar ett bättre sätt att ta ut din besvikelse och frustration än att fara med osanna uppgifter (ang fritids) under rättegången.

Det är inte dina barn pappas fel att du valt att studera, det är inte hans andras barns fel heller. Lyft blicken och ta ditt ansvar för ditt liv, dina barn - om sen pappan gör det eller inte är inte det som bestämmer hur du ska agera.

Jag önskar barnen lycka till i framtiden, önskar att de får två vuxna föräldrar som intresserar sig för dem och som gräver ner stridsyxorna.

Kramar

• Anonym (nr1)

Jag instämmer med anonym(skakar)! Jag höll först med mamman om att sonens fritidsavgift ska räknas in i UH, men när jag hör vilket resonemang som ligger bakom så blir jag mörkrädd.

Fokusera på barnen istället för att hämnas på pappan!

• Anonym (*skakar*)

Som nr 1 säger, klart de ska dela på kostnaderna för sina barn.

Till slut får man låta livet gå vidare, släppa focus på den andra föräldern och det man känner, det hjälper inte barnen och det är de och sig själv man straffar när barnen så småningom förstår hur det ligger till.

Den som gräver en grop ...

• Rosie74

Om det är krigsföring du vill ha med din exman, vilket det känns som då man läser ditt senaste inlägg så kan jag bara gratulera, för då lyckas du nog bra.

Att använda barnen som vapen mot din exman för att få ett par hundralappar mer i månaden kommer bara att drabba dig och dina barn i slutet.

Men om du tycker det är värt det, så lycka till i framtiden.

Svar på tråden Kostnad för fritidsavgift, tas med i underhållsbidrag?