• Patsy Dee

Kan jag bestämma att hon inte får komma? (långt)

Hej!
    Bor ihop med min dotter, hon bor här hela tiden, min sambo, snart en bebis och sen sambons två barn, fast de bor här lite mindre än varannan vecka.
    Det funkar bra, lite trångt ibland bara, men det är okej...=)

Nu är det så att barnens mamma avskyr mig, eller hon har avskytt varenda tjej sambon har haft sen de skildes för typ sex år sen.
    Vet inte direkt anledningen, förmodligen för att jag är tio år yngre än henne och att barnen gillar mig.
    Jag antar att hon tror att jag inte kan ta hand om barn heller, även fast jag har hjälpt till med syrrans barn sen jag var tio, jobbat på dagis samt gått kurser i barnkunskap.
    Och sen har jag ju en egen dotter på sex år också så jag tvivlar inte på att jag inte kan ta hand om barn om man säger så.
    Hon vill helst inte att jag är själv med hennes barn, när min sambo jobbar och det är barnens vecka här så tycker hon hellre att barnen är på fritids och dagis än hemma med mig i nån timme innan sambon kommer hem...

Jaja, nu till saken... Jag tycker inte om henne heller direkt för hon klagar på precis allt, vad min sambo har för kläder, vad han köper för kläder till barnen, vad vi gör med barnen, vad vi gör när barnen inte här, hur vårt hem ser ut...hon kallar området vi bor i för tattarområde, köper vi billiga kläder är vi patrask, folk vi umgås med är ju inte "normala", hon har tillochmed klagat på vad min dotter har för kläder på mig.
    Dessutom är hon ordförande för en förening här för föräldrar, och även de föräldarna som är med i föreningen snackar hon skit om.

Hon kan komma hit och knacka på och kliva rakt in och skälla ut sambon för nåt och samtidigt passa på att kommentera hur fult vi har det hemma.
    Det värsta är att hon klagar på honom inför barnen så nu vill inte jag att hon kommer hit.
    Vill hon något så kan hon ringa till sambon, vill hon lämna nån grej kan sambon möta upp henne på parkeringen istället eller hämta hos henne, det är liksom inga problem.

Sambon har sagt till henne att hon inte ska komma hit utan att ringa ifall hon bara ska hålla på och klaga men ändå är hon här och knackar på minst en gång i veckan.
    Förmodligen för att hon är nyfiken...

Jag har sagt till sambon att han kan säga åt henne att JAG bor här också och ska man uppföra sig jävligt illa när man är här så är man inte välkommen, fast han säger aldrig så till henne.

Jag skulle helst av allt nästa gång hon knackar på öppna dörren och säga att "Du är inte välkommen hit, vill du prata med ****(sambons namn) eller barnen så kan du ringa, Hejdå!".

Men...kan jag göra så?
    Är det rätt anser ni?

Det känns så dubbelt liksom eftersom jag känner mig som den elaka styvmodern som kör ut barnens mamma, men samtidigt bor ju jag här också och mår dåligt av hennes spydigheter.

Det hade ju självklart varit annorlunda ifall hon hade varit trevlig, hade mer än gärna haft en bra relation med bonusbarnens mamma men det går förmodligen inte med henne.

• Svar på tråden Kan jag bestämma att hon inte får komma? (långt)
  • Titrania

Oj vilket jobbigt läge.. :S Har tyvärr inga konkreta råd att ge, men skickar lite omtanke till dig iaf!

• frugus

Jag hade nog provat prata ut med tjejen ifråga. Jag hade nog försökt lista ut varför hon tycker det är ok att kommentera vårt hem på ett nedlåtande sätt, varför hon lägger sig i våra vänner, kläder mm....Alltså först prata ordentligt med henne så hon förstår att ni blir ledsna när hon gör så, och att det påverkar barnen och de ska INTE behöva hamna mitt i nån svartsjukevendetta som deras mamma har mot deras pappa och nya familjen. Sen väntar man några veckor, blir det inte bättre ringer man och pratar om det igen och säger att ni inte vill att hon kommer hem till er och att hon inte FÅR ringa på dörren. Då får man säga det i klartext - du är inte välkommen hem till oss mer. Du fick din chans liksom...

Mamma till underbara Sol 070715
  • Kraft

Klart du kan göra så! Skulle bli tokig om d hände mig.

• Idchen

Ärligt talat så borde hon dra nått gammalt över sig. Fråga nästa gång om hon har en månad ledig i sommar att rusta upp ert hem plus barn med om hon tycker allt ni gör är så fult och fel. Eller...vilken tur att barnen har dig(henne) som är så jävla rätt och riktigt annars hade allihopa säkert blivit kriminella och anmälda till modepolisen.
    äh...jag blir så trött på elaka människor och jag hoppas hon får en hjärna i julklapp med lite humanare livssyn. RYT ifrån!

• Patsy Dee

Jo, visst borde jag ryta ifrån, jag har så jävla dåligt självförtroende bara... men snart får jag nog liksom!

Bra idé det där med att prata med henne, grejen är att min sambo har varit hos familjerätten och tagit upp det där (och annat) med henne men då skrattar hon honom bara typ upp i ansiktet.
    Och de andra gånger han har sagt det hånflinar hon bara.
    Kan säkert va stor skillnad ifall jag säger till henne, men hon har ju hotat sambon förut att flytta norrut med barnen osv, tänk ifall jag förstör nånting då?
    Så hon blir galen och flyttar med barnen alltså...

• pepsi max

Hon har väl ingen rätt att klampa in i ditt och din sambos hem och dessutom vara otrevlig!
    Jag skulle inte öppna dörren om jag vore du! Även om dina bonusbarn är hemma så mår dom ju iaf inte bra av att deras mamma stormar in och beter sig illa... Hon får väl ringa om hon vill något.
    Hoppas det ordnar sig!
    Ha det så bra och lycka till med bebisen!

• Patsy Dee

Mmm, jomen dåså. Slipper jag känna mig dum då ifall jag inte släpper in henne...

• veronicaq

äsch va fan ska hon in hos er o göra???
    hon har ingen anledning till det. barnen kan hon hämta o lämna vid dörren!

kärring jävel de där!

• Patsy Dee

Jo, precis. Eller på parkeringen...
    Tyvärr verkar hon inte fatta det, menmen, när vår bebis har kommit och jag blir en rastlös småbarnsmamma med sömnproblem ska hon nog få se på faan om hon kommer in...

Svar på tråden Kan jag bestämma att hon inte får komma? (långt)