Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Öronskabb på katt?

Har han mycket "skit" i öronen, det brukar dom ha om det är öronskabb och då har förmodligen din andra katt det också. Jag hade gått till veterinären, för oftast får dom samtidigt en inflammation i hörselgången och dessa droppar är receptbelagda. Och frontline är egentligen inte för öronskabb, och det ska inte droppas ner i örat!

• Rottis77

Det är registrerat för löss, loppor och fästingar! Dom har inte forskat vidare just på öronskabb och det hjälper i vis mån även mot det, men det ska inte droppas ner i öronen. Det finns preperat som används just för öronskabb, men dom är receptbelagda.

• Rottis77
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 19:06:39 följande:
    Här måste man ändå få frontline utskrivet på recept av veterinären och de vägrar skriva ut det om du inte tagit med dig minst ett av djuren på besök.Här kostar undersökning av katt ca 350 och fronline för behandling av skabb kostar ca 500 kr men de är för tre katter, varav en har något högre viktklass än de andra två.
    Varför måste veterinären skriva recept på frontline, det är ju receptfritt!!!!
  • Rottis77
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 19:09:20 följande:
    STOPP!!!Förlåt, medlet heter inte frontline utan Advocate, det som vet skrivit ut för skabb till mig. Men de är en spot on lösning som användes i nacken och inte i öronen, tar även bort mask om jag inte minns helt galet.
    Aha, det förklarade saken! Nu finns det ett annat medel som heter stronghold som också är ett spot on och ännu bättre än advocat, tar död på det mesta, ohyra, mask mm
  • Rottis77
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 19:20:46 följande:
    Okej, min vet sa att advocate tog mask också...Nu måste jag iaf dit igen, för jag fick aldrig hämtat ut det och nu har de gått ett år precis. Ville bråka klart med masken som min hona var smockfull av innan jag behandlade för skabben.OCh sedan fick jag ta bort min hund i januari så nu stämmer inte receptet alls längre om an säger så. Så jag tänkte se om ja kommer fram till vet imorogn annars får jag försöka nästa vecka, så jag kan få en ny tid, nytt recpet och så innan babyn kommer här, för då kanske man inte kommer iväg så lätt
    Men om du ber om stronghold tar det garanterat både masken och skabben, jätte bra medel.
  • Rottis77
    Maria84 skrev 2007-10-28 15:32:16 följande:
     Måste säga att du har lite fel där eftersom veterinärerna själva säger att man ska ge frontline mot öronskabb och det ska droppas i örat. 0,2 ml i varje öra och sen ska man upprepa det efter 3 veckor igen.
    Fell har jag inte, jobbar själv på en veterinärklinik och jag hade fått stryk av veterinärerna om jag hade gett ut den infon!!!!!!Tror inte att det är så mysigt för katten att få ner detta preparat i öronen, ev kan jag tänka mig att man sätter det precis vid örat, men kan säga att vi ALDRIG säger att man ska använda frontline mot öronskabb!!

Kruxet är att oftast får katterna öroninflammation pga  öronskabben och det händer även att trumhinnorna då kan spricka och då är det riktigt illa att hälla ner frontline i öronen, och hur glad hade du då blivit på veterinären eller djursjukvårdaren som gav detta rådet utan ens ha tittat ner i öronen??
  • Rottis77
    Zindie skrev 2007-10-29 16:23:47 följande:
    Ska till veterinären imorgon med min katt Zilke, ändrade tid. Så imorgon får jag förhoppningsvis besked om vad det är för något.
    Lycka till! Berätta gärna hur det gick.
Svar på tråden Öronskabb på katt?