Inlägg från: Häxan Jia |Visa alla inlägg
  • Häxan Jia

Öronskabb på katt?

iii83 skrev 2007-10-25 15:42:07 följande:
    njä, det behöver inte vara en massa klet, jag skulle gjort en frontline behandling till att börja med, innan du lägger flera hundra till tusenlappen på vet.Man kan gott göra ett försök själv först
    Här måste man ändå få frontline utskrivet på recept av veterinären och de vägrar skriva ut det om du inte tagit med dig minst ett av djuren på besök.

Här kostar undersökning av katt ca 350 och fronline för behandling av skabb kostar ca 500 kr men de är för tre katter, varav en har något högre viktklass än de andra två.
    Födda till original-Varför dö som kopior!
  • Häxan Jia
    Häxan Jia skrev 2007-10-25 19:06:39 följande:
    Här måste man ändå få frontline utskrivet på recept av veterinären och de vägrar skriva ut det om du inte tagit med dig minst ett av djuren på besök.Här kostar undersökning av katt ca 350 och fronline för behandling av skabb kostar ca 500 kr men de är för tre katter, varav en har något högre viktklass än de andra två.
    STOPP!!!

Förlåt, medlet heter inte frontline utan Advocate, det som vet skrivit ut för skabb till mig. Men de är en spot on lösning som användes i nacken och inte i öronen, tar även bort mask om jag inte minns helt galet.
  • Häxan Jia
    Zindie skrev 2007-10-25 19:11:54 följande:
    Häxan Jia--okej, då vet jag vad priserna ligger på ungefär. Men om jag går iväg och får behandling av hankatten, måste jag gå tillbaks och behandla honkatten oxå då eller får man recept på det då så man slipper åka dit igen. Det är ju inte billigt med veterinärskostnader direkt...Min hankatt vägen 5,5kg och honkatten 3,5kg. Vet inte vilken viktklass det sätter dem.
    Jag gick dit med en av katterna och fick recept till alla tre katterna samt hunden. Men du måste veta vad dom väger bara så det blir rätt dosering.

Jag tror dina hamnar i samma, att den första dosen går upp till 8 kg... min katt väger 11 och därflr fick jag starkare lösning till honom än till honorna.
  • Häxan Jia
    Rottis77 skrev 2007-10-25 19:14:52 följande:
    Aha, det förklarade saken! Nu finns det ett annat medel som heter stronghold som också är ett spot on och ännu bättre än advocat, tar död på det mesta, ohyra, mask mm
    Okej, min vet sa att advocate tog mask också...

Nu måste jag iaf dit igen, för jag fick aldrig hämtat ut det och nu har de gått ett år precis. Ville bråka klart med masken som min hona var smockfull av innan jag behandlade för skabben.

OCh sedan fick jag ta bort min hund i januari så nu stämmer inte receptet alls längre om an säger så. Så jag tänkte se om ja kommer fram till vet imorogn annars får jag försöka nästa vecka, så jag kan få en ny tid, nytt recpet och så innan babyn kommer här, för då kanske man inte kommer iväg så lätt
  • Häxan Jia
    Zindie skrev 2007-10-25 19:24:01 följande:
    Häxan Jia---tråkigt med din hund. Oj, vad stor din katt var! Jag som tycker min Zilke är en riktig tjockis, hihi.
    Då kan du tänka om, för min brädar Katten Gustav med hästlängder

Nä seriöst så e han för tjock, men jag vet inte riktigt hur jag skall få bukt med det, drar ner och drar ner på maten osv. De andra två är helt normala och han e tjock...
  • Häxan Jia
    Rottis77 skrev 2007-10-25 19:27:25 följande:
    Men om du ber om stronghold tar det garanterat både masken och skabben, jätte bra medel.
    Då skall jag be om det istället... För jag får ringa imorgon, kom inte fram på deras teletid förra veckan så nya tag denna vecka då
  • Häxan Jia
    Zindie skrev 2007-10-29 16:23:47 följande:
    Ska till veterinären imorgon med min katt Zilke, ändrade tid. Så imorgon får jag förhoppningsvis besked om vad det är för något.
    Lycka till..
Svar på tråden Öronskabb på katt?