Inlägg från: blipblop |Visa alla inlägg
  • blipblop

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Jag förstår verkligen inte varför det finns kläder som vissa barn inte kan ha pga att kön. Jag tycker det är skitbra att man får ha det som man vill och gillar.

Jag skrev en tråd tidigare om detta och ville ha svar på varför vissa tycker att det är fel att en tjej har t ex bilar på tröjan och gröna och blå byxor. Alla som svarade höll med mig, ingen kom med något motiv till varför det skulle vara fel.

Min sambo brukar säga att han inte tycker vissa namn är ok på vårt barn som föds i feb. Motiveringen är att barnet kommer att bli mobbat. Jag brukar säga att det är upp till oss som föräldrar att lära vårt barn hur man handskas med omvärlden och att se till att vårt barn blir starkt och självsäkert och att inte vara rädd för individualitet. Jag tror nämligen inte att barn som går emot strömmen, varken ifråga om kläder eller namn eller åsikter, blir de som mobbar. De som mobbar är de som inte vågar säga ifrån, som inte tror på sig själva och som inte vågar sticka ut från gruppen.

Vad är alla så rädda för när det gäller "könsöverskridande" färger? Är mobbing det ni är rädda för? Då finns det bättre sätt att bemöta elaka barn än att göra era egna barn till en gruppen.

• blipblop
    lia76 skrev 2007-10-25 14:34:20 följande:
    Men jag håller med... Med måtta och sunt förnuft
    Vad betyder sunt förnuft i det här fallet?
  • blipblop

Har ni tänkt på att ni som tycker att det är fel att killar har rosa och tjejer blått för vidare det till era barn och att ni förstärker deras reaktioner när de träffar barn som inte känner dessa begränsningar?

Varför göra dessa begränsningar överhuvudtaget?

• blipblop
    ludenben skrev 2007-10-25 14:42:10 följande:
    Vi är olika så är det bara.
    Bara för att vi är olika behöver vi väl inte förstärka dessa små fysiska skillnader genom att begränsa oss gällande kläder?
  • blipblop
    ludenben skrev 2007-10-25 14:46:52 följande:
    Självklart ska man jobba på att lära sina barn att man inte får retas. Vad jag menar är att man inte ska bestämma på det sättet att pojkar minsan ska gå i rosa för det är min politiska uppfattning. Vill pojken ha det själv är det ju inget problem men min pojk vill absoult inte ha det så varför skulle han?? vill han leka med dockor får han men det är inget jag prackar på honom. Jag följer hans signaler i stället för att låta mina politiska värderingar gå ut över honom.
    Om du hade rosa kläder på dig tror du inte att din son skulle vilja ha rosa då?
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????