Inlägg från: Myrkryp |Visa alla inlägg
  • Myrkryp

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Det känns så himla viktigt att inte låta mina framtida barn hindras av de konstruerade "könslagar" vi har i vårt samhälle!
    Vad är det för läskigt med att ett barn med snopp mellan benen vill ha rosa kläder? (eller diadem, eller trosor eller lackskor eller fläta eller you name it). Vill barnet i fråga bära vissa kläder, och det av exempelvis temperaturmässiga anledningar inte är direkt olämpligt (skadligt), så finns det väl ingen orsak att sätta sig emot?
    Jag tycker verkligen att det är sorgligt att vi placerar in barn i fack från början och tillskriver dem egenskaper, färger och leksaker utifrån om deras KÖN! Det är ju helt galet!

Ps. Jag har inte läst hela tråden

• Myrkryp

Men om ditt barn _vill_ ha på sig en rosa kjol...? Då kan det ju inte vara "som det vill" i det avseendet.
    Min ståndpunkt är att det är absolut innget skadligt/ riskfyllt / oroande med en pojke som vill bära rosa / kjol / volanger eller andra, vad vi har bestämt är, feminina plagg, och därför kan det inte finnas någon rimlig anledning att hindra människro från att bära de fäger eller kläder de vill!

SchumiFerrari skrev 2007-10-25 21:43:54 följande:
    Jag har när jag skummat igenom tråden insett att jag måste ha åsikter som hör hemma på stenåldern.... Jag anser att det är skilland på flickor/pojkar, män/kvinnor och det ska så vara. Jag tänker uppfostra mitt barn till att tro på sig själv och att det ska kunna vara som det vill men jag skulle inte låta mitt barn (om det blir en kille) gå till förskolan och ha rosa kjol mm så som den pojken TS beskriver hade och ABSOLUT INTE på ett kort som ska finnas kvar länge och kanske till och med på enskilda kort som ska skickas till mormor/morfar, farmor/farfar mm...
  • Myrkryp

Nu är inte jag någon biologist, eller särartsfeminist - tvärtom!
    Men OM det var så att det fanns stora och betydelsefulla skillnader mellan könen - varför skulle det på något sätt rättfärdiga att förbehållslöst tillskriva rosa, glitter och fjärilar som ett feminint attribut?

Morbid Mistress skrev 2007-10-25 21:53:07 följande:

jag hade en 5.a i biologi Förutom de rent kroppsliga funktionerna såsom reproduktiva, storlek etc. så skiljer sig män och kvinnor åt på fyra punkter. Skillnaderna är dessutom små* Spatial förmåga* Verbal förmåga* Agggressivitet* Matematisk förmåga (Senare metaanalyser tala för att det inte heller skiljer ngt i matematisk förmåga)Att prata om könsskillnader blir därför lite tokigt i mina ögon
  • Myrkryp

Hänger inte riktigt med...är inlägget till mig? som en reaktion? Eller ett medhåll? *kvällstrött*

Lurvenpajsaren skrev 2007-10-25 22:08:08 följande:
    Jag har sagt det förr och jag säger det igen: i Asien (som har betydligt större befolkning än Västvärlden) är rosa en maskulin färg som står för styrka. Att åka dit och säga att rosa är fjantigt är som att åka till Nordpolen och leta efter pingviner...
  • Myrkryp

Men hörrni, oavsett vad man bygger sina argument på, visst är det befängt att vi delar upp färger mellan könen??

Lika tokigt som att reservera t.ex. mat åt kön: En kille som äter spagetti (ojoj, vilken flickpojke, spagetti är ju för tjejer, makaroner för killar!).

• Myrkryp

Fast...min könstillhörighet, varför ska jag fostras in i att skylta med den? OM det nu finns några vesäntliga skillnader mellan våra kön (vilket jag låter vara osagt och inte tänker diskutera) så torde väl det vara nog för att tillfredsställa behovet av tillhörighet av kön om man upplever att man vill definiera sitt kön? Dessutom är min personliga åsikt att behovet av att uttrycka en "tillhörighet" är något som ska kunna väljas av individen själv, oavsett om det är ett barn, en vuxen eller en gammal människa, och således tycker jag det är befängt att rosa är förbehållet flickor.

MrM skrev 2007-10-26 11:12:43 följande:
    Myrkryp skrev 2007-10-26 10:58:10 följande:
    Varför är det befängt? Det är ju ett väldigt intuitivt sätt att visa sin tillhörighet på. I Skottland har klanerna sina tartans, i LA har gängen sina colors, överallt i sportvärlden visa du din lagtillhörighet med färger, yrkesuniformer använder sig av färgsättningen för att visa tillhörighet, depprockare klär sig gärna i svart, bruden klär sig gärna i vitt, gamla amerikanska tanter verkar ha en förkärlek för blått hår. Är det konstigt om vi män i huvudsak väljer andra färger än ni kvinnor?Mvh
  • Myrkryp

Jag är inte så välbekant med kimonos, men tänker då aldrig hindra mitt barn eller någon annan att bära en kimono, tvärtom! Jag är däremot välbekant med både rosa och blått och tycker det vore en otjänst att lära min son att han inte kan bära den färg han själv ämnar välja. Jag tror att vi gör vårt samhälle mindre individuellt genom att inte tillåta oss och våra barn fritt botanisera bland alla de härliga färger, kläder (kimonos, höftskynken, saris och you name it), födointagsteknik och annat som gör livet trevligt (oavsett om man är född med eller utan snopp). Det tror jag är att göra våra barn en otjänst.

MrM skrev 2007-10-26 11:27:16 följande:
    Du fostrar ju alltid ett barn efter de sociala förutsättningar och normer som råder DÄR och NÄR ni för tillfället befinner er. Vi lär våra barn att äta med kniv och gaffel. Andra lär sina barn att äta med händerna och med pinnar. Vi lär våra barn att använda byxor, andra lär sina barn att använda saris, kimonos och höftskynken(?). Vi lär våra barn att skaka hand, andra lär sina barn att buga. Du påverkar hela tiden dina barn genom att lära dem det som är socialt gångbart här och nu.Skulle jag säga att det är förkastligt att skilja på svenskar och indier, vi skall börja äta med händerna nu. Tror du att jag gör mina barn en tjänst eller otjänst genom detta resonemang?Mvh
    [/citat]
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????