Inlägg från: Redgreen |Visa alla inlägg
  • Redgreen

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Håller med. Jag vet massor av tjejer som jag inte har ett dugg gemensamt med och massor av killar som jag har jättemycket gemensamt med. Många av de skillnader vi har är mer uppfostrade än nedärvda, tror jag. Någon gång har rosa och rött blivit "tjejfärger" och volanger blivit tjejigt, men om man tittar på hur folk var klädda för så var det inte så, rika män bar både rött och blått (och rika kvinnor säker också) eftersom det var dyra färger och därmed status. Och kolla kråsblusarna på en del gamla kungar!

Morbid Mistress skrev 2007-10-25 21:53:07 följande:

jag hade en 5.a i biologi Förutom de rent kroppsliga funktionerna såsom reproduktiva, storlek etc. så skiljer sig män och kvinnor åt på fyra punkter. Skillnaderna är dessutom små* Spatial förmåga* Verbal förmåga* Agggressivitet* Matematisk förmåga (Senare metaanalyser tala för att det inte heller skiljer ngt i matematisk förmåga)Att prata om könsskillnader blir därför lite tokigt i mina ögon
  • Redgreen

Det är inte PetJA och TS jag håller med alltså.
    PetJA: Det är ingen som pratar om att ha könlösa personer, det är inte det som är målet, utan att man inte ska bete sig olika mot barn beroende på om de är flickor eller pojkar. I det ingår att inte ha en massa uppdelningar i rosa eller blått, gulligt eller tufft, för då talar man redan från början om för barnen att "du är tjej, du ska vara tyst, gullig, snäll och inte ta för stor plats" och för killarna att "du är kille, du ska vara cool, inte gråta, resa dig upp direkt när du slår dig och inte visa för mycket känslor". Och det är nog det som många av dem som debatterar mot uppdelningen i kläder vill komma ifrån, för det börjar med det lilla, även om det kan vara svårt att se det ibland.

PetJA skrev 2007-10-25 23:29:58 följande:
    Läser TS och kan inte annat än hålla med...VARFÖR???Vi är olika, vi är män och kvinnor, pojkar och flickor... Är det så "fel" att det finns en faktisk skillnad på oss? Vem är det som känner sig hotad av att vi har olikheter och faktiskt inte är könlösa??? Vill killen (i detta fall) klä sig i tjejkläder så fine, men ärligt talat så känns det som att det är föräldern i detta fall som klär ut sin kille till tjej (eftersom han är så ung menar jag). Men jag vet ju inte.Hmm...
  • Redgreen

Bara en tanke jag fick precis: Har nån tänkt på att klädföretagen ju tjänar på att vi väljer olika färger till flickor och pojkar? Så länge vi håller på så blir det ju mycket svårare för syskon av olika kön att ärva varandras grejer, och vips, vi måste köpa nytt... När jag var liten kunde min brorsa ärva i stort sett alla mina kläder (ja, mina föräldrar är väl inte så radikala att han fick klänningarna, men när han var riktigt liten ville han också ha bikini eftersom syrran hade det).

• Redgreen

Som jag har skrivit förut, i en annan tråd tror jag (eh?): Jag har köpt en blå body med rosa kanter och rosa biltryck på till vårt väntade barn. Vilket barn kan ha den? Rosa betyder ju tjej och blå kille eller? Får väl hoppas på en hermafrodit

Och jag är fortfarande sur på mig själv för den gången jag var i en väldigt könsuppdelad barnaffär och expediten inte fattade att jag inte ville ha en tjej- eller killfärg på pappret till presenten jag köpt (ett gosedjur - det får väl både killar och tjejer ha, eller? Det är väl inte för gulligt till killar?). Hon var själv klädd i ljusblå tröja och blå jeans. Jag borde ha frågat om hon är en kille... (jag är ju ändå inte stammis där, av förståeliga skäl, skäms lite över att jag handlar där alls för det är så extremt uppdelat.)

• Redgreen

Fast Evas och Nadjas mamma har fel, vuxenkläder är inte alls lika uppdelade som barnkläder är. Vuxna män har rött, rosa, orange och lila, men många tycker ändå att det inte går att sätta på stackars små pojkar för att de blir förvirrade i sin könsidentitet då. Kanske är därför min bror är så himla manlig i dag, för att han "tvingades" ärva mina saker på 80-talet (då ännu fler män faktiskt hade rosa - min sambo hade en hel träningsdress men han klarade sig helskinnad ändå )

Leoella skrev 2007-10-28 20:17:44 följande:
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-27 21:25:57 följande:
    Jag tycker det är ganska bedrövligt att barnkläderna tar efter... Att vuxenkläder skiljer sig i modell har ju att göra med att kvinnor och män generellt har ganska olika kroppsformer. Kvinnor har tex bröst och bredare höfter (oftast). Den saken gäller dock inte bland barn. Så länge flickor och pojkar är yngre än puberteten. Så, därför förstår jag faktiskt inte ens varför man har flick- och pojkavdelningar.... varför inte "barnavdelningar" rakt av istället? (Sen finns ju många vuxenkläder som också säljs som unisex. Tex många sportkläder)
  • Redgreen

Det är viktigt eftersom om man ska komma någonstans med jämställdhet så måste man börja med det lilla, och då spelar det stor roll tex hur man behandlar killar och tjejer, som jämlikar eller ej, och i det spelar kläderna roll. Om tjejerna bara får kläder att vara söta i lär de sig aldrig att ta för sig och tvärtom. Därför.

Bävern83 skrev 2007-10-29 14:30:48 följande:
    Varför äns lägga ner energi på sådant här.. blir så trött. Finns det inte viktigare saker att bry sig om o lägga energi på än kläder????Men jag håller med TS..
  • Redgreen

Eva och Nadjas mamma skrev 2007-12-01 15:33:43 följande:

Exakt och därför fattar jag inte att vissa tror att man löser det problemet genom att utplåna könsindelade kläder för då anpassar man också sig efter de som retar.
    Nej, det är ju när man klär tjejer på ett visst sätt för att de är tjejer och killar på ett visst sätt för att de är killar som man anpassar sig efter dem som retas. Typ "nej, du kan inte ha en tröja med blom-tryck, för då kan de andra barnen tycka att du är konstig". Det är även när man sänder sådana signaler till barnen som vuxen som de lär sig att gulligt inte är okej på killar, och att t ex bilar inte är okej på tjejkläder. Barnen föds inte med de åsikterna, men de är duktiga på att ta efter vad de vuxna tycker, därför tycker jag att det är bra om man som förälder är så öppen som möjligt och låter barnen välja. Men jag skulle för det inte tillåta en tröja med pistoler på, oavsett om det är en pojke eller flicka.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????