Det är inte PetJA och TS jag håller med alltså.
PetJA: Det är ingen som pratar om att ha könlösa personer, det är inte det som är målet, utan att man inte ska bete sig olika mot barn beroende på om de är flickor eller pojkar. I det ingår att inte ha en massa uppdelningar i rosa eller blått, gulligt eller tufft, för då talar man redan från början om för barnen att "du är tjej, du ska vara tyst, gullig, snäll och inte ta för stor plats" och för killarna att "du är kille, du ska vara cool, inte gråta, resa dig upp direkt när du slår dig och inte visa för mycket känslor". Och det är nog det som många av dem som debatterar mot uppdelningen i kläder vill komma ifrån, för det börjar med det lilla, även om det kan vara svårt att se det ibland.
PetJA skrev 2007-10-25 23:29:58 följande:
Läser TS och kan inte annat än hålla med...VARFÖR???Vi är olika, vi är män och kvinnor, pojkar och flickor... Är det så "fel" att det finns en faktisk skillnad på oss? Vem är det som känner sig hotad av att vi har olikheter och faktiskt inte är könlösa??? Vill killen (i detta fall) klä sig i tjejkläder så fine, men ärligt talat så känns det som att det är föräldern i detta fall som klär ut sin kille till tjej (eftersom han är så ung menar jag). Men jag vet ju inte.Hmm...