• MrM

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Att vara man är svårt nog utan "hjälpen" från PK-morsor som sätter på pojkarna prinsesskläder. Man hör allt som oftast om de förskräckliga kvinnoidealen som vi män målar upp. Mindre ofta diskuteras de förväntningar som vi män har på oss. Dessa förväntningar finns dock och de blir inte mindre knepiga av mödrar som förtvivlat försöker sudda ut könsrollerna genom att överskrida de vedertagna gränserna. Ge alla samma chans att bli den de vill vara men försök inte göra mänskligheten könslös och experimentera för guds skull inte med era barn för att driva era ideologier.

Mvh

• MrM

Morbid Mistress skrev 2007-10-26 09:31:36 följande:

Ja mansrollen är inte så kul den heller. Men som jag ser det; så länge man inte aktivt motarbetar den hegemoniska maskuliniteten bland annat genom att låta barn vara barn, utan befäster den genom att säga pojkar ska vara pojkar kommer ju mansrollen och synen på en "riktig" man inte att förändras.
    Läste en tråd igår om att en man inte fick vara för kort. Minst 175 cm tror jag var gränsvärdet. Andra trådar som diskuterat mannens för- och nackdelar har framhävt känslosamhet samtidigt som många säger att det är jobbigt med deras män som gråter i tid och otid. Vissa lyfter fram den traditionelle skogshuggartypen med muskler och kroppsdoft, medan andra vill se en renrakad och sminkad man(?). Vi skall vara hemma halva tiden med barnen men vi får inte inskränka på mammans rätt att vara hemma hela tiden med barnen. Vi skall vara delaktiga i barnens uppväxt men vi får inte kräva delad vårdnad. Vi skall göra karriär men det får inte stjäla någon tid från familjen. Listan kan göras hur lång som helst. Jag vet att det skall finnas utrymme för alla smaker och alla åsikter. Jag vet att vi män ofta ställer samma omöjliga krav/önskemål på er kvinnor. Det finns helt enkelt inte något som heter "riktig man" längre. Däremot finns det en möjlighet att fortfarande acceptera att det finns något som heter man och det finns något som heter kvinna och att det finns en skillnad mellan dessa. Biologisk, social, mental. Vissa av dessa skillander förstärks genom "normerna" och jag kan inte se varför det inte skulle få vara så. Varför kan inte skillnaderna mellan könen accepteras? Varför skall vi alla smälta ihop till att bli personer?

För all del, låt 4-åringen som vill klä ut sig till prinsessa en dag göra det men det är inte nödvändigt att aktivt experimentera med sina barn i feminismens namn. Att på eget bevåg klä sin son som en flicka för att bryta tabun.

Mvh
  • MrM

Alla har ett behov av tillhörighet och identifiering. Vi tillhör familjer, klasser, idrottsklubbar, städer, länder, politiska partier, musikinriktningar, företag, klädstilar och ... tro det eller ej ... kön. Alla dessa typer av grupperingar ger oss en möjlighet att identifiera oss med andra, att ha en tillhörighet. Det betyder inte att det vi inte identifierar oss med är dåligt, det betyder bara att det är annorlunda. Sedan är det upp till var och en vilka grupperingar man vill tillhöra och vilket värde man tillmäter denna tillhörighet. För vissa kanske vänkretsen med dess sociala normer är det viktigaste. För andra kanske familjen och dess traditioner är det viktigaster. Vissa kanske lever helt och hållet genom sin supporterklubb medan andra blir politiskt engagerade. Är det fel att synthare klär sig annorlunda än hårdrockare? Är det fel att socialdemokrater tycker annorlunda än moderater? Är det fel att AIK'are gillar gult och svart medan djurgårdare föredrar blått, gult och rött? Är det fel att identifiera sig med männen i sin omgivning om man är man och kvinnorna i sin omgivning om man är kvinna? Motsatsen är inte fel heller men jag ser ingen anledning till att försöka sudda ut gränserna mellan dessa. Jag ser däremot en anledning till att försöka sudda ut de skillnader som råder i löner och möjligheter att ta olika jobb. Vägen dit är dock inte att förneka skillnaderna utan att bejaka dessa och belysa de positiva aspekterna.

Mvh

• MrM

Myrkryp skrev 2007-10-26 10:58:10 följande:

Men hörrni, oavsett vad man bygger sina argument på, visst är det befängt att vi delar upp färger mellan könen??Lika tokigt som att reservera t.ex. mat åt kön: En kille som äter spagetti (ojoj, vilken flickpojke, spagetti är ju för tjejer, makaroner för killar!).
    Varför är det befängt? Det är ju ett väldigt intuitivt sätt att visa sin tillhörighet på. I Skottland har klanerna sina tartans, i LA har gängen sina colors, överallt i sportvärlden visa du din lagtillhörighet med färger, yrkesuniformer använder sig av färgsättningen för att visa tillhörighet, depprockare klär sig gärna i svart, bruden klär sig gärna i vitt, gamla amerikanska tanter verkar ha en förkärlek för blått hår. Är det konstigt om vi män i huvudsak väljer andra färger än ni kvinnor?

Mvh
  • MrM

Myrkryp skrev 2007-10-26 11:22:20 följande:

Fast...min könstillhörighet, varför ska jag fostras in i att skylta med den? OM det nu finns några vesäntliga skillnader mellan våra kön (vilket jag låter vara osagt och inte tänker diskutera) så torde väl det vara nog för att tillfredsställa behovet av tillhörighet av kön om man upplever att man vill definiera sitt kön? Dessutom är min personliga åsikt att behovet av att uttrycka en "tillhörighet" är något som ska kunna väljas av individen själv, oavsett om det är ett barn, en vuxen eller en gammal människa, och således tycker jag det är befängt att rosa är förbehållet flickor.
    Du fostrar ju alltid ett barn efter de sociala förutsättningar och normer som råder DÄR och NÄR ni för tillfället befinner er. Vi lär våra barn att äta med kniv och gaffel. Andra lär sina barn att äta med händerna och med pinnar. Vi lär våra barn att använda byxor, andra lär sina barn att använda saris, kimonos och höftskynken(?). Vi lär våra barn att skaka hand, andra lär sina barn att buga. Du påverkar hela tiden dina barn genom att lära dem det som är socialt gångbart här och nu.

Skulle jag säga att det är förkastligt att skilja på svenskar och indier, vi skall börja äta med händerna nu. Tror du att jag gör mina barn en tjänst eller otjänst genom detta resonemang?

Mvh
  • MrM

Isolde skrev 2007-10-26 15:01:50 följande:

Hemskt är det därför att folk ? folk som många i den här tråden ? ser ner och förfasar sig över att andra inte tycker att det ÄR fint eller nödvändigt med könsskiljande kläder.
    Folk får bära precis vilka kläder de vill för mig. Det jag vänder mig emot är föräldrar som utnyttjar sina barn för sin egen politiska agenda genom någon form av påtvingad transvestism i syfte att sudda ut eventuella skillnader mellan könen.

Mvh

PS Morbid Mistress - Ja det går att sudda ut medfödda attribut. Talanger som inte tillvaratas bleknar, i grunden vältränade personer som missköter sina kroppar blir vrak, blyga personer kan träna upp sin sociala kompetens och utåtriktade person kan bli introverta genom yttre påverkan.
  • MrM

Isolde skrev 2007-10-26 15:46:26 följande:

Men kära nån, MrM, nu försöker du döda myggor med kanon.Enligt samma resonemang offar du och dina "könskodande" likar era barn på konformismens altare och begränsar deras uttrycksmedel utifrån en värdekonservatistisk livssyn. Oerhört grymt.Eller tror du att det kanske handlar om att alla inte ser världen ur exakt samma perspektiv?Transvetism, förresten? För att ett pojkbarn bär rosa kläder med blommor?
    Jag antar att med ditt resonemang så existerar inte transvestism över huvud taget som företeelse?

Mvh
  • MrM

Bonanza skrev 2007-10-28 12:30:47 följande:

Jo, jag tycker att det är fel att det finns en norm. Jag tycker att det är trist att killar i rosa, invandrare, homosexuella, rödhåriga och tjocka ska retas för att de inte följer den norm vi har i samhället! Vit, smal, söt, hetero och klädd i rätt kläder - är det så man ska behöva vara för att duga?
    Och ja, självklart har jag ett problem! Det är definitivt ett problem att vuxna människor förmedlar till sina barn att min son är konstig!
    Hela vårt social samspel bygger på att det finns normer. Våra beteenden styrs av fler saker än lagar och medfödda mönster. Vi styrs till väldigt stor del av normer och värderingar. Det är normer som säger att mobbning är fel. Det är normer som säger att vi skall behandla varandra med respekt. Det är normer som säger att vi skall äta med bestick. Det är normer som säger att vi bör sköta vår hygien så att inte andra skall lida av våra kroppsdofter. Det är normer som säger att vi hälsar artigt på varandra när vi träffas. Det är normer som säger att vi skall respektera varandras integritet. Normer och värderingar är något som vi gemensamt bygger upp i samhället och de förändras givetvis med tiden. Du har uppenbarligen bestämt dig för att det finns normer och värderingar som du ogillar. Delar av samhället kommer antagligen att bestraffa dig för att du bryter mot dessa normer. Det är normalt sett så ett samhälle fungerar. Du kan tycka att det är fel och jag kan ibland tycka att det är fel utifrån mina värderingar men totalt sett behöver vi normer som styr hur vi skall interagera med varandra och vi behöver sanktioner mot dem som inte följer dessa sociala regler. Jag tror att du skriver under på en väldig massa normer som vi har i samhället och jag tror att du också vill att det skall finnas sanktioner för dem som bryter mot dessa. Då blir det ett dilemma att säga att man inte har för avsikt att följa alla normer själv.

Mvh
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????