Myrkryp skrev 2007-10-26 11:22:20 följande:
Fast...min könstillhörighet, varför ska jag fostras in i att skylta med den? OM det nu finns några vesäntliga skillnader mellan våra kön (vilket jag låter vara osagt och inte tänker diskutera) så torde väl det vara nog för att tillfredsställa behovet av tillhörighet av kön om man upplever att man vill definiera sitt kön? Dessutom är min personliga åsikt att behovet av att uttrycka en "tillhörighet" är något som ska kunna väljas av individen själv, oavsett om det är ett barn, en vuxen eller en gammal människa, och således tycker jag det är befängt att rosa är förbehållet flickor.
Du fostrar ju alltid ett barn efter de sociala förutsättningar och normer som råder DÄR och NÄR ni för tillfället befinner er. Vi lär våra barn att äta med kniv och gaffel. Andra lär sina barn att äta med händerna och med pinnar. Vi lär våra barn att använda byxor, andra lär sina barn att använda saris, kimonos och höftskynken(?). Vi lär våra barn att skaka hand, andra lär sina barn att buga. Du påverkar hela tiden dina barn genom att lära dem det som är socialt gångbart här och nu.
Skulle jag säga att det är förkastligt att skilja på svenskar och indier, vi skall börja äta med händerna nu. Tror du att jag gör mina barn en tjänst eller otjänst genom detta resonemang?
Mvh