Inlägg från: bbpop |Visa alla inlägg
  • bbpop

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Men jag klär mig ju själv i rosa och lila och blommigt. En vanlig vardag kan jag vara klädd i t ex rosa skor, orange byxor och en ljuslila t-shirt. Det vore ju skitfånigt om jag samtidigt skulle förbjuda min son att klä sig så med hänvisning till att det är "tjejfärger". Och jag klär mig ju själv så eftersom jag gillar de färgerna och inte för att göra något slags statement eller manifestera någonting, så om jag klär min son i "tjejfärger" så är det förstås av samma anledning. Det skulle aldrig falla mig in att använda mitt barn som någon slags anslagstavla för mina egna politiska ideal. Det vore ju löjligt.

• bbpop
    Isolde skrev 2007-10-29 12:19:07 följande:
    Problemet uppstår när man säger att de som _inte_ väljer att följa uppdelningen gör fel, när man påstår att vi som klär våra barn utifrån vår smak och våra tankar kring hur barn ska vara klädda snarare än utifrån normen, "offrar" våra barn för "våra politiska värderingar". Problemet uppstår när folk förfäras över en pojke som klätt sig i det finaste han kan tänka sig, bara för att han inte följer normen. Problemet uppstår när det är stört omöjligt att köpa kläder i rätt storlek åt sin lilla tjej, för modet säger att jeansen ska vara tajta.
    A, nästan ordagrannt vad jag just hade tänkt skriva. Jag ser inga som helst problem med att andra föräldrar väljer "flickiga"/"pojkiga" kläder till sina barn. Men om det är ok att välja kläder efter kön måste det också vara ok att ha andra kriterier.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????