• JsN

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

JAg är glad att min mormor vågade vara oanständig nog att ha långbyxor på sig på 50-talet. För det ansågs synnerligen olämpligt och oanständigt för en gift kvinna att bära långbyxor. JAg blir chockad när jag hör kollegor som så sent som på 70-talet blev hemskickade från jobbet med motiveringen att de var olämpligt klädda när de valde långbyxor när det var snöstorm ute.

Samtidigt så hoppas jag att eftersom det inte varit helt accepterat med kvinnor i långbyxor i mer än en generation så kommer det säkert att gå lika fort med acceptansen för män i kjol. Då kommer den här diskussionen att kännas lika främmande för våra barn om trettio år som vi tycker det vore att diskutera lämpligheten för kvinnor och byxor.

*hälsosamt lat*
  • JsN
    Bonanza skrev 2007-10-28 15:36:19 följande:
    *vi förflyttar oss 100 år bakåt i tiden* "Jaa, snart är det väl okej att tjejer har byxor på sig också!" Att vi inte lär oss?
    Vadå 100 år! Det är kortare tid än så som byxor varit ett accepterat plagg för kvinnor! (JAg har en kollega som blev hemskickad från jobbet på 1970-talet för att hon kom i långbyxor!)
    *hälsosamt lat*
  • JsN
    Bempa skrev 2007-10-29 13:49:33 följande:
    Men vad kan vi göra som är roligare om vi alla kan ha o göra allt? Vi kan det idag också, men det kanske inte alltid passar sig?
    Men vad skulle vara problemet med om alla kunde göra allt utan att någon inte tyckte att det passade sig?
    *hälsosamt lat*
  • JsN
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-29 14:12:48 följande:
    Jo men då blir det ju en "mansklänning" och då blir det ju återigen uppdelat kön emellan. Det var det jag trodde att ni var emot.
    Nä, det blir en klänning som passar en viss mans kropp. Det är lika fnissframkallande att tänka sig vem som helst prova en klänning som inte passar. *ser framför mig hur jag försöker klämma mig i en lila åttiotalssmokingklänning med volanger*
    *hälsosamt lat*
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????