Inlägg från: Alexiaa |Visa alla inlägg
  • Alexiaa

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Vad är egentligen flick och pojk- kläder???

Det finns många kläder för killar som är rosa, många kläder för tjejer som är blåa.
    Tröjor med glitter på, för både killar och tjejer...så hur definierar man de olika plaggen?
    Det är skillnad på färger och kanske klä sin son i kjol!!!
    Många killar sminkar sig tex idag och är extremt mån om sitt utseende...

• Alexiaa

Jo, folk är nog olika...själv tycker jag persbrandt är grymt osexig och jag gillar inte alla manliga män.
    Jag tänder på mer femininina män som Alexander Skarsgård, Josh Hartnett eller så!
    Folk som bryr sig om hur de ser ut, med mjuka drag och en snäll och känslig sida...så sånt är olika helt enkelt.
    Men man faller väl för en person!!!

Men manligt och kvinnligt ändras lite, eftersom idag sminkar sig killar välidgt ofta och enormt många killar sminkar sig.

• Alexiaa
    Litheo skrev 2007-12-12 10:33:19 följande:
    Forskningen visar att vi har olika hjärnor och reagera på olika saker. I det stora hela så är det faktiskt så, då tex att män kanske är mer motorintresserade och kvinnor gärna tar hand om barnen osv. Nu menar jag i det stora hela givetvis! Älskar psykologi o har läst en del om detta
    Fast finns mycket som talar emot detta också, som du också då borde veta så är psykologin inget faktum utan olika teser.

Vad gäller farliga män har du fel, titta på listorna över världens sexigaste...där hamnar Brad Pitt, Johnny Depp, Jude Law, Zac Efron alltid högt! Alla har mer femininit utseende och är inte macho- män.
  • Alexiaa

Som sagt jag känner få män som är intresserad av motorer, visst de killar som gick fordon på gymnasiet!
    Men ingen i min närhet, många har bil och tycker det är skoj men inte gillar att fixa med bilen och liknande.
    Så det är ju en felkategorisering...

• Alexiaa
    Litheo skrev 2007-12-12 10:56:27 följande:
    Nej jag faller för ett kön, en människa, en individ. Jag skulle aldrig kunna bli kär i en kvinna, jag är ju kvinna själv! Hur skulle det se ut om alla blev kär i samma kön, vart skulle världen sluta då? Nu menar jag inte att jag är emot homo eller så men bara det att skulle alla vara det skulle mänskligheten stanna av. Det är ju inte så vi är skapta från början. Vi har ju just dessa egenskaper (mannen o kvinnan) för att vi passar så bra ihop, ganska lätt egentligen.Vilet kön är dominerande inom tex Industri, fabrik, bilar .. vilka är dominerande inom tex vården. Det handlar om eget intresse och är självklart individuellt men generellt sett så ser ju världen ut så!
    Vilka egenskaper har vi som gör att vi passar ihop?

Som sagt det är lågavlönade arbeten du talar om, finns det skillnader så också mellan akademiker och icke utbildade folk också menar du?
    Menar när du tog industrin, bilar och liknande så är det ju folk med bara gymnasiet i bakgrunden (oftast).
    Det är en välidgt stereotyp roll du målar upp, vi är mer lika än vi tror...många män gillar att vara hemma med barn! Många män syr, många män är otekniska.
    Många kvinnor gillar bilar, många kvinnor kan måla...men inte passar vi sämre ihop då!
    Jag vill snarare ha någon som liknar mig och mina intressen, för det är då man passar ihop.
  • Alexiaa
    Litheo skrev 2007-12-12 11:07:57 följande:
    Självklart, visst vill man ha en som man passar ihop med men jag pratar fortfarande om hur det ser ut generellt, i det stora hela!!!!!!!!!!!!!!Det ör ju så världen ser ut idag och det är inget vi kan göra åt här o nu.. det kanske helt enkelt är så just för att vi är skapta med att ha olika egenskaper!
    Nej, det är verkligen inte så världen ser ut idag!!!
    De flesta män jag vet gillar faktiskt inte bilar och välidgt många tjejer jag vet gillar sport.
    Så den bild du målar upp är en stereotyp bild och speglar inte det stora hela.
  • Alexiaa
    tovisen skrev 2007-12-12 20:06:39 följande:
    jag håller med dej litheo ,igen ;)
    Vad håller du med om???
    DE bilder folk skriver om är just stereotyper...att en kille ska mecka med bilar och jobba på en verkstad och tjejen på dagis och älska laga mat.
    Men så ser liksom inte världen ut...tack och lov!
  • Alexiaa

Tror det handlar om vart man bor också...Storstäder brukar faktiskt vara med toleranta än vad man är på landet eller i småstäder.

• Alexiaa
    tovisen skrev 2007-12-13 10:17:12 följande:
    jag tycker ändå synd om en liten pojke, som föäldrarna klär i rosa glitter klänningar. de e verkligena att överdriva, e de trots ? bara för ATT. INSE att vi är 2 olika kön ist, visst e vi lika på många håll,men vi är olika oxå. och de tycker ja e bra.klart som fan kvinnor kan mecka me bilar å killar laga mat osv.. men o klä sin sin vekrligen i typiskt flickiga kläder nej tack.
    Fast vad är pojk och flickkläder...Rosa är en färg som både killar och tjejer använder, lila var mycket trendigt för killar för något år sedan.
    Klänning är väl att ta i, men många kläder är just neutrala och kolla bara idag hur ofantligt vanligt det faktiskt är att killar sminkar sig.
    Det är en trend idag att killa också bryr sig mer om hur de ser ut, och de vågar sticka ut lite...idag finns massvis med stilar för killar.
    Se bara på alla frisyrer som kommer fram för killar och att de kan ha både glitter, guld och rosa utan att det är konstigt.
  • Alexiaa
    tovisen skrev 2007-12-13 10:30:20 följande:
    jag tycerk de är synd att de flseta män ska va så feminina i dag. saknar dom riktiga macho männen. riktiga manliga karlar.
    Varför gör du det? vill bara höra din åsikt...

Visst får man ha sin åsikt, men personligen tycker jag det är avtändande med en riktigt macho- man som inte alls bryr sig om hur den ser ut.
    Det är ju sjukt vanligt att killar sminkar sig idag, och ärligt det är väl bra mycket roligare med en kille som bryr sig lite hur han ser ut än en kille som skiter i det?
  • Alexiaa

Men det kan nog vara så att det är mer i storstäder killar bryr sig mer om hur de ser ut och att det är accepterat att klä sig som man vill.
    Lantisar kanske inte är lika noga...

Sedna är det väl vissa yrken som är mer kategoriserade för just mode och utseende, man tänker ju inte precis nån som jobbar med maskiner eller kör truck eller vad de nu gör.
    Alltså att de inte klär sig i rosa skjorta och sminkar sig, utan det kanske liksom andra yrken där ens yttre spelar större roll gör...
    bara en liten teori, vet inte om den stämmer dock.

• Alexiaa
    tovisen skrev 2007-12-13 10:56:03 följande:
    en riktig snygg macho man , ska inte behöva sminka sej, utan va snygg ändå=) killar ska inte sminka sej , de e feminint.ja menar inte att en riktit manlig kille,inte ska bry sej om utseendet, men inte överdriva me typ smink, glitterspray osv..
    Ja, det är olika...själv tycker jag det är supersexigt när killar sminkar sig lite.
    Inte så det ser extremt ut, men så de höjer sitt yttre!

Däremot tycker jag det är osexigt med en kille som inte bryr sig speciellt mkt, har tribaltatuering och mekkar med bilen.
    Så det är såklart olika!
    Men ett stort faktum är att välidgt många killar idag sminkar sig...titta bara på försäljningssiffror på skönhet till män.
    Män spenderar mer pengar på modekläder än kvinnor idag faktiskt och titta hur trendig den rosa skjortan blivit.
  • Alexiaa
    morsara skrev 2007-12-13 10:56:54 följande:
    Jag tycker att diskussionen hamnar lite fel när man blandar ihop vad barn bör få ha på sig och vad som är sexigt hos en vuxen man...
    Fast de hänger ihop lite, eftersom det är mer accepterat för en vuxen man att sminka sig, bry sig om sitt yttre och liknande så borde det väl även bli det för yngre killar.
    Samma sak för barn, titta på modebolagen idag och deras barnkläder...du hittar en del rosa på pojkavdleningen, du hittar tröjor med glitter på!!! och du hittar silverskor.

Låt oss inte glömma hur man såg ut på 1700- talet, smink och liknande kom ju faktiskt fram för killar använde det.
  • Alexiaa

morsara- Ok, förstår!

Men som sagt modeindustrin påverkar ju som sagt också barn och man kan hitta ganska femininia plagg som är gjord för pojkar idag.
    Men som sagt jag tror det beror lite på vart man bor hur pass mycket man vågar sticka ut, och hur pass mycket man vågar låta sitt barn sticka ut.

• Alexiaa
    morsara skrev 2007-12-13 11:13:28 följande:
    Till er som är rädda för att er söner ska bli fjolliga av att bära så kallade tjejkläder, leka med dockor som barn... är ni lika rädda att de ska springa omkring med supermandräkter och luftgevär i gymnasiet? Det är väl min och andra "som låter sina söner bära rosa" föräldrars förhoppning att dessa som äldre kommer att ha en mer tillåtande, öppen inställning till hur andra och de själva kan vara.
    Haha, det var faktiskt roligt sagt...supermandräkt i gymnasiet.

Jag tycker inte man behöver klä sitt barn i rosa för sakens skull, men gillar man själv och barnet det så är det väl helt okej.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????