Inlägg från: smah |Visa alla inlägg
  • smah

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Hur ska vi kunna ändra en norm om den aldrig ifrågasätts? Genom att anse att det är fel att klä pojkar i rosa kläder upprätthållen vi normen. Det är viktigt att förstå att detta är en social konstruktion som måste ifrågasättas eftersom de personer som inte passar in i normen missgynnas (ex. män med "kvinnliga" attribut).
    Själv tycker jag att det är mer relevant att diskutera varför vi vuxna har sånt vansinnigt stort behöv av att kategorisera människor i bla. kön och använda det till att tillskriva dem egenskaper.
    Låt människor vara individer och gilla vilka färger de vill, låt framförallt barn vara BARN!

• smah

Min bror älskade ballerinor när han var liten och hade en hel upsättning av ballerina kjolar. Borde min mamma istället sagt: Men kära älskling! Klart att du inte kan klä dej i balett kläder! Balett är en tjej grej och du är en kille. De andra barnen kommer tro att du är bög och mobba dig.
    Idag är han 21 och tycker att det är jätteroligt att kolla på bilder på sig själv som liten, inga traumatiska barndomsminnen där alltså.
    Inse att detta hänger ihop med att tjejer har lägre social status än män!! Varför blir folk inte lika upprörda när en tjej antar mer "manliga" attribut? Jo för att mannen "sänker" sin status genom att bli mer kvinnlig.

Läs lite genuskunskap och skaffa ett bredare perspektiv.

Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????