Varför klä sin pojk i tjejkläder????
Well - New Scientist anser sig ju bevisa att rosa är en tjejfärg : www.newscientist.com/article/dn12512-women-may-be-hardwired-to-prefer-pink.html - Den liknar helt enkelt mogen frukt - och det har ju alltid (JA JAG ÄR IRONISK) varit ett kvinnogöra att samla in bär...
histclo.com/gender/color.html är en intressant artikel med källreferense - specifikt diskuteras en pojke i en 1800-tals målning med rosa kläder - men också att blått valts för pojkar för att det är en billigare färg (se blåa jeans) - och att pojkar sliter mera på sina kläder -dvs behöver fler.
Själv tror jag att pojken ifråga helt enkelt haft en förstående mor, fastän hon inte var fast i ett genusperspektiv..., och låtit honom prova att ha på sig fina kläder en dag - kläder som han helt kände sig fin i och var nyfiken på.
Jag har själv upplevt hur upprörda folk blir när man inte följer könsnormer - vi har tvillingar och när de var helt små var det ofta en i blått och en i brunt - och då fick man strax frågan vad flickan hette - och alla äldre damer blev MYCKET upprörda när man sade att det var en pojke - minns specifikt en som bestämt påpekade att jag hade fel - för hon hade ju minsann på sig bruna kläder! (Ja, damen, jag har kollat, det fanns en snopp sist jag tittade, fastän han har bruna kläder....)
... Och självklart kommer mina killar få prova en prinsessklänning den dagen de själva ber om det. Varför inte ? Historiskt sett spelades ju teaterroller i London av män - även de kvinnliga