Jag läste om en undersökning nyligen som kommit fram till att kvinnor värderar attraktionskraften hos män som är lågrisktagare högre än högrisktagare, tvärtemot vad männen själva trodde...
Alltså är de "farliga männen" inte så sexiga för de flesta kvinnor. Men för vissa.
Och det är lätt att utföra test som konstaterar att vuxna kvinnor i genomsnitt har mer kulturellt kvinnliga egenskaper, och att vuxna män i genomsnitt har mer kulturellt manliga egenskaper.
Att bevisa att detta beror på fysiken och inte på miljöfaktorer däremot, de resultaten är i bästa fall tendensiösa, vad jag har sett.
Möjligtvis har män en viss övervikt för aggression, (även om skillnaderna minskar). Men eftersom just det är ett negativt beteende anser jag att det är ännu viktigare att styrka ickevåldsbeteende och konfliktlösning hos småpojkarna, istället för att förstärka de skillnaderna.
(Men det är lite att trolla med statistik, den genomsnittliga mannen är ju inte våldsam.)
Jag tänker så här:
Det finns MASSOR med män som är helt ointresserade av motorer.
Och MASSOR med män som är riktiga stjärnor på att ta hand och familj, barn, gamla eller sjuka.
Och MASSOR med kvinnor som är helt sålda på motorer.
Och MASSOR med kvinnor, som inte ens kan hålla liv i en krukväxt en gång.
Och de andra sorterna är ännu fler.
Så då tänker jag, vad ska vi egentligen ha den kunskapen till att genomsnittet i de två olika grupperna män och kvinnor skiljer sig åt, när det ändå inte säger nåt om den enskilda individen? Den kan ju ingå i nån av minoriteterna?
Det enda konsekvensen av att använda den generaliseringen är ju att det kan bli fel, att vi trycker ner de som inte är som majoriteten.
Är det då inte bättre att ge kredd åt de personliga egenskaperna till individen? Äras den som äras bör!
Vi bör inse att den kvinna (eller man) som är en stjärna på vårdande och hemmets sysslor är det för att hon faktiskt själv lagt ner kraft, möda och träning och genom en serie medvetna (och en del omedvetna) val strävat efter det och uppnått det, och att hon fått stöd och uppmuntran för att utveckla sin naturliga fallenhet för de egenskaperna, än att låtsas att hon bara blivit det beroende på sina hormoner, som att hon vore fjärrstyrd av sin genetiska kod.
Det finns inte en kvinna född som inte är lika mycket släkt med sin pappa som med sin mamma.