Inlägg från: KickanAnnika |Visa alla inlägg
  • KickanAnnika

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Har inte läst i tråden...

Jag bara undrar vem det är som har bestämt vad som är "pojk" och "flick"-kläder? De benämningarna tycker jag är så löjliga att jag vill kräkas.

• KickanAnnika

Lite inslängt så där från ingenstans tidigare i tråden... Måste kommentera detta innan jag går åt.
    Varför klä sin nyfödda pojke i ljusblått och andra s.k "pojkfärger", "pojkkläder" innan han själv har nåt att säga till om?
    Det är inte bara hundar som jagar sin egen svans...

Vad gäller klänning som plagg så tycker jag att det är ett ganska opraktiskt plagg för små bebisar. Både för pojkbebisar och flickbebisar. Stackars lilla pojkbebis som ligger där och snor in sig i en klänning och undrar varför det är så illa ställt att flickan bredvid får ha tröja och byxor!!!
    Body föresten! Har ni inte tänkt på hur omanligt det är då??? Stackars pojkbebisar säger jag bara. Och innan de själv får bestämma!!!

Lillstrumpa82 skrev 2007-10-25 15:15:16 följande:
    Varför ska man klä små pojkar helt i rosa och klänningar innan de själva har något att säga till om? En sak om barnet själv kommer hem och säger att han vill ha en klänning, eller hittar rosa byxor med glitter på i affären som han vill ha, men jag förstår inte varför man ska sätta en klänning på en nyfödd pojke.
  • KickanAnnika

Bonanza:
    Fast du kanske önskade att din pojke var en flicka och din flicka en pojke?

Själv önskade jag mig bara pojkar och har än så länge fått två. JIPPI! 3,5-åringen gillar hjärtan. Han vill gärna ha på sig en tröja med hjärtan på och det får han. När han klär ut sig!!!! Annars är det minsann POJK-kläder som gäller. Han är ju POJKE för guds skull så FLICK-kläder kan han inte ha. Det skulle inte se klokt ut *ser det framför mig och spontankräks*.
    När han tittade i en katalog där han skulle få välja matta och pekade på den med hjärtan sa jag vänligt, men bestämt: "Nä men N! Du är en POJKE och det där är en FLICK-matta. Du får den med dödskallarna istället (styr dit hans pekfinger). Hade mamma velat ha flickor hade jag minsann skaffat det min gode man!"

Det är möjligt att jag är ironisk.

• KickanAnnika

Barn väljer själv i en kombination av att bli styrda eller tvingade i en viss rikting. Nu menar jag i ett vidare begrepp än bara kläder. Vissa tvång äro rubbliga (man kan inte gå ut utan jacka på vintern), vissa kan redan små barn få vara med att bestämma (tröjan med blommorna eller med bilen?)

Den halvan i tråden som tycker att killar inte får ha "tjejkläder" (mitt tangentbord godkänner nästan inte det ordet) verkar inte inse att ni i större grad styr era barns "val", genom att tydliggöra för dem vad som passar sig för en kille att ha på sig. Hos oss är det tillåtet att vara med och välja kläder och det blir blandat av de två stora passionerna (grävskopor och hjärtan). Jag styr inte dem, tvärtom! Vilken underbar valfrihet jag måste tycka att mina söner har! Vilken härlig öppenhet jag bidrar till att de kommer att känna.
    (I alla fall tills era barn kommer och trycker ner dem och talar om vad som passa en kille resp.tjej)
    Att inte ge sina barn den valfriheten, den möjligheten tycker jag är att tvinga sina barn att ha på sig kläder de kanske inte valt om de själv fick...
    När jag ser en pojke som jämt har "grova" typiska "pojkkläder" i mörka färger och våldsamma tryck, då tänker jag att det är ena riktigt korkade föräldrar som styr in barnet i det. Är inte det tvång, överdrivet och "för mycket" så vet inte jag... Men det är accepterat medans en blomsterpojke inte är det och det är rent jävla bedrövligt om ni frågar mig.

Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????