Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

    Varför klä sin pojk i tjejkläder????

    Själv är jag uppfostrad till människa, har fått klä mig i dom kläder vi fått ärva från andra familjer och inte har jag känt mig mindre som tjej för det. Samhället är bra på att peta in en i rollen.

    Ett par gånger i skolan blev jag anklagad för att inte vara en "riktig tjej" när jag inte accepterade att särbehandlas eller att bli tafsad på.

    Jag ser det som positivt att människor låter barnen uppleva hela spektrat av kläder och att dom får vara dom små individer dom faktiskt är utan att begränsas av konstiga normer.

    Det är bara genom att pröva sig fram som man märker vad man trivs med, så att begränsa en persons val av identitet ser iaf inte jag som positivt.

    p.s. jag kan både byta däck, sy gardiner och hugga ved.
    mångfald förgyller. d.s.

  • Triskele

    Själv faller jag för människor som är individer först, människor sen och alla övriga attribut sist.

    Vad spelar det för roll vilket kön man har?
    Det påverkar inte ett dyft om man har xx eller xy.
    Sen att man attraheras av olika egenskaper betyder bara att dom egna preferenserna skiljer sig från andras.
    Inte att det är vattentäta skott mellan könen och deras beteende eller egenskaper.

  • Triskele
    tovisen skrev 2008-01-05 17:54:10 följande:
    jag tycker de e lite knasigt å klä sin son i strumpbyxor å rosa klänningar å glitter hit å dit som en prinssesa. HMm de e ju en kille? killar ska inte ha sånt. låt pojkar va pojkar, å flickor va flickor =) vi e skapta olika å har olika kläder å sånt. visst om lillkillen vill ha en rosa tröja, (men den kan väl ändå se grabbig ut då) men att ha klännig,kjol,strumbyxor på killen de e väl ändå å ta i? ska ni klä era döttrar i kalsonger me å söner i trosor?? hallåååå ! fatta att vi killar och tjejer är OLIKA! vi är 2 olika kön. och de är normalt å ha olika saker/kläder el va de nu är..
    Om kläderna passar och är hela så är det ju inga problem?
    Personligen förstår jag inte fokus på vad barn har mellan benen när man klär på dom.
    Om jag fick klä upp mig som prinsessa så ska väl små pojkar få göra detsamma.
    Vad är problemet med könsneutral inställning till kläder?
  • Triskele

    Att barn blir mobbade har inget med deras klädsel att göra.
    Det handlar om den som mobbar, inte den mobbade.

  • Triskele

    Klart att det är ett lika fint plagg oavsett vad barnet har mellan benen.
    Jag undrar vad som menas med "passar"?

  • Triskele

    Beckah82 skrev 2008-01-20 19:13:44 följande:


    Passar _borde_ vara om byxan är för trång i midjan eller ej eller om tröjan har för korta ärmar eller ej osv
    Det vore det rimliga iaf.
  • Triskele

    Homofobin är ju tyvärr ganska utbredd.
    Avviker en kille något från manlighetsnormen anses det ju fortfarande av en hel del vara skadligt eller sjukligt.
    Tjejer har lite mer frihet där men jag har fått föklarat för mig många gånger att jag inte är en riktig kvinna då jag inte passar in i den stereotypa rollen.
    Det enda man kan göra är att kämpa vidare för allas rätt att välja själva. Det lönar sig knappt att bli upprörd över kränkande tillmälen.

  • Triskele

    Är en pojke "flickaktig" ifrågasätts hans könsidentitet och framtida läggning.
    Det är tyvärr fortfarande normen.

  • Triskele

    Disan skrev 2008-01-22 15:33:55 följande:


    med risk för att bli kvinnlig menar jag att pojken kan bli "fjollig", dvs gå runt i kvinnokläder, sminka sig och bete sig "avvikande" jämtemot vad man "bör" göra som en vuxen man. Hur kul skulle det vara?Självklart skulle man älska sina barn även om de blev homosexuella eller "butchiga" eller "fjolliga", MEN det är ju inte det man är ute efter, eller?Har ni som klär era pojkar i tjejkläder ngr döttrar, eller saknar ni sådana?
    Det är väl underbart om barnen känner att dom är fria att uttrycka sig utifrån sina egna preferenser istället föra att anpassa sig till samhällets normer.

    Mina barn kommer ha synfel, det är i stort sett garanterat. Man kan bli enormt mobbad för att man har glasögon, eller t.o.m. ögonlapp.
    Ska jag då strunta i att fixa glasögon till barnet p.g.a. mobbningsrisken?

    Jag beter mig själv avvikande, dom flesta kvinnorna har inte förhållanden med fler än en samtidigt, ej heller utan könspreferens. Hymlar jag om det, nej.

    Mina barn kommer att få lära sig att det är dom som bestämmer vilka dom vill bli och vilka dom får bli kära i och så småningom som könsmogna ha sex med.
    Jag blev inte ickemonogam och biemotionell p.g.a. uppfostran, det vore ju absurt att tro något sånt.

    Låt ungarna klä sig och bete sig som dom trivs med och mår bra av.
    Det får ju vuxna göra.
  • Triskele

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-22 18:07:17 följande:


    Vi kan ju kanske enas om att de pojkar som vill ha klänning ska få ha det men det behöver ju inte vara föräldrarna som pushar sina barn till det i tron om att det främjar jämställdhet.
    Det är ingen som pratat om tvång.

    Visst förekommer det, jag blev själv påtvingad klänning och förväntas fortfarande bära det vid högtider. Bär man kostym eller liknande fodral anses man mystisk och avvikande, kvinnor förväntas vilja klä upp sig i just klänning.
    Flickor SKA ju ha klänning. Eller varför inte kjol som trasslar in sig i cykelkedjor och även minskar rörelsefriheten.
    Har du försökt klättra i träd med kjol?
    Klart jag inte kommer sätta på mina barn kläder som hämmar lek och rörelse med tvång. Vill dom däremot klä upp sig i sånt så är det deras val.
    Och det gäller båda könen.
    Snacka inte om tvång mot pojkar när du själv kränger på dina flickor klänning.
  • Triskele

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-22 19:54:57 följande:


    Jag har aldrig nämnt ordet tvång vad jag kan minnas...Och mina döttrar gillar att ha klänning och kjolar på sig. Aldrig har sjuåringen klagat på att hon inte kan leka och klättra i träd när hon har klänning på sig. Däremot när hon har jeans, det tycker hon är obekvämt så jag får köpa såna här tajta, mjuka strechbyxor istället så att hon blir nöjd.Sen är det ju inte hallar alla barn som föredrar att klättra i träd framför att ha en fin klänning på sig.
    Pushar anser jag liktydigt med tvång i detta fall.
    Och nog fan pushar man flickor att klä sig "flickigt" (=lekhämmande) om man anser att det är det enda fina på en flicka.

    Du har ju uppfostrat dina flickor att acceptera kjol och klänning. Tänkte du aldrig på hur retade dom kunde bli för den klädseln?

    Det är sant, en del barn rör inte på sig tillräckligt för att dom är för upptagna med att vara prydnader.
  • Triskele

    Disan skrev 2008-01-22 21:30:07 följande:


    Jag har ALDRIG haft problem av att ha kjol eller klänning. Vill nästan alltid ha kjol, bra mkt skönare än byxor, praktiskt och passar till allt!! Klättrade mkt i träd som liten, har dock kjol ofta!! (Ingenting mot dig, utan mer som ett "bevis" på att det är möjligt att leva normalt i kjol )Mobbing behöver inte alltid bero på föräldrarna... Där vet jag också vad jag talar om!! Ibland är det faktiskt barnen som hänger med varandra, de peppas av varandra, kanske bara pga EN enda i gruppen som är elak på riktigt och har dålig uppfostran. Men inte att glömma: Barn är elaka av naturen, de ifrågaställer saker hela tiden, som t ex varför man skall ha glasögon eller varför Kalle bär en rosa tröja med Mimmi Pigg på... Jo, för att hans mamma ville öka jämställdheten... *suck*
    Själv slet jag sönder ett antal kjolar och klänningar vid vilda lekar i skogen och på cykelturer.
    Höll på att slå mig fördärvad mig en gång när klänningen fastnade i en gren och jag ryckte loss den lite obetänksamt. Tur att man hade balans och var barfota.

    Jag blev mobbad för att jag avvek, det är det dom flesta mobbarna går på, något som avviker, någon som är lite utanför.
    Någon som klär sig utifrån egna normer...
  • Triskele

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 15:26:14 följande:


    Men varför är det så populärt att sätta på sina pojkar klänning då om det nu är så lekhämmande och hemskt. Min dotter har iallafall inget problem att leka när hon har klänning på sig, spelar roll om det beror på att hon är van sen bebisåldern att ha klänning eller inte. Det viktigaste är väl att det verkligen inte ÄR lekhämmande för henne. Det var det inte för mig heller som barn. Min största hobby som barn var att klättra i träd och klättra på berg. Det är det jag blir påmind av släktingarna när jag träffar dom nu, att jag var en sån klätterapa. Mitt andra stora intresse var gammaldags klänningar, såna där som flickorna i alla astrid lindgren filmer hade. Så jag klättrade omkring med mina madickenklänningar utan problem så därför har jag nog en bredare syn än dig på klänning och lekande vilket är helt förståeligt då du själv känner dig hämmad av att bära klänning.Och tro det eller ej så finns det faktiskt barn som hellre har fina kläder än leker. Men det är nåt som många föräldrar försöker motarbeta eftersom det fortfarande anses som nåt negativt att vara utseendefixerad som barn. "barn ska vara barn, och ett riktigt barn föredrar ju praktiska kläder framför fina kläder". Min dotter är kanske inte ett riktigt barn då...
    Flickor ska vara fina. Det anses dom vara i klänning.
    Pojkar vill också vara fina, alltså ber små pojkar om att få ha klänning.
    Jag anser det negativt att sitta still som barn då rörelse och lek främjar utvecklingen.
    Om man sitter still så får man inte den stimulansen.
  • Triskele

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 16:14:37 följande:


    Det finns alltså inga traditionella pojkkläder som anses fina, då?Skjorta?Du vill få det till att klänning är det enda plagg som finns om man vill vara fin.Rörelse och lek främjar inte utveckligen på ett barn som verkligen inte finner nåt nöje med det.Det finns massor av barn som föredrar stillasittande lekar och det främjar nog just deras utveckling. Tror att en påtvingad lek sällan kan leda till nåt bra.
    Jodå, dom är ungefär lika effektiva på att förhindra lek dom med.
    Nej, men småpojkar vet att klänning är fint, därför vill dom bära klänning om dom inte har uppfostrats på annat vis.
    Klart man inte ska påtvinga lekar, däremot stimulera till lek. Visa barnen att man kan ha mycket nöje av rörelse och utelek.
    Sitter man still blir man kall och det ökar även risken för infektioner.
    Jag är hypersensitv, var det som barn också, men jag insåg själv att ju mer still jag satt desto sämre mådde jag.
    Man kan inte balansträna genom stillasittande och man får inte upp sin öga-handkoordination genom det heller.
    Om ett barn hämmas av klädseln så ska man inte anpassa sig efter klädseln, man ska anpassa sig efter barnets behov.
    Men som jag själv sagt så ser inte jag klänning som ett vardagsplagg för något barn.
  • Triskele

    Eva och Nadjas mamma skrev 2008-01-23 17:52:25 följande:


    Du låter väldigt generaliserande tycker jag...Tror du verkligen att alla småpojkar egentligen tycker klänning är fint?Och du pratar om kläder som ska anpassa sig efter barnets behov. Det håller jag med dig om. Därför köper jag klänningar som är lekvänliga. Då kan ju min dotter både leka och känna sig fin. Hade jag kört med enbart bekväma kläder utan en tanke på hur de såg ut så skulle bara ett av Evas behov tillfredställas och det vore ju onödigt...Jag vet inte vad du tänker på för sorts klänningar eftersom du inte ser dem som nåt vardagsplagg. Är det såna här tajta, långa klänningar i typ jeansmaterial, eller? Isåfall kan jag hålla med om att de är lekhämmande.Min dotter har rätt korta klänningar i ganska strechigt material så jag ser verkligen inte problematiken i det. Dessutom så är hon verkligen duktig på att säga ifrån om hon tycker att nåt plagg är obekvämt. Hon vägrar ju som sagt jeans.
    Jag förklarade varför en del pojkar ber om klänning.
    Tycker man att något är fint på en flicka borde man tycka att det är fint generellt.
    Jag vägrar också stela jeans, dom är lika illa som klänning, fula märken lämnar dom också.
Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????