Inlägg från: Morbid Mistress |Visa alla inlägg
  • Morbid Mistress

Varför klä sin pojk i tjejkläder????

Bempa skrev 2007-10-25 14:57:34 följande:
    Men varför ska ha bli tagen för nåt han inte är?
    Och ser man honom som det barn han är så blir han ju tagen för vad han är
    Jag har det sundaste förnuftet av alla
  • Morbid Mistress

Varför tar man förresten för givet att det handlar om någon form av statement från föräldrarnas sida när det gäller att inte könskoda barn? Varför inte se det som att man handlar kläder man tycker är fina?

• Morbid Mistress
    almn skrev 2007-10-25 15:09:23 följande:
    Men det måste ju ligga något bakom. Man går ju inte enbart till Flickavdelingen i klädesbutiken när man handlar kläder till sin son. Då är det ju ganska klart sen att pojken vill ha tjejkläder. Vad vill föräldern nå ut med då att klä sin pojk enbart i tjejkläder?Att även pojkar kan vara fina i tjej-kläder?Att dem egentligen velat ha en tös?Självklart kan pojkar vara fina i kläder som är "tjejkläder" Men, nä, JAG tror att det ligger något i att föräldern vill få fram något genom att kläsin pojke i tjejkläder.
    Att man hellre klär sitt barn i fina färger än mörka och murriga?

Gör det något om pojken vill ha tjejkläder?

Varför skulle de hellre vilja ha en flicka? Jag är fullt nöjd med mina två tjejer även om jag har en a kortklippt och handlar väldigt mycket av hennes kläder på pojksidan.
  • Morbid Mistress
    Lillstrumpa82 skrev 2007-10-25 15:15:16 följande:
    Varför ska man klä små pojkar helt i rosa och klänningar innan de själva har något att säga till om? En sak om barnet själv kommer hem och säger att han vill ha en klänning, eller hittar rosa byxor med glitter på i affären som han vill ha, men jag förstår inte varför man ska sätta en klänning på en nyfödd pojke.
    Varför ska man klä små flickor helt i rosa innan de har något att säga till om?
  • Morbid Mistress
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-25 15:19:58 följande:
    det kommer alltid att finnas pojk- och flickkläder uppdelat för barn sålänge som vi vuxna klär oss manligt respektive kvinnligt.Och vi vuxna kommer nog alltid att klä oss utifrån vårat kön då vi ser ut på olika vis och klär i olika saker. Barn ser upp till äldre barn och äldre barn ser upp till vuxna. Så barnen kommer alltid att välja kläder efter könstillhörighet också.Majoriteten av barn ser antagligen inget problem i det här utan är nog ganska nöjda. Sen finns alltid en liten minoritet som inte är nöjd men det finns det inom alla områden.Så varför orka bry sig?? Vi vuxna ska däremot lära oss att se individen i varje barn och inte utgå från dess kön.Man ska också självklart respektera alla som klär sig annurlunda än normen men tyvärr så är vissa barn elaka och inser inte det.Men det är en väldans lång väg att gå om vi vill upphäva könsindelade kläder och frågan är väl om det är värt det.
    Fast jag tycker inte det är så indelat på herr resp dam när det gäller vardagskläder. Det som skiljer är ju modellerna då man och kvinnokroppar ofta ser lite olika. I mina ögon skiljer det mycket mer på barnkläderna.
  • Morbid Mistress
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-25 15:19:58 följande:
    det kommer alltid att finnas pojk- och flickkläder uppdelat för barn sålänge som vi vuxna klär oss manligt respektive kvinnligt.Och vi vuxna kommer nog alltid att klä oss utifrån vårat kön då vi ser ut på olika vis och klär i olika saker. Barn ser upp till äldre barn och äldre barn ser upp till vuxna. Så barnen kommer alltid att välja kläder efter könstillhörighet också.Majoriteten av barn ser antagligen inget problem i det här utan är nog ganska nöjda. Sen finns alltid en liten minoritet som inte är nöjd men det finns det inom alla områden.Så varför orka bry sig?? Vi vuxna ska däremot lära oss att se individen i varje barn och inte utgå från dess kön.Man ska också självklart respektera alla som klär sig annurlunda än normen men tyvärr så är vissa barn elaka och inser inte det.Men det är en väldans lång väg att gå om vi vill upphäva könsindelade kläder och frågan är väl om det är värt det.
    det är för övrigt inte länge sedan alla småbarn kläddes i kolt.
  • Morbid Mistress
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-25 15:30:06 följande:
    Morbid Mistress skrev 2007-10-25 15:23:06 följande:Men varför skulle det vara bättre då? Jag fattar inte det. Då skulle det finnas fler som inte trivdes med det.Jag anser dock att alla flickkläder ska vara lika bekväma som pojkkläder och det har jag inga problem att hitta.
    Ville bara poängtera att könskodning är ett nytt fenomen
  • Morbid Mistress
    SchumiFerrari skrev 2007-10-25 21:43:54 följande:
    Jag har när jag skummat igenom tråden insett att jag måste ha åsikter som hör hemma på stenåldern.... Jag anser att det är skilland på flickor/pojkar, män/kvinnor och det ska så vara. Jag tänker uppfostra mitt barn till att tro på sig själv och att det ska kunna vara som det vill men jag skulle inte låta mitt barn (om det blir en kille) gå till förskolan och ha rosa kjol mm så som den pojken TS beskriver hade och ABSOLUT INTE på ett kort som ska finnas kvar länge och kanske till och med på enskilda kort som ska skickas till mormor/morfar, farmor/farfar mm...
    Och då har du väl sett mitt inlägg om att det finns ytterst små skillnader mellan könen
  • Morbid Mistress
    SchumiFerrari skrev 2007-10-25 21:49:08 följande:
    Missade du eller jag biologilektionen i skolan???
    jag hade en 5.a i biologi

Förutom de rent kroppsliga funktionerna såsom reproduktiva, storlek etc. så skiljer sig män och kvinnor åt på fyra punkter. Skillnaderna är dessutom små

* Spatial förmåga
    * Verbal förmåga
    * Agggressivitet
    * Matematisk förmåga (Senare metaanalyser tala för att det inte heller skiljer ngt i matematisk förmåga)

Att prata om könsskillnader blir därför lite tokigt i mina ögon
  • Morbid Mistress
    SchumiFerrari skrev 2007-10-25 21:57:38 följande:
    Ok... Jag tänker inte fortsätta diskutera eftersom att det kommer sluta med att jag blir arg och skriver något som kommer ge mig en varning
    Vad synd för jag hade gärna sett dina motargument
  • Morbid Mistress
    sweet saint skrev 2007-10-25 22:01:28 följande:
    har läst TSEn förbannat bra fråga!! förstår inte allt det här med att försöka förvandla allt till ett könslöst samhälle...rent idiotiskt!
    Fast vad är det för fel med att se till individer istället för kön?
  • Morbid Mistress
    Myrkryp skrev 2007-10-25 22:04:51 följande:
    Nu är inte jag någon biologist, eller särartsfeminist - tvärtom!Men OM det var så att det fanns stora och betydelsefulla skillnader mellan könen - varför skulle det på något sätt rättfärdiga att förbehållslöst tillskriva rosa, glitter och fjärilar som ett feminint attribut?Morbid Mistress skrev 2007-10-25 21:53:07 följande:
    Ingenting, men jag tycker att det är viktigt att visa vilka "stora" skillnader det är man har hittat. Den metaanalysen jag hänvisar till har för övrigt ett par år på nacken och det har kommit senarerön som kan påvisa att även matematik och verbal förmåga är lika hos könen.
  • Morbid Mistress
    MrM skrev 2007-10-26 09:15:26 följande:
    Att vara man är svårt nog utan "hjälpen" från PK-morsor som sätter på pojkarna prinsesskläder. Man hör allt som oftast om de förskräckliga kvinnoidealen som vi män målar upp. Mindre ofta diskuteras de förväntningar som vi män har på oss. Dessa förväntningar finns dock och de blir inte mindre knepiga av mödrar som förtvivlat försöker sudda ut könsrollerna genom att överskrida de vedertagna gränserna. Ge alla samma chans att bli den de vill vara men försök inte göra mänskligheten könslös och experimentera för guds skull inte med era barn för att driva era ideologier.Mvh
    Ja mansrollen är inte så kul den heller.

Men som jag ser det; så länge man inte aktivt motarbetar den hegemoniska maskuliniteten bland annat genom att låta barn vara barn, utan befäster den genom att säga pojkar ska vara pojkar kommer ju mansrollen och synen på en "riktig" man inte att förändras.
  • Morbid Mistress
    Isolde skrev 2007-10-26 12:33:01 följande:
    MrM, hur menar du att man suddar ut gränser mellan man och kvinna genom att klä småbarn i kläder utifrån smak snarare än könstillhörighet?
     Och om skillnaderna nu är medfödda borde väl inte gränserna gå att sudda ut?
  • Morbid Mistress
    Eva och Nadjas mamma skrev 2007-10-30 07:25:23 följande:
    Självklart ska könet inte begränsa individen pga nån fix ide som uppkommit nån gång i tiden. Därför är det inte olagligt för män att klä sig i kvinnokläder. Man får väl ha i princip vad som helst på sig bara man skyler sig?Och det är ju bra. Men har man alltför konstiga och ovanliga kläder så ökar risken för att bli retad. Gäller allt som sticker ut och det är ett stort problem som jag faktiskt inte vet hur det ska lösas förutom att prata mycket med barn angående det här med att vara annurlunda och att det faktiskt inte är fult att vara "onormal".
    Ska man tro en sammanställning om inkomna anmälningar till skolverket som publicerades i DN under våren så handlar det inte om yttre attribut när barn blir mobbade.

"Offerprofilen skapar en "representativ" bild av utsatthet i den meningen att inget i offrens status pekar på att de avviker på något sätt."
  • Morbid Mistress
    palmblad skrev 2008-01-18 18:12:55 följande:
    Är det verkligen sant? Källa?Mary Cherry skrev 2008-01-05 18:15:42 följande:
    fst.yle.fi/program/allatidersting/index.php

Iofs från Finland menjag har fått för mig att det var rätt lika kultur som i Sverige
    Jag stressar, alltså finns jag
  • Morbid Mistress
    ludenben skrev 2008-01-23 09:31:36 följande:
    typiskt är att folk jämt ska överdriva... aldrig vara lagom eller använda sunt förnuft. antingen strikt det ena eller strikt det andra. vad jag försökte säga vr att jag vill att han ska passa in i samhället och jag är inte sån att jag ser allt svart eller vitt. det är okej för tjejer att ha byxor... jag köper de på tjejavdelningen i tjejmodell. Men folk har så lätt för att se det de vill se... byxor ska bara vara byxor av killmodell eller... men vart ser du en tjol i killmodell?? kom inte med kilt för det tillhör inte vår kultur. inge vi har här och det är sytt för att vara ett mansplagg.
    "Killkjolar": www.odiumclothing.net/index2.htm
  • Morbid Mistress

ludenben

Att män och kvinnor har olika kropper håller jag med om men vad jag vet så har pojkar och flickor lika kroppar innan puberteten. Varför ska de då ha olika modeller på kläder?

Svar på tråden Varför klä sin pojk i tjejkläder????