• pepparrot

Massage vid graviditet- inte OK?!?

Hej,

Har hört att det inte är bra att få massage under graviditeten.

Vi planerade att utnyttja ett presentkort på ett spa nu de närmaste veckorna och då sa de att de inte gjorde behandlingar (inklusive massage) på gravida innan månad 4. Vad beror det på?

Är det någon som vet om det gäller all massage? Jag har tendenser att spänna min nacke så mycket att jag får synrubbningar och jag känner att det är på väg nu och skulle därför verkligen behöva nackmassage.

Tror ni det är OK? Jag är i vecka 8+4.

• Svar på tråden Massage vid graviditet- inte OK?!?
  • Ulrica80

Det beror på att man inte vet om det har ogynsamma effekter (typ missfall) på barnet innan 4:e grav månad. Men efter det så är det inga problem!!! Spar kortet, du komemr behövad d senare när ryggen värker....

• lill linda 82

Min massör sa att massörer oftast inte vill massera på gravida förän efter v12 då missfallsrisken är över. Dom vill inte ta på sig något om ev mf skulle ske efter en behandling.
    Men ska du bara massera nacken är det kanske ok, du får nog ringa o höra med den som ska massera vad hon/han tycker om saken.

• Tussilussen

Var hos sjukgymnasten för min onda nacke och rygg, och han bekräftade precis det som lill linda 82 och Ulrica80 säger, men han poängterade att nacke och axlar går alldeles utmärkt och han rekommenderade mig att få sådan behandling. Så det ska väl inte vara några problem? Kruxet är väl bara att man "måste" ligga på mage när man blir masserad, men det kanske funkar för dig fortfarande? Lycka till!

• Kojbe

Har fått höra att massagen rensar ut en massa slagg ju o det kan påverka missfall med , tydligen ska massage över korsryggen höfterna kunna lösna upp o göra så man får foglossningar med .
    Det undrar jag dock eftersom vad jag förstått så är det hormoner som påverkar foglossningar.

• mysfröken

Det finns ju även sittande massage, så be att få den så.

• Smurflovve

Så länge man inte tar en för "hård" massage är det ingen fara, en taktil stimulan massage är helt okej, det är mycket mjukare än vanlig massage. Det kan du be o få.

• o0dizzy0o

Jag går på massage 1 gång i veckan och har gjort det några ggr i mån. hos en sjukgymnast som har hand om gravida går även på vattengympa som hon håller i. tror inte att norrköpings sjukhus skulle låta oss gravida gå där om det inte va bra *ler* så njut av din massage *ler* de gör jag :)

• pepparrot

Tack för alla svaren!

Jag ska nog ta och ringa och kolla med honom. Man tycker ju inte att nacken borde påverka något nämnvärt och jag är verkligen i behov av det....

• o0dizzy0o

Dom säger på lassarettet här att ingen massage är farlig för bebisen, visst den kan boffa o inte tycka att de e kul, men inget som är faligt, jag får vibrator massage av min graviditets sjukgymnast på nacke , rygg och svank...

• o0dizzy0o

Tussilussen - man måste inet ligga på mage under massage...de går lika bra att ligga på sidan med en kudde underhuvet och mellan benen och en som stöd för magen... jag gör de en gång i veckan och det är underbart skönt och avslappnande =)

• My 2

Min massör väntar gärna till v20 (vilket jag är i nu)....

Jag ska få gå för första gången sedan jag blev gravid nästa vecka... gissa om det är efterlängtat!
    /my

• Tussilussen

oOdizzyOo...... *jippii* Då ska jag genast beställa tid!!

• jazoo

Jag säger som min naprapat - om inte ungen kan hänga kvar för att man tänjer och trycker lite på musklerna, då kanske den inte ska vara kvar.... Så länge man inte överstimulerar mag- och bäckenområdet bör det inte vara några större problem. Å andra sidan måste man ju själv känna sig bekväm med det också.

• Amatea

Jazoo, jag tycker nog att man ska lita till professionella yrkesutövares kompetens och tro på det de säger- de lär sig en massa om kroppen och dess funktioner och ger de inte viss massage till gravida så ska man som gravid kund kanske ta fasta på det?

• snuttiz83

Ja har hört att när man masserar så kommer man åt nerver som kan göra så att förlossningen sätts igång????

• Lindakaivi

Fick presentkort på spa i julklapp.
    Har skickat iväg en förfrågan till stan´s spa om att dom ska sätta ihop en litet massage paket till mig. Har fruktansvärt ont i ryggen och vänstra skinkan som gör att jag knappt kan gå ibland.
    Är i v 25

Hoppas på svar snart!

• snowflake

Tja, jag skulle INTE massera någon som är i första trisemestern, i alla fall inte i ländryggen och det området. En massage kan vara väldigt mkt mer djupgående än bara de muskelgrupper man bearbetar, jag har varit med om att patienter som har andningsproblem har fått det hela att lossna efter en massage, dvs slem har kommit upp och de har andats lättare, så jag skulle vara rädd att sätta igång något i livmodern som jag inte velat. Risken finns ju! Men nacke/axlar är ingen fara alls! Den regionen kan man lugnt massera när som helst under graviditeten! Vid slutet av graviditeten ska man också fundera lite extra innan man masserar ryggslutet, man kan nämligen starta förlossningsvärkarna med massage, så då ska man vara lite försiktig fram tills det är dags! (jupp, jobbar som massör här i Brasilien, och tänker GE massage så länge jag kan under min graviditet eftersom jag slappnar av så härligt när jag masserar andra )

• Smurflovve

Har massage kurs inom skolan så där får man ju lära sig en hel del o jag blir själv masserad en gång i veckan, då ligger jag på sidan med en kudde under magen...no problems

Svar på tråden Massage vid graviditet- inte OK?!?