• aek

Olika stora pupiller?

Jag har aldrig tänkt på att Melvins pupiller är olika stora. Men när jag idag tittade in i hans ögon så var det en markant skillnad..
    Den vänstra är betydligt större än den högra. Är det någon mer som har märkt det på era barn? Något farligt?

• Svar på tråden Olika stora pupiller?
  • TujTuj

Hej aek!

Det finns en liten procent av befolkningen som har olikstora pupiller utan att det är tecken på något sjukdomstillstånd. Kompisen och kompisens barn har det, och de är friska. Det är ett "fabrikationsfel" och inget farligt.

Den andra orsaken till olikstora pupiller kan vara tecken på någon sjukdomsprocess som leder till ökat tryck i hjärnan, t.ex vid en hjärnblödning hos vuxna. Men då har personen andra symtom och är inte alls som man brukar.

Det är inte alls meningen att göra dig orolig med mitt svar, och det är aldrig fel att ringa till BVC och fråga.

Kram TujTj

• midnightstorm

Hallå!!

Jag är visserligen 25 år men jag har alltid haft olika stora pupiller och har aldrig haft ont av det.
    Läkaren förklarade att det finns några procent som föds med det och att det kan försvinna med åren men att det inte var någon fara.

Kram

• aek

Så man behöver inte gå och vara superorolig då? Har varit på BVC idag och dom skrev en remiss till sjukhuset..hoppas inte att det är nått större fel på vår prins..

• Mara Jade

Vi upptäckte att Alfons har olika stora pupiller. Inte jättestor skillnad men man ser det om man tittar efter.
    Vi var hos barnläkaren som sa att det inte var ngn fara- så du behöver nog inte oroa dig. Vi upptäckte det här hos Alfons för ca 5 månader sedan och han är ju helt normal annars- tycker även att skillnaden blivit mindre, men det kan vara inbillning....

• aek

Fast jag tycker det är ganska så stor skillnad på pupillerna men inte i alla ljus..Verkar som att i fullt dagsljus så blir dom lika stora. Hm..vi får väl se vad läkarna säger..han verkar ju "normal" annars
    Tack alla som brytt sig om att svara!!!

Svar på tråden Olika stora pupiller?