• tru

förstår inte

min dotter är två språkig men nu är det så att jag och pappa och morföräldrar förstår henne när hon pratar och hon pratar tre ords meningar och hon är två år i december men nu till problemet. Dagis förstår henne inte när hon pratar är de bara rappakalja hon pratar inte så att folk förstår henne på dagis. vad ska man göra?

det språk hon pratar är svenska och några ord på engelska och några ord på pashto men hon pratar för de mesta svenska. dessutom har hon många egna ord som vi vet vad det är men ingen annan.

• Svar på tråden förstår inte
  • HOCHM

Det kommer, alla barn är olika. Min yngsta började prata förra sommaren, han var då 3 år. Visst, han sa bil, lastbil, racerbil, buss. Bara sånt han var intresserad av. Han var helt enkelt inte intresserad av andra ord. Fick komma till en logoped som gjorde tester. Hon flinade efter testerna och sa; han kan alla ljudningar, till och med vissa svåra ord och vissa lätta ord kan han inte. Han är lite lat och ointresserad, men jag skulle höra av mig 1 år senare om han inte började prata mer. Men nu, bubblar han heller tiden. Han tar igen allt nu.

• tru

ja det är väl de att vi vet vad hon vill utan att hon behöver prata och att vi hjälper henne innan hon behöver säga till så varför prata då.

• HOCHM

Ja, precis så var det för oss. Då behöver dom ju inte anstränga sig, hihi.

• pepsi max

Min dotter fyllde 2år i augusti och det var nog ungefär då som vi började förstå det mesta hon sa men lååångt ifrån allt. Det är inte alltid jag förstår vad hon menar idag heller... Min 12åring var ganska sen att prata min 8 åring var jättetidig, det är ju så olika.

Menar du att förskolan tycker att det är ett problem att dom inte förstår vad din dotter säger? Jag jobbar själv på en förskola och det är ju så olika hur tidiga barnen är att börja prata.
    Jag tycker att det är jättebra att ni er er dotter fler språk "gratis"

• tru

ne det tycker inte att de är nåt problem än. men hon är så duktig på mycket annat så de är väl de som har utvecklats nu. de är det att man vant sig vid att hon är tidig eftersom hon alltid varit tidig men att de nu är nåt som hon inte är tidig i.

• HOCHM

Min dotter var jättetidig med att prata men sen på att gå (16 månader) men sonen var som jag skrev väldigt sen på att prata men väldigt tidig på det motoriska istället. Han satt när han var 6 månader, gick vid 10 månader. Dom har utvecklats helt olika.

• knäppisen

barn som är flerspråkiga är oftast lite senare med språket än enspråkiga barn och det är ju inte så konstigt egentligen.

Svar på tråden förstår inte