• Glass

brödkryddor och andra sätt att smaksätta bröd?

Jag har börjat att bara en massa bröd nu och det är ju riktigt roligt, nyttigt och ibland till och med gott
    Jag brukar inte köra efter recept, eftersom jag gillar att testa lite själv och sedan så brukar jag vilja ha det grövre än de flesta recept är

Nu har jag ett problem. Vad kan man smaksätta bröd med?
    Har använt färdigblandade brödkryddor, men det tröttnar man ju på. Fler tips?

• Svar på tråden brödkryddor och andra sätt att smaksätta bröd?
  • Alicat

Kummin är jättegott, särskilt i surdegsbröd.

annars är oregano och vitlök också gott..

• Keyser

Spiskummin är gott. Likaså kan du baka in torkade tomater och fetaost eller/och oliver. Använd oregano, eller andra färska örter som du gillar.

Jag bakar också mycket bröd och det är så uppskattat av både barnen och min man.

Lycka till!!!

• Glass

oj, kan man göra sånt?
    Det hade jag ingen aning om, jag måste definitivt testa detta!

Tack!

Fler tips kanske? Jag bakar ju massor av bröd, så det behövs

• ÄngelBängel

Det kanske inte räknas som smaksättare men jag tycker att det är jättegott att blanda i solrosfrö, valnötter eller nåt sånt i ljusa bröd. Rivna morötter, kokt ris...

• Morbid Mistress

Torkad frukt, lingonsylt och rivna äpplen funkar ocksså

• Glass

wow, bra!! En massa tips ju!

Ska sätta mig och skriva ner allt, vår skrivare har gått i strejk

Tack!!!

• Norrlandsmorsan

Lättaste receptet som finns.....

¤ 5 dl vätska ( -kan vara alltifrån mjölk,vatten,fil,buljong m.m)

¤ 1 paket jäst

¤ Häll i mjöl tills degen släpper efter kanten på bunken

Grädda i ugnen på ungefär 200-225 grader tills de är klara ..

Kolla med en stickbrödsnål så det inte sitter deg på nålen

• Guldskimmer

Jag har i:

* solrosfro
    * linfro
    * havregryn

• Seahorse

T ex;

Rivna morötter

Broccoli

Sirap

Fetaost

Sesamfrön

• Glass

oj, en massa nya tips!

Detta är så skoj!
    Just nu så håller jag på att baka 3 olika sorter, men jag kommer knappt ihåg vad jag har i varje. Berättar när jag smakat på det!

• lena ekman

Min favorit krydda är Anis. Sen vet jag inte om du brukar koka Palt, men paltspadet är kanonbra att baka på.

• Kixen

Gifflar med ost och skinka i är grymt gott...

• Goona

Som någon sa - anis är jättegott i bröd. Blev det potatis kvar från middagen så mosas de ned i brödet också.

Jag brukar pensla brödet med honung utrört i lite ljummet vatten - mums!

• Glass

Anis har jag använt och idag hade jag i två rivna potatisar. Jag insåg nog inte riktigt att de skulle ha kokats först, men det verkar ha funkat det också.

palt, nja nä det är ju ingenting som jag brukar göra

Ost och skinkgifflar lät ju supergott, hur gör man då??

• Kixen

Vet inte det exakta receptet, för jag har slarvat bort det. Ska se om jag kan få tag på det imorgon....
    Men man gör en deg som man kavlar ut till en rund ring som skärs i tårtbitar lixom och sedan lägger man lite ost och rökt skinka på bitarna innan man rullar ihop dem till gifflar. Sedan penslar man dem och strör över lite vallmofrön...In i ugnen...

• Glass

ok, det där kan jag nog fixa, men hittar du det riktiga receptet så skulle jag bli jätteglad!

• Kixen

Här är ett annat super recept...

50 g margarin
    5 dl mjölk
    1/2 tsk salt
    1/4 pkt jäst
    1/2 dl socker
    2 msk sirap
    1/2 tsk hjortronsalt
    1 dl grahamsmjöl
    1 dl vetemjöl
    7 dl rågsikt

Smält margarinet och tillsätt mjölken, värm till 37 grader. Smula i jästen. Blanda resten av ingredienserna och häll i degspadet. Rör om. Jäs degen i bunken ca 30 min. Kavla ut små bröd med en kruskavel. Baka i en stekpanna utan fett, några minuter på varje sida...

• Kixen

Recept på ost- och skinkgifflar!!!

75 g smält margarin
    1 1/2 dl vatten
    25 g jäst
    1 tsk salt
    3 msk ljus sirap eller socker
    1 ägg
    6 dl vetemjöl

Häll i vattnet i det smälta margarinet och värm tills det blir fingervarmt. Smula jästen i en bunke, häll över degspadet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta samman till en deg. Jäs 40 minuter.
    Kavla ut degen till en rund kaka och dela den i 8 snibbar (trekanter). Lägg i skiva ost och 1 skiva skinka (eller hur mycket man tycker är lagom) på varje brödbit. Rulla ihop, börja i den breda änden. Lägg på en plåt, jäs ca 20 minuter. pensla med uppvispat ägg och strö över vallmofrön. Grädda i 200 grader i ca 12 minuter!

Svar på tråden brödkryddor och andra sätt att smaksätta bröd?