• Anonym

Vad händer om man inte betalar tillbaka en skuld (bor utomlands)

Jo, jag har en vän som inte kan så bra svenska och h*n har flyttat från sverige för länge länge sen men lämnade kvar en skuld på ca 10000 kr vilket har växt till 50000 kr pga räntor. (H*n var först svensk medborgare och är nu medborgare i det nya landet) De fick tag i dennes adress och skickar massor av papper till h*n men h*n förstår ju inte vad det står i breven eller har några pengar till att betala av något lån. Så vad händer från svensk marks sida? H*n kommer aldrig våga åka till sverige, h*n tror att h*n kommer hamna i fängelse då. :-S

• Svar på tråden Vad händer om man inte betalar tillbaka en skuld (bor utomlands)
  • Anonym (förstår)

Jag bodde ganska många år i ett annat land och hade en termins csn-skulder kvar. Jag fick däremot aldrig några krav från sverige, men när jag senare valde att flytta hem igen låg skulden hos kronofogden och hade stigit från ca 6000 till 30000. Jag har 12 kvar, har inte råd att betala av mer än jag har gjort. Tror inte att de kan inkassera en skuld så länge han är bosatt i ett annat land. Det blir ju dyrt för dem att åka ner dit och ställa honom mot väggen. Det handlar ju inte om några miljonbelopp. Olika lagar gäller i olika länder. Tror inte det finns överenskommelser länder emellan att inkassera skulder. Han är nog trygg, men för säkerhets skull bör han nog ändå kolla upp vad som gäller.

• Anonym

En sak är säker: han kommer inte att behöva sitta i fängelse. Däremot kommer kronofogden att vilja göra anspråk på privatekonomin- om det finns något att hämta. Men att resa till sverige är lugnt. Det är ju bara kronofogden och den som han är skuldsatt hos som känner till det. Han kommer dock inte att kunna få lägenhet, nya lån, köpa saker på avbetalning osv, förrän tre år efter att skulden reglerats (betalats).

• Canberra

Fangelse blir det inte, daremot forsvinner inte skulden och h*n kommer inte att kunna ta nya lan osv. Om h*n aldrig planerar att bo i Sverige igen spelar det ju inte sa stor roll.

Om h*n har konton eller egendom i Sverige kan de inkasseras men det kanske inte heller ar aktuellt?

• ReRant

Om det var avsiktligt att ta lån och sedan dra utomlands med uppsåtet att aldrig betala skulderna så kan man väl åtminstone åtalas för bedrägeri?

• Anonym

"Tror inte det finns överenskommelser länder emellan att inkassera skulder." Eh, jo det finns det. Internationell rätt så det sjunger om det. Konventioner i gross och parti. Kanske inte aktuellt för de där summorna men att verkställa en exekutionstitel utomlands är inga problem generellt.

• Anonym

Jobbar på Skatteverket och får ofta telefonsamtal från människor som numera bor utomlands och som blivit uppsökta att det nya landets motsvarighet till vår kronofogde. Det finns massor med samarbete och jag tror absolut att 50 000 är tillräckligt stort för att det skulle kunna ske..

Sen är jag kanske en liten (ung) moraltant men jag förstår inte hur man bara kan flytta från ett land utan att ha rett upp sina skulder. Trodde din kompis att någon annan skulle betala dem liksom?

Svar på tråden Vad händer om man inte betalar tillbaka en skuld (bor utomlands)