Soft-coated wheaten terrier
Någon som har en sådan är vovve, och kan berätta lite om den?
Har funderingar på att köpa just den rasen.
Någon som har en sådan är vovve, och kan berätta lite om den?
Har funderingar på att köpa just den rasen.
Jag har haft, har till hälften just nu
Vad är det som lockar dig med rasen? Som får dig att fundera på just den?
Lagom storlek, verkar vara en trevlig familjehund när man läser om den, intelligent mm. Svårt att säga exakt vad det är som tilltalar mig Hur är din hund? Skulle vara roligt att höra!
Har bara träffat dåliga individer förutom en.
Alla dessa var hanar.
De jag har träffat har varit aggressiva och dåliga mentalt.
De flesta jag känner somn har träffat rasen har samma erfarenheter som jag.
Kanske har det ändrat sig sista åren.
Vet att rasen blev enormt populär och många köpte den som "allergi-hund".
Har du erfarenhet av hundar sedan tidigare?
Ja, jag har erfarenhet av hundar. Har haft hund hela mitt liv. Var ju tråkigt att höra att du har dåliga erfarenheter av den rasen.
Jag har haft två hanar med helt olika temprament. Det ÄR verkligen en helt fantastisk hund. OM man har tid med den för at träna mentalt och för att träna fysiskt. Det räcker inte med en halvtimmes lätt promenad. Det är en terrier med massa motor.
Usch, nu känner jag mig dum. Alltså jag tycker givetvis att det är en underbar ras, men det är inte den lättaste av alla raser. Tyvärr är det många som köper den med lite felaktig föreställning och då får man problem.
Kortfattat skulle jag nog säga att en wheaten är glad, intelligent, otroligt självständig, tämligen lekfull och väldigt envis. När man tränar en wheaten så får man träna väldigt mycket med positiv motivation och variation. Inte ens med min hane nu (som är väldigt lekfull=lätttränad) går det att upprepa samma moment mer än kanske tre fyra gånger på raken för då blir det trist och tråkigt. Min förra var än mer omöjlig.
Samtidigt är det ju roligt och charmigt, när Pettson inte ville sitta fot i leran så satte han sig på min fot tex. Svårt att inte tycka att han lydde perfekt
Envisheten gör att man får inte vika ner sig ens från dag ett. Eftersom det är en pälshund behöver man lära dem att slappna av på bordet för att bli kammade, vill valpen inte ligga får man liksom visa att jo, det skall du om och om och om igen.
Jag älskar alla små egenheter som rasen har, kan antagligen komma på tusen olika små roliga historier.
Fortsätt fråga, det är lättare att svara på frågor än att berätta på nåt sätt
Vad har du för förutsättningar, skulle det bli din första, finns det partner och barn med i bilden?
Vi är en familj med tre små barn o en liten kastrerad blandiskille. Kan nog vara svårt att få tiden att räcka till, men det är ju därför jag hör mig för om rasen och läser om den för att inte göra något "dumt" Det fungerar jättebra med den hund vi har men vill gärna ha en kompis till honom.
Vad jag förstår är det en trevlig ras, men med stort behov av träning o motion..
Snufserufs:
Japp, rasen fick tyvärr ett uppsving med många som köpte av helt fel anledningar och många kennlar som avlade och sålde "trevliga och fina" hundar. Det finns också seriösa kennlar som mentaltestar sina hundar och inte parar samma kombination innan de sett utfallet osv. Därav min något defensiva hållning till folk som blir intresserade, för hunden är ju sååå fin så det är svårt att fatta att det är ett envist trotsmonster därinne
På just hanarna märks denna understimulering tydligt också med just hanhundsagressivitet tex.
Fast jag har inte träffat särskilt många jag skulle säga hade dålig mentalitet faktiskt, snarare understimulerade och felaktigt uppfostrade.
Har haft en, vi tog över honom när han var 1½ och han somnade in förra året 14 år gammal. Helgo, barnkär och mysig kille som älskade allt! Stan, landet, vattnet, människor osv Tyvärr blev han biten som ung av en annan hane så han fick svårt för hanar efter det men i övrigt aldrig något problem. Helgo päls som visserligen kräver sin vård men bara mysigt att kamma och bada och göra fint
Mamma o pappa har två softisar som iaf är världens underbaraste! Många små egenheter, men absolut inte agressiva! Allt sån (tror jag) har med uppfostran att göra, inte ras. En chiuaua kan bli ett monster om den inte uppfostras, medan en väluppfostrad pitbull är nåt av det vackraste man kan se.
Så dra inte rasen över en kam för att några individer har visat tecken till aggression.
Tack alla för era svar! Jättebra att få läsa om olika erfarenheter.
Viktigt är att köpa från en etablerad seriös kennel som funnits med länge! Sprungit på flera från samma kennel som vår gamla och de är alla jättefina, bra lynne och trevliga individer.. så beror på vem man säkert köper av och hur de avlats osv.
Skulle inte rekommendera den rasen som familjehund om man inte vet hur terrier raserna är eller är väldigt hundkunnig. Har aldrig haft problem med någon av de hundar jag haft förutom just en wheaten hane som vi köpte som valp av en uppfödare....
Jag har pratat med andra hundmänniskor och de kallar rasen för wheaten coated pittbull terrier..... De andra individer jag mött av samnma ras har alla varit ettriga oavsett kön. Skulle satsa på en lugnare och tåligare hund om jag skulle skaffa familjehund.Rådet om att skaffa wheaten terrier fick jag av skk när jag ringde för att höra efter om shetland sheepdog valpar..... Mitt livs största misstag.
Skulle satsa på pudel i någon storlek eller cavalieren, lagotto,bichon havanaise eller liknande, springer spaniel, setter etc. Gå på hundmässor o dylikt innan ni bestämmer er....
Tänk på att terrierraserna är avlade för att inte backa i konfronationer (deras jakt går ju ut på bl.a. att jaga ut grävlingar ur gryt och likande). De är alltså väldigt morska och ger sig inte i första taget om du och hunden har meningsskiljaktigheter. Jag skulle klassa softisen som en ganska svår ras. Dom blir givetvis mycket trevliga i rätt händer, hos någon som är konsekvent i sin uppfostran och ger hunden den mentala och fysiska stimulans som den behöver.
Men alltså det är ju det. Det gäller att köpa hund efter sina förutsättningar och sin person. Jag gillar ju deras självständighet,deras motor och tjohooooo - livet! inställning. Men jag är ju likadan själv. Jag är envis som satan (ett måste med en wheaten) jag har hur mycket motor som helst själv och jag blir superuttråkad av att upprepa en sak för många gånger. Alltså blir tex träningen naturlig för mig, jag som kroknade efter en halvtimme på den gamla klassiska brukshundsträningen där man nötte in sitt om och om igen. (säger inte att det är så nu på brukshundsklubbarna).
Och som Gnista säger, wheatens användes bland annat för att jaga grävling. Hunden viker sig inte i en fajt. (tex därför används den som träningshund av äckliga hundkampsmänniskor)
Jag har envist kämpat med första hundkraken under unghundsåren om vem som bestämmer med tårarna rinnandes utmed kinderna i ren frustration. Sen när han väl fyllt tre så hade jag den mest fantastiska hund jag kunde tänka mig. Men nej, det är inte en helt lätt ras.
Och visst, med tre barn och lite knappt om tid kanske inte wheatens är för er. Kanske att en hund som schnauzer vore bättre.
Det bästa vore ju om du kan åka till någon kennel och hälsa på, då får du ju se dem in action sas. Bor du i Göteborgstrakten kan du få träffa mig och min
Här är iaf länkar till två gamla och väldigt seriösa kennlar:
www.kennelseamrog.se
www.lakkas.se
Visalicious
Tack för dina svar. Du verkar veta vad du pratar om och jag lyssnar på dina råd!
Tack till er andra också!
Schnauzer är ett jättebra tips!! Känner flera dvärg schnauzrar(?).... Mysiga och coola hundar allihop....