Hur får jag pengarna från försäkringskassan?
Jag var sjuk i tre veckor. Arbetsgivaren betalar de två första. Hur får jag pengarna från Försäkringskassan? Vilket datum brukar det komma? Rakt in på kontot eller?
Jag var sjuk i tre veckor. Arbetsgivaren betalar de två första. Hur får jag pengarna från Försäkringskassan? Vilket datum brukar det komma? Rakt in på kontot eller?
Du får skicka in läkarintyg till FK. Ring dom så skickar dom säkert hem en sjukanmälan till dig.
Du måste anmäla till FK att du är sjukskriven, sen ska de godkänna det innan de betalar ut några pengar. Jag fick pengarna inom 3 veckor från att jag lämnade in mina papper, men de har ju handläggningstid på ca 30 dagar. Det kan alltså ta över en månad innan man får pengar. Första gången man får pengarna sätts de in när de beslutat om du får pengar.
Jag fick mina in på mitt konto
Oki, hör efter om han skickat in det till FK. Så borde det ju bara rulla på.
Jag gav en kopia till arbetsgivaren, sparade en´kopia för egen del samt har skickat originalet till FK Scanningcentralen.
Enligt vad jag har förstått från FK så är det jag som skickar originalet till dem.
Min sjukskrivning började den 8 oktober så den 8-19/10 står arbetsgivaren för sjukersättningen. Från den 22 så är det FK, och då de har brytpunkt den 20 varje månad så får du inga pengar förrän tidigast i slutet av november - om de godkänner din sjukskrivning vill säga.
När FK har fått papper från din arbetsgivare får du hemskickat ett sjukintyg som du ska fylla i och skicka in. På intyget fyller du bland annat i ditt kontonummer etc så dom vet var dom ska skicka pengarna om din sjukskrivning blir godkänd.
Därefter behandlas ditt ärende, normal handläggningstid just nu är omkring 4 veckor (enligt info från FK när jag pratade med dom för någon vecka sedan)
Dvs. du kan hamna i en situation där du inte vet om sjukskrivningen blir godkänd och inte får några pengar utbetalda. Blir det godkänt så får du pengar för hela perioden i efterhand, men om du får avslag av någon anledning står du utan pengar, det kan vara bra att ha i åtanke.
Jag skickade in mitt intyg för över en vecka sen, och har inte fått några papper än...
FK skickar inte ut intyget du ska fylla i förrän de 14 dagarna har gått som arbetsgivaren betalar. Om jag förstått det hela rätt beror det på att ingen utredning påbörjas förrän 14 dagar har gått (du kan ju i teorin bli frisk innan dess, även om ditt intyg från läkaren säger något annat)
När FK skickat ut intyget kan det ta 4-5 arbetsdagar innan du får det, så räkna med minst 20 dagar från din sjukskrivnings första dag.
Precis som de skriver ovan, du ska få hem en anmälan om sjukersättning som du ska fylla i och skicka in.
Handläggningstiden är ungefär 4 veckor, kan skilja sig beroende på vart du bor men oftast inte till någonting kortare, och efter det får du ut pengarna.
Det är en vecka sedan mitt case gick över på FK, är sjukskriven till partus.
Då borde ditt intyg komma vilken dag som helst, om den informationen jag fick av FK är korrekt.
Lycka till med kommande förlossningen, jag håller tummarna för att du slipper stul med Försäkringkassan.