• anne h

döv - råd?

GnomeFoot skrev 2007-10-26 21:24:59 följande:
    Att vara döv är INGEN katastrof, känner många döva, dom lider inte av det, lika lite som vi hörande lider av att höra. Det är inget hemskt. viktigt att inte glömma det.Prata med folk som är döva, folk som är hörselskadade och har CI.tycker inte du ska skaffa CI i panik över att ditt barn inte hör. Det ska vara genomtänkt om du bestämmer dig för att skaffa det.Personligen tycker jag inte att CI är något man ska ha.
    å andra sidan så lär man op CI relativt tidigt, det går inte att vänta på att barnet självt ska avgöra, då är det för sent när det blivit så stort att det kan ta ställning, vilket vore det optimala.

Å andra sidan så har barnet sen som vuxen alternativet att inte använda CI.. Inga problem.

Varför är du så emot CI? Varför inte ge barnen en chans att själva få välja om de vill höra, om än lite? För som du vet så utan op i tidiga år så har de inget alternativ, hur blir det då när barnet blir vuxet och kanske vill ha CI, men föräldrarna sa nej...!
    ..allt har två sidor.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Mumrika skrev 2007-12-06 10:03:06 följande:
    Fast anneh. Det finns ju även vuxna som opererat in CI, eftersom tekniken kom först när de var vuxna. Visst blir det ett annat resultat än om de varit unga när det gjort det, men det är fel att påstå att det inte alls går!
    Då har de förlorat hörseln som vuxna (sk "vuxendöva"). För de som är födda döva är det annat. Där ska op göras före 4 års ålder, hörselcentrat "stängs av" om det går för lång tid utan att det aktiverats.
  • anne h
    Nettie81 skrev 2007-12-30 01:45:34 följande:
    Skaffa INTE CI till era ungar!!!Jag som är själv döv, födde som hörande först tills jag blev 9 månader gammal blev jag döv, det ligger i släktarv, hade min mamma låtit operera mig med CI, skulle jag sitta här och hata henne, och känner många CI barn som går i en skola som jag gick på, hatar sina CI, de kastar eller gömmer apparat.TÄNK NOGA INNAN!!!
    hade du fått CI.. så vet du ju inte hur det hade varit, du har ingen aning om, precis som jag, hur det skulle varit.
    man kan inte veta hur det skulle varit, eftersom man aldrig varit där och det går inte att både ha kakan och äta upp den, det är antingen eller. Du vet aldrig hur "det andra" skulle vara. -för dig,alltså! Du kan naturligtvis se hur andra med eller utan CI har det, men du vet aldrig hur de skulle varit/haft det, om det varit tvärtom.

-och det är helt andra förutsättningar nu för CI än det var för bara 10 år sedan, tekniken förbättras och utvecklas osv.
  • anne h
    Nettie81 skrev 2007-12-30 14:32:14 följande:
    Anne HJa det spelar ingen roll, jag är ENORMT emot mot CI (när föräldrar låter sina ungar operera) oavsett hur bra det har blivit jämfört för 10 år sedan, jag anser CI är en typ robot hjälpmedel, och vi föddes faktiskt naturlig! OchAtt operera CI, för att kunna höra lite, var finns det då hjälpmedel till de som är utvecklingstörda som inte kan gå eller så???Folk med utvecklingstörda bör få mer hjälp än en skit robot sak som CI!
    Jag har ett barn med hns, jag skulle inte tveka att låta honom få CI om han blev helt döv.
    Inte heller skulle jag tveka att ta emot det själv heller, om jag kommer till den punkt att jag skulle höra bättre med sån än med en vanlig happ.
    -men det är min åsikt om CI, du får ha din.

Folk med utv st? Har en unge med det också, han får betydligt mer hjälp än du anar..
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 14:39:52 följande:
    Håller med. Jag är döv oxå så jag vet hur det är. Jag tycker att barn ska få bestämma själv om de vill ha CI sen när de blir stora. Det är synd om barn som får CI inoperat, tänk om de inte vill ha de senare? Jag känner flera barn som har CI och dom hatar att ha de, så de vill kasta bort CI. Vi alla är människor och föds naturliga. Och då tycker jag inte att vi ska operera in en metallgrej i huvudet. Ja, jag ska inte säga att ni INTE ska göra de. Men personligen är jag emot CI. Bestäm själva men jag tycker att du inte ska vara panikslagen, man kan lära sig teckensspråk och så. Då menar jag till dig, TS. Lycka till och tänk ordentligt igenom det innan du panikopererar in CI. Lycka till. Tack för mig!
    Självklart ska barnet få bestämma själv, men hur ska det kunna det om föräldern till detta stendöva barn nekat det CI då när det var litet? Då finns det inte en suck att det ska fungera när barnet är stort nog att kunna ta det beslutet. Däremot kan man alltid ta av sig sitt Ci senare..

Därför måste föräldern ta beslutet när barnet är litet och klara av att stå för det senare.
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 18:34:49 följande:
    Barnet kommer att förstå senare i livet och känna att dom vill kunna höra och så får dom bestämma de själv och göra det. Hellre låta ett barn välja än barnet börjar hata CI och slänger den och så. Hellre låta barnet välja själv när de är större. Jag skulle låta inte operera mitt barn när de är så små ännu. De får bestämma själv. Så tycker JAG iallafall.
    Men nu förstår jag inte.. Hur ska barnet kunna bestämma om det inte fått CI i tidiga år??
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 18:56:15 följande:
    anne h skrev 2007-12-30 18:36:27 följande: Varfö ska man operera in CI när barnet är så ung fortfarande så de inte kan bestämma själv?Det är bättre att låta dom bestämma själv när de förstår det. Jag skulle INTE vilja låta mig bli opererad me en metallgrej i huvudet när jag va bebis. Då skulle jag vara arg. För jag är stolt döv. Jag kan inte tänka mig ett CI. Och ja kan inte säga så just nu men jag är STOLT döv. Så det så.

Och det är inte försent att operera in CI oavsett åldern... Men jag själv skulle inte de...
    Man måste, MÅSTE, op in CI innan 4 års ålder, annars kopplar hjärnan "ur" hörcentrat och då är det för sent.
    Detta om barnet är fött döv, förlorar man senare i livet hörseln är det en helt annan sak, men här gäller det alltså barn.
  • anne h
    Nettie81 skrev 2007-12-30 20:31:46 följande:
    En fråga, V A R F Ö R skulle ni vilja era barn ska ha CI för??Tänk att CI inte fanns för många år sedan, vi flesta döva klarar oss och lever PRECIS som hörande, det är bara hörsel som inte fungerar.Och det finns faktiskt dövskolor här i Sverige som barnen får gå på sina utbildningar, PRECIS samma utbildningar som hörande får.Så varför CI? Vad har ni för syfte med det?? Kanske bara för ni tycker det är bekvämt att tala med barnen och jobbig att lära teckenspråk och att barnen ska få gå på hörande skolor eller flytta till annat ort där en av dövskolor ligger?Det är självklart om blir döv när man e vuxen och har haft hörande i hela livet innan, då är det okej att operera sig, men inte småbarn, utan barnen ska bestämma själv, oavsett ålder.Jag skiter i om man MÅSTE MÅSTE MÅSTE operera sig innan ungar fyller 4 år, låt de bestämmer själv, MÅSTE låter det ju som "tvång".Det är bara en enda svar jag vill veta, VARFÖR och vad har ni för syfte med ci?!
    Enkelt svar: för att barnet ska få höra och kunna ta del av allt i samhället på samma villkor som andra.

mer invecklat:
    För att kunna ta del av allt i samhället är det bra med att ha hörsel, jag känner själv som hörande men med hns att det är mkt lätt att hamna utanför när man är i större sällskap. Visst; jag kan hålla mig till dem som tecknar, men det är en sån liten del av alla i samhället som klarar tecken, håller du inte med om det?
    Självklart har CI funnits kort tid, man klarade sig utan förr.. men detsamma gäller all teknik, såsom bilar, tv, datorer.. visst kan vi klara oss utan det.. men varför ska vi om vi inte vill?
    Varför ska det vara skillnad på barn/vuxen, om man blir döv senare i livet? Då kan ju enligt ditt resonemang även en vuxen låta bli CI.
    Det är knappast för att jag är lat och inte vill lära mig tecken, tvärtom: jag går just nu en TUFF-utbildning som jag finner mkt givande, före jag fick barn med hsk så gick jag på VV och lärde mig tecken, bara för att det är roligt. Så kom inte dragande med att man tycker tal är bekvämt för att man vill att ens barn ska ha alla de chanser man kan ge det.
    Däremot finns det inte en chans i helvete jag skulle flytta till annan stad bara för att ett av barnen ska gå i dövskola, skulle jag splittra familjen eftersom en annan vill gå i Rättvik medan en tredje vill gå i Vansbro och en fjärde behöver någon annan skola..?  Näver! Finns flera här kring oss som har barn som är döva som går i Örebro, blir det aktuellt att mitt barn behöver den skolan så får det barnet åka dit på internat, jag tänker inte dra upp en hel familj och sluta mitt arbete som är det enda jag har att försörja mig på för att flytta dit.
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 22:57:07 följande:
    Och så vad jag hört så kan man höra lika mycket med CI och hörapparat, så varför inte skaffa hörapparat så får ni se om barnen hör med de. Sen kan ni avgöra de om ni vill ha hörapparat eller CI. Ja, jag tycker att ni kan testa med hörapparat o se om de regerar nåt med det.
    eh..? Om ett barn/en person är döv så fungerar det knappast med en happ!
    Min unge har happar, men så är han inte heller stendöv..
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 22:48:41 följande:
    Ja, men en döv kan göra mycket och är precis likadana som hörande människor, bara en skilland med hörseln ju.

Och man gör allt för barn, jag bor i Örebro och flyttar inte tillbaka till min hemstad(fast jag vill), jag gör det för Antons skull. Han har en bra dagis och ska gå på skola där nära dagiset. Det är för han är hörselskadad och jag skulle ALDRIG kunna tänka mig operera in CI till han, det är för han har det bra oavsett hörsel.

ALLA människor är lika värda! Ja, dom som har CI oxå men varför operera in en metall grej i skallen när man redan har det bra? Det finns bra skolor, dagis, teckensspråk och allt som döva/hörselskadade behöver. Och innan CI kom, så klarade vi oss fintfint. Varför inte göra det nu? Som Nettie81 säger, det finns ingen hjälpmedel för vissa handikappade(VISSA) så vad kan dom göra nå åt det?

T.ex om de har utvecklingstörd, som man inte kan operera. Och så säger ni att ni vill operera in CI bara för barnet inte hör...? Jag säger inte att ni INTE ska göra de. Som sagt, det är eran sak men jag förstår inte heller VARFÖR man vill operera in CI när det finns massor bra hjälpmedel och så som man inte behöver operera in i hjärnan ju... Och ja, det finns ju elevhem och sådant där i Örebro. Jaja, men kom ihåg, jag säger INTE att ni INTE ska göra de. Jag säger bara min åsikt som ni oxå redan gör...

Anne H, förresten, kanske missat de men har du själv CI?
    Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att det är någon skillnad på människor med eller utan hörsel, alla är vi av samma skrot och korn.
    Jo, visst gör man allt för sina barn.. men vilket av dem ska jag välja? #1, #2, #3, eller #4?

Jag håller med om att du inte ska låta op in CI på ditt barn; ditt barn=ni föräldrar avgör och du är absolut emot det så då är det slutdiskuterat.
    Hur stor hns har han?

De som har utv st, vad nu de har med en tråd om hörsel/CI att göra, får massor med träning och hjälpmedel, jag vet eftersom jag är uppe i det dagligen sedan flera år tillbaka.

Nej, jag har inte CI, bara en hns som jag klarar ändå, däremot kommer jag inte tveka att ta emot det den dagen min hörsel är så dålig att jag inte klarar arbetet och vardagen ute i samhället med endast happar.
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-30 23:53:06 följande:
    Ursäkta mig...? Vet du verkligen va du snackar om???Jag är döv, och jag kan ändå höra med hörapparat.Och har jag sagt STENDÖV????
    ok, jag använder ordet "döv" när man är stendöv, dvs inte hör ett jota.
    Hur mkt hör du, utan happar?
  • anne h
    MamiMoa skrev 2007-12-31 00:03:22 följande:
    Ja, jag minns inte för de va längesedan jag vart på audiologen och jag bryr mig inte. Jag säger jag är döv, men kan höra lite ändå. Och ordet döv betyder inte stendöv. Jag hör ganska bra med hörapparat, men har jag inte de så hör jag inget alls.
    Då har vi helt skilda definitioner på ordet "döv" och då blir det inte heller så konstigt att vi inte förstår varandra när vi pratar om CI tex.

Jag skulle inte låta op in CI på ett barn som inte är "stendöv" med vilket jag avser att inte ha någon hörsel alls ens med happar) Har barnet däremot ingen hörsel alls så skulle jag inte tveka, men som sagt; det är jag det.
  • anne h
    tamate skrev 2007-12-31 22:35:38 följande:
    mend et är ännu en missuppfattning som folk som inte känne rtill dövsamhället har, det finns många (tror dom flesta) som är döv spm faktiskt hör ljud men till olika grad och olika toner. Men man är döv ändå, det är ju därför det är så farligt när folk som inte vet något om döva får ett dövt barn och i panik gör en CI operation för dom vill ha ett "normalt" barn.
    Jag skulle aldrig förutsätta att ett barn var helt döv (dvs inte har förmåga att uppfatta minsta ljud) utan att ifrågasätta..

Likaså påstod läkare och audionomer att min son hörde bra, jag genomdrev att få ett BRAtest som då visade att han.. hörde kasst..! Han var då 5½ år, ganska sent att få happar, tycker jag.
  • anne h
    tamate skrev 2008-01-02 14:46:27 följande:
    kanske int emen din uppdattning av döv äe felaktig, en döv person kan mycket möjligt fortfarande höra men mycket dåligt. Det är därför så farligt när föräldrar får veta att deras barn är döv för då vill dom tvunget operera så deras barn blir "normala"
    Som sagt; vi har olika uppfattningar, olika definitioner och olika tankesätt, tydligen.
    Jag skulle aldrig låta någon op på mina ungar utan att ifrågasätta, vilket du tydligen tror.

Hur blir man "normal" genom en op??? *nyfiken* Trodde man ff var döv, även med CI..
Svar på tråden döv - råd?