MamiMoa skrev 2007-12-30 22:48:41 följande:
Ja, men en döv kan göra mycket och är precis likadana som hörande människor, bara en skilland med hörseln ju.
Och man gör allt för barn, jag bor i Örebro och flyttar inte tillbaka till min hemstad(fast jag vill), jag gör det för Antons skull. Han har en bra dagis och ska gå på skola där nära dagiset. Det är för han är hörselskadad och jag skulle ALDRIG kunna tänka mig operera in CI till han, det är för han har det bra oavsett hörsel.
ALLA människor är lika värda! Ja, dom som har CI oxå men varför operera in en metall grej i skallen när man redan har det bra? Det finns bra skolor, dagis, teckensspråk och allt som döva/hörselskadade behöver. Och innan CI kom, så klarade vi oss fintfint. Varför inte göra det nu? Som Nettie81 säger, det finns ingen hjälpmedel för vissa handikappade(VISSA) så vad kan dom göra nå åt det?
T.ex om de har utvecklingstörd, som man inte kan operera. Och så säger ni att ni vill operera in CI bara för barnet inte hör...? Jag säger inte att ni INTE ska göra de. Som sagt, det är eran sak men jag förstår inte heller VARFÖR man vill operera in CI när det finns massor bra hjälpmedel och så som man inte behöver operera in i hjärnan ju... Och ja, det finns ju elevhem och sådant där i Örebro. Jaja, men kom ihåg, jag säger INTE att ni INTE ska göra de. Jag säger bara min åsikt som ni oxå redan gör...
Anne H, förresten, kanske missat de men har du själv CI?
Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att det är någon skillnad på människor med eller utan hörsel, alla är vi av samma skrot och korn.
Jo, visst gör man allt för sina barn.. men vilket av dem ska jag välja? #1, #2, #3, eller #4?
Jag håller med om att du inte ska låta op in CI på ditt barn; ditt barn=ni föräldrar avgör och du är absolut emot det så då är det slutdiskuterat.
Hur stor hns har han?
De som har utv st, vad nu de har med en tråd om hörsel/CI att göra, får massor med träning och hjälpmedel, jag vet eftersom jag är uppe i det dagligen sedan flera år tillbaka.
Nej, jag har inte CI, bara en hns som jag klarar ändå, däremot kommer jag inte tveka att ta emot det den dagen min hörsel är så dålig att jag inte klarar arbetet och vardagen ute i samhället med endast happar.