• Nettie81

döv - råd?

Skaffa INTE CI till era ungar!!!

Jag som är själv döv, födde som hörande först tills jag blev 9 månader gammal blev jag döv, det ligger i släktarv, hade min mamma låtit operera mig med CI, skulle jag sitta här och hata henne, och känner många CI barn som går i en skola som jag gick på, hatar sina CI, de kastar eller gömmer apparat.

TÄNK NOGA INNAN!!!

• Nettie81

Anne H

Ja det spelar ingen roll, jag är ENORMT emot mot CI (när föräldrar låter sina ungar operera) oavsett hur bra det har blivit jämfört för 10 år sedan, jag anser CI är en typ robot hjälpmedel, och vi föddes faktiskt naturlig!

Och
    Att operera CI, för att kunna höra lite, var finns det då hjälpmedel till de som är utvecklingstörda som inte kan gå eller så???
    Folk med utvecklingstörda bör få mer hjälp än en skit robot sak som CI!

• Nettie81

En fråga, V A R F Ö R skulle ni vilja era barn ska ha CI för??
    Tänk att CI inte fanns för många år sedan, vi flesta döva klarar oss och lever PRECIS som hörande, det är bara hörsel som inte fungerar.

Och det finns faktiskt dövskolor här i Sverige som barnen får gå på sina utbildningar, PRECIS samma utbildningar som hörande får.
    Så varför CI? Vad har ni för syfte med det??
    Kanske bara för ni tycker det är bekvämt att tala med barnen och jobbig att lära teckenspråk och att barnen ska få gå på hörande skolor eller flytta till annat ort där en av dövskolor ligger?

Det är självklart om blir döv när man e vuxen och har haft hörande i hela livet innan, då är det okej att operera sig, men inte småbarn, utan barnen ska bestämma själv, oavsett ålder.
    Jag skiter i om man MÅSTE MÅSTE MÅSTE operera sig innan ungar fyller 4 år, låt de bestämmer själv, MÅSTE låter det ju som "tvång".

Det är bara en enda svar jag vill veta, VARFÖR och vad har ni för syfte med ci?!

Svar på tråden döv - råd?