• MamiMoa

döv - råd?

Nettie81 skrev 2007-12-30 14:32:14 följande:
    Anne HJa det spelar ingen roll, jag är ENORMT emot mot CI (när föräldrar låter sina ungar operera) oavsett hur bra det har blivit jämfört för 10 år sedan, jag anser CI är en typ robot hjälpmedel, och vi föddes faktiskt naturlig! OchAtt operera CI, för att kunna höra lite, var finns det då hjälpmedel till de som är utvecklingstörda som inte kan gå eller så???Folk med utvecklingstörda bör få mer hjälp än en skit robot sak som CI!
    Håller med.
    Jag är döv oxå så jag vet hur det är. Jag tycker att barn ska få bestämma själv om de vill ha CI sen när de blir stora.
    Det är synd om barn som får CI inoperat, tänk om de inte vill ha de senare?
    Jag känner flera barn som har CI och dom hatar att ha de, så de vill kasta bort CI. Vi alla är människor och föds naturliga. Och då tycker jag inte att vi ska operera in en metallgrej i huvudet. Ja, jag ska inte säga att ni INTE ska göra de. Men personligen är jag emot CI. Bestäm själva men jag tycker att du inte ska vara panikslagen, man kan lära sig teckensspråk och så.
    Då menar jag till dig, TS. Lycka till och tänk ordentligt igenom det innan du panikopererar in CI.
    Lycka till.
    Tack för mig!
  • MamiMoa

anne h skrev 2007-12-30 15:33:49 följande:

Självklart ska barnet få bestämma själv, men hur ska det kunna det om föräldern till detta stendöva barn nekat det CI då när det var litet? Då finns det inte en suck att det ska fungera när barnet är stort nog att kunna ta det beslutet. Däremot kan man alltid ta av sig sitt Ci senare..Därför måste föräldern ta beslutet när barnet är litet och klara av att stå för det senare.
    Barnet kommer att förstå senare i livet och känna att dom vill kunna höra och så får dom bestämma de själv och göra det. Hellre låta ett barn välja än barnet börjar hata CI och slänger den och så. Hellre låta barnet välja själv när de är större.
    Jag skulle låta inte operera mitt barn när de är så små ännu.
    De får bestämma själv. Så tycker JAG iallafall.
  • MamiMoa

anne h skrev 2007-12-30 18:36:27 följande:

Men nu förstår jag inte.. Hur ska barnet kunna bestämma om det inte fått CI i tidiga år??
    Varfö ska man operera in CI när barnet är så ung fortfarande så de inte kan bestämma själv?
    Det är bättre att låta dom bestämma själv när de förstår det.
    Jag skulle INTE vilja låta mig bli opererad me en metallgrej i huvudet när jag va bebis. Då skulle jag vara arg. För jag är stolt döv. Jag kan inte tänka mig ett CI. Och ja kan inte säga så just nu men jag är STOLT döv. Så det så.

Och det är inte försent att operera in CI oavsett åldern... Men jag själv skulle inte de...
  • MamiMoa

anne h skrev 2007-12-30 21:17:38 följande:

Enkelt svar: för att barnet ska få höra och kunna ta del av allt i samhället på samma villkor som andra.mer invecklat:För att kunna ta del av allt i samhället är det bra med att ha hörsel, jag känner själv som hörande men med hns att det är mkt lätt att hamna utanför när man är i större sällskap. Visst; jag kan hålla mig till dem som tecknar, men det är en sån liten del av alla i samhället som klarar tecken, håller du inte med om det?Självklart har CI funnits kort tid, man klarade sig utan förr.. men detsamma gäller all teknik, såsom bilar, tv, datorer.. visst kan vi klara oss utan det.. men varför ska vi om vi inte vill?Varför ska det vara skillnad på barn/vuxen, om man blir döv senare i livet? Då kan ju enligt ditt resonemang även en vuxen låta bli CI.Det är knappast för att jag är lat och inte vill lära mig tecken, tvärtom: jag går just nu en TUFF-utbildning som jag finner mkt givande, före jag fick barn med hsk så gick jag på VV och lärde mig tecken, bara för att det är roligt. Så kom inte dragande med att man tycker tal är bekvämt för att man vill att ens barn ska ha alla de chanser man kan ge det.Däremot finns det inte en chans i helvete jag skulle flytta till annan stad bara för att ett av barnen ska gå i dövskola, skulle jag splittra familjen eftersom en annan vill gå i Rättvik medan en tredje vill gå i Vansbro och en fjärde behöver någon annan skola..?  Näver! Finns flera här kring oss som har barn som är döva som går i Örebro, blir det aktuellt att mitt barn behöver den skolan så får det barnet åka dit på internat, jag tänker inte dra upp en hel familj och sluta mitt arbete som är det enda jag har att försörja mig på för att flytta dit.
    Ja, men en döv kan göra mycket och är precis likadana som hörande människor, bara en skilland med hörseln ju.
    Och man gör allt för barn, jag bor i Örebro och flyttar inte tillbaka till min hemstad(fast jag vill), jag gör det för Antons skull. Han har en bra dagis och ska gå på skola där nära dagiset. Det är för han är hörselskadad och jag skulle ALDRIG kunna tänka mig operera in CI till han, det är för han har det bra oavsett hörsel.
    ALLA människor är lika värda! Ja, dom som har CI oxå men varför operera in en metall grej i skallen när man redan har det bra? Det finns bra skolor, dagis, teckensspråk och allt som döva/hörselskadade behöver. Och innan CI kom, så klarade vi oss fintfint. Varför inte göra det nu?
    Som Nettie81 säger, det finns ingen hjälpmedel för vissa handikappade(VISSA) så vad kan dom göra nå åt det? T.ex om de har utvecklingstörd, som man inte kan operera. Och så säger ni att ni vill operera in CI bara för barnet inte hör...?
    Jag säger inte att ni INTE ska göra de. Som sagt, det är eran sak men jag förstår inte heller VARFÖR man vill operera in CI när det finns massor bra hjälpmedel och så som man inte behöver operera in i hjärnan ju...
    Och ja, det finns ju elevhem och sådant där i Örebro.
    Jaja, men kom ihåg, jag säger INTE att ni INTE ska göra de. Jag säger bara min åsikt som ni oxå redan gör...
    Anne H, förresten, kanske missat de men har du själv CI?
  • MamiMoa

Och så vad jag hört så kan man höra lika mycket med CI och hörapparat, så varför inte skaffa hörapparat så får ni se om barnen hör med de. Sen kan ni avgöra de om ni vill ha hörapparat eller CI.
    Ja, jag tycker att ni kan testa med hörapparat o se om de regerar nåt med det.

• MamiMoa

anne h skrev 2007-12-30 23:28:14 följande:

eh..? Om ett barn/en person är döv så fungerar det knappast med en happ!Min unge har happar, men så är han inte heller stendöv..
    Ursäkta mig...? Vet du verkligen va du snackar om???
    Jag är döv, och jag kan ändå höra med hörapparat.
    Och har jag sagt STENDÖV????
  • MamiMoa

anne h skrev 2007-12-31 00:01:40 följande:

ok, jag använder ordet "döv" när man är stendöv, dvs inte hör ett jota.Hur mkt hör du, utan happar?
    Ja, jag minns inte för de va längesedan jag vart på audiologen och jag bryr mig inte. Jag säger jag är döv, men kan höra lite ändå. Och ordet döv betyder inte stendöv.
    Jag hör ganska bra med hörapparat, men har jag inte de så hör jag inget alls.
Svar på tråden döv - råd?