• fulltilt

döv - råd?

De här ÄR ett svårt å känsligt ämne. Jag jobbar själv med döva och hörselskadade barn och de flesta är numera CI-opererade. Vi jobbar mycket med att få CI-kliniken att upplysa föräldrarna om teckenspråk å att en operation inte innebär att barnet blir hörande. Vi jobbar ständigt med denna fråga som är väldigt väldigt svår. Jag tyckte förut att operation va helt fel, idag är jag osäker då jag sett barn som de gått väldigt bra för oxå. Men eftersom det inte gör det för alla är jag fortfarande osäker men försöker att acceptera teknik och utveckling å istället stärka teckenspråkets ställning å få föräldrar till opererade barn att välja tvåspråkig förskola och att stärka barnens identitet som DÖV! Döva vuxna förebilder är jätte viktigt och därför tycker jag verkligen inte man ska välja en "vanlig" hörande förskola/skola. Ett litet barn m implantat behöver båda sidorna och det är ännu viktigare då vi inte vet hur barnet kommer utvecklas med sitt CI. Det är självklart de bästa att barnet skulle få välja m det är en stor svårighet eftersom de visat sig att det är just de barn som opereras TIDIGT som kan lära sig att förstå ljuden och lära sig tala och det är inte alls samma sak att operera sig som tonåring tex.  Som sagt, det är en svår fråga och jag är kluven men jag går vägen genom upplysning och att finnas nära föräldrarna då det är ett stort och svårt val även för dem. Lycka till alla föräldrar. Alla föräldrar vill ju sitt barn de bästa! gott nytt år

Svar på tråden döv - råd?