döv - råd?
Skriver som andra att ta en funderare på det här med Ci.
När du väl opererat in Ci så finns ingen återvändo, det örat som är opererat blir koplett döv. För att räknas som döv så betyder det ju inte att du inte hör något, har gått på dövskola fastän jag själv är hörande då jag läste teckenspråk och det finns många varierande när det gäller dövhet.
Och om du opererar in Ci så behöver det inte betyda att personen blir fullt hörande, du hör kanske bara en del ljud. Risken finns också att personen hamnar i en gråzon och inte vet var den hör hemma, för den är int ehörande men inte heller döv så personen passar inte in i några av världarna.
Kräv information, och får du inte och även om du får så kontakta en dövskola och hälsa på för dom brukar ha mycket information och kurser om man vill gå. Dövsamhället är stort men mycket familjärt, och teckenspråket är ett vackert språk med mycket mer nyanser än tex svenskan.
Och det är bara bra om ni börjar träna teckenspråk redan nu för barn som blir upplärda med teckenspråk från början (hörande eller döva) kan både kommunicera fortare och har lättare för att förstå språk senare.
Om du har fler funderingar så kontakta mig gärna så kan jag be vänner som är döva eller hörselskade prata med dig. Eller så kan du bli medlem på www.dovas.se där kan du ställa frågor och dom är oftast jätte trevlig och svara gärna på funderingar =)
Många är så rädd och tror att det är en katastrof med dövhet, men så är det inte. Allt är bara lite annerlunda.