• sommarblomma

Vilken vecka gick ni hem ifrån arbetet?

I vilken vecka på din graviditet gick du hem ifrån arbetet?!
    och hur disskuterade du det med din chef? och vad för typ av arbete har du?

Har små disskuterat med min chef (jobbar som personlig assistent) när jag ska vara hemma och tycker det är jätte svårt att veta eftersom jag vet inte hur stor jag kommer bli och hur tungt jag då tycker arbetet mitt är!! och sen måste någon vara vikarie ifrån mig när jag är mammaledig och då måste vi sätta in en annons och sådant tar ju tid med!

Bäbisen är beräknad 28april så jag har sagt ungefär början av mars (då jag har rätt till havenskapspenning om arbetet blir för jobbigt) eller början av April!

Vi skulle disskutera vidare det lite senare!

Hur gjorde ni?!!

• Svar på tråden Vilken vecka gick ni hem ifrån arbetet?
  • Vonkan84

Jag kommer att gå hem på Havandeskap den 13/12, då har jag ca 7 veckor kvar till BF.
    Jobbar som USK inom äldrevården, vilket är ett fysiskt påfrestande arbete och även ett arbete som innbär risken som ex hot & våld.

*3 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • sommarblomma

Ok! pratade du då med försäkringskassan då och de godkännde det?

• Maja K

tar semester 3 veckor innan. stressigt, ej fysiskt jobb. inget att söka hp för.

• sommarblomma

men sen undrar jag om man har rätt att gå hem vecka 32,då man har rätt till havenskapspenning...gills det som föräldrardagar så det försvinne föräldrardagar?!:S eller är havenskapspenning mera som "sjukskrivning" fast man får lön...eller vad innerbär egentligen havenskapspenning?! försökt läsa på föräskringskassans hemsida men jag fattar 0!

• Mogika

Jag jobbade hela sommaren, och tog semester från vecka 36 och började med föräldraledigheten från bf.
    Jga sa bara till min chef när jag ville ha semester, planerade det tidigt så det va inga problem! Men jag har inget tungt jobb eller så, sitter vid en dator..

Nu är vår dotter här!
  • Miiiaaa

Havandeskapspenning är att likställa med sjukskrivning. Du får 80% av din lön. Den betalas ut 60 dagar före BF, men slutar gälla 10 dagar innan BF. Det påverkar inte föräldradagarna.

Så det är bara att räkna bakåt, först drar du bort 10 dagar innan BF, sedan 60 dagar till, bakåt. Så länge kan du vara hemma om du blir beviljad full HP.

Jag gick hem 2 månader före BF, men orkade inte ända fram, fick ta en semestervecka före HP började gälla. Jobbar som sjuksköterska i hemsjukvård.

• Bobbenn

Jag jobbar på bageri och går hem 60 dagar innan BF. Havandeskapspenning

♥♥♥♥JAG HAR EN BEBIS I MAGEN!!!♥♥♥♥
  • misun

Hej.

Jag arbetar som restaurangchef på hotell. Jag fick HP godkänt av fk och gick hem v30. Hör av dig till försäkringskassan och be om blanketter att fylla i, du skall då även ha en underskrift av din arbetsgivare om jag inte minns fel. Hp utbetalas till dem som inte kan genomföra sitt arbete pgav sin graviditet, och som inte kan omplaceras. Du behöver alltså inte vara "sjuk" utan det baseras på andra grunder. Alla ansökningar om HP genomgår individuell prövning, så det är inte säkert att man får det om man söker, men skulle tro att du inte kan genomföra ditt arbete tillfredställande om du arbetar som personlig assistent. I allafall inte om det ingår lyft, städning osv i dina arbetsuppgifter. Hp kan du få tidigast tio veckor innan bf-datum, dock får du bara betalt i 8 veckor, de två sista veckorna innan bf får du ta semester, sjukskrivas eller börja ta ut föräldra dagar om du inte kan göra något av de andra alternativen. HP påverkar inte dina föräldradagar.
    Sök HP direkt, det kan ta tid att få ansökan prövad.

• Amliw

Tog semester 10dar innan bf, bestämde själv att jag ville ha det så. Jobbar på kontor.

• sommarblomma

Ok...ja jag lyfter ju rätt så mycket,speciellt morgonrutinerna eftersom jag är personlig assistent...och nu när vintern kommer så kommer det vara lite mera böjande eftersom den jag arbetar hos har permobil och då kommer det massa snö i hjulen så man måste borsta och torka ganska noga så det inte kommer in i lägenheten dennes....men jag tycker det är jätte svårt att veta att när jag ska ta ledigt! eftersom jag har ingenaning om hur stor jag kommer bli och hur tungt det kommer bli!! och måste ju säga i god tid eftersom de måste sätta ut en annnons för en vikarie för mig! super svååårttttt!!!

• Hannaoh

Jag jobbar oxå som personlig assistent och när jag var i vecka 26 så blev jag sjukskriven pga foglossning och nu denna veckan börjar jag gå på hp.. men hade jag varit du om du arbeter med en tung person eller om ni har det tungt så Ansök om Hp..
    Du får 80% av din lön..
    Stormstrivs att gå hemma nu.. Småpyssla med allt möjligt och gå ut på riktigt långa promenader..=)
    Njuta!!!

• misun

Ansök om hp direkt. Jag tror att du kan utgå från att du får det om du har många tunga lyft som du säger. Sen kan inte din arbetsgivare kräva att du skall veta exakt när du skall gå, vadsomhelst kan hända vilket gör att du kan bli sjukskriven fram till bf närsomhelst. Givetvis är det skönt om man kan planera lite i förväg, söker du HP så vet du att du kan gå från den veckan som du fått godkännt från, men man kan inte planera allt.

Lycka till!

• mamma i dec

Hej!
    Är i vecka 32 och jobbar heltid.Ska ha barn i december. Ska träffa doktorn i nov och försöka bli halvt sjuksriven så jag kan jobba halvtid den sista tiden. Jobbar som receptionist.Sitter still rätt mycket och det är jobbigt för ryggen. Har mycket vätska i kroppen som gör det svårt samt har en jätte mage.Bättre hade det varit med ett rörligare jobb för cirkulationen.Har pratat med min chef och han förstår och tycker det är bra.

sommarblomma skrev 2007-10-26 12:42:45 följande:
    I vilken vecka på din graviditet gick du hem ifrån arbetet?!och hur disskuterade du det med din chef? och vad för typ av arbete har du?Har små disskuterat med min chef (jobbar som personlig assistent) när jag ska vara hemma och tycker det är jätte svårt att veta eftersom jag vet inte hur stor jag kommer bli och hur tungt jag då tycker arbetet mitt är!! och sen måste någon vara vikarie ifrån mig när jag är mammaledig och då måste vi sätta in en annons och sådant tar ju tid med!Bäbisen är beräknad 28april så jag har sagt ungefär början av mars (då jag har rätt till havenskapspenning om arbetet blir för jobbigt) eller början av April! Vi skulle disskutera vidare det lite senare!Hur gjorde ni?!!
  • Blinka lilla stjärna

Jag fick HP beviljad, jobbar på ett LSS boende, så antar att det finns många likheter med ditt arbete.
    Var också lite fundersam på när jag skulle gå hem, att jag ev orkade jobba längre än v32. Men fick beviljat full hp och gick hem då. Det var verkligen skönt! Precis lagom för min del. Började känna att magen tog emot när jag jobbade vid sängarna, lite småjobbigt att böja sig ner och sätta på/ta av skor osv.
    Nu har jag gått hemma i 5 veckor och det har varit underbart.
    Rekomenderar dig verkligen att söka hp.

• Mrs Jane Doe

När jag väntade dottern jobbade jag sista dagen vecka 37+5.

Tyckte det var alldeles lagom. Hade BF 16/12 men hon kom 11 dagar före BF (vecka 38+2) - vilket jag bara tyckte var skönt eftersom jag redan hade börjat klättra på väggarna hemma och start funderat på att ringa jobbet och be att få hoppa in lite extra... Skrattande

Jobbade (och jobbar fortfarande) som passkontrollant vilket kan vara rätt stressigt, mycket folk (en hel del berusade - i alla fall på helgerna), en hel del avgaser (när man kontrollerar fordon & passagerare), etc... men hade (och har inte heller denna gång) aldrig en tanke på att söka HP...

Den här gången (har BF 21/1 -08) kommer jag iofs att gå hem från jobbet redan i mitten av december (ska vara f-ledig med dottern över jul och nyår) mycket beroende på att mitt jobb inte kommer att finnas kvar efter nyår... (och eftersom jag jobbar på en statlig myndighet betalar arbetsgivaren 10% av lönen när man är f-ledig - tänkte "utnyttja" den förmånen lite innan det tar slut Skrattande).

Men i januari räknar jag med att skriva in mig på AF för att inte sjabbla bort min SGI... Skulle ju vara dumt att göra det strax innan den nya f-ledigheten... Skrattande
    Och med tanke på att jag mår så bra (med erfarenheten från förra grav + att jag hittills inte haft några som helst grav-krämpor) känns det inte som om det vore "fel"...

• tinna

Med första gick jag hem på HP 60 dagar före förlossningen. Jobbade på behandlingshem. Höll på att avlida av tristess hemma, fy tusan vad segt det var!! Andra gången stod jag på mig lite och lyckades få min arbetsgivare att omplacera mig. Då plkanerade jag att jobba till 10 dagar före BF. Nu tittade lilltjejen ut i v38+0 så jag hann inte ens jobba färdigt, än mindre tävtta vagnen, bädda spjälsängen osv. Men det gick bra ändå, fick göra det där när vi kommit hem från BB istället. Sen fick jag jobba lite från BB också eftersom jag var  personaladministratör och bara hade påskhelgens extrapersonal uppskrivna i ett block. Skulle lägga in dom i schemat dan därpå liksom...

I tried to live alone, but lonley is so lonley alone
  • Anne69

Jag som jobbar på kontor kan ju aldrig få Hp, så jag fick bekosta kalaset sjælv. Gick hem ca 3 v føre bf och det var perfekt. Man ska absolut unna sig lite ledigt føre bf, det behøvs - både før kropp o sjæl.

• Bejbis08

jag jobbar som restaurangbiträde på burger king..vet ej när jag ska gå men ska försöka jobba till slutet av graviditeten typ vecka 37-38 men vet ej eftersom vi har mkt stress på oss

Svar på tråden Vilken vecka gick ni hem ifrån arbetet?