• Mamma Ninna

Anlägga rabatt,hur gör man?

Jag ska börja gräva vår första rabatt men hur gör jag? Hur djupt ska det va? Vad ska jag ha i (gödsel,extra jord osv)och framför allt är det för tidigt att börja nu? Har tjälen gått ur än tro?

Dessutom är det nån som har något tips på ett bra och billigt sätt att avgränsa rabatten mot gräsmattan och grusgången? (Ska bli en stor rabatt)

• Svar på tråden Anlägga rabatt,hur gör man?
  • Bisquit

Hej!
    Det beror ju helt på vad du ska ha för blommor, växter, träd, grönsaker osv.
    Hur du bor, vart du bor, sol, skugga??
    Vad har det varit där tidigare?
    Osv osv.

Ser att vi fått ett trädgårdsforum!
    Kul!!!

Mvh G

• Blomsterbiet

Jag ska också anlägga rabatt. Mot huset. Var inne på Bauhaus och där sa de att man var tvungen att ha dräneringsrör och en massa andra saker nergrävda annars fick man fukt på huset.
    Detta har jag aldrig hört förr.

• Skarpa

Jag vet inget om hur man skall gräva rabatten (gick på känsla när vi gjorde vår), men jag tycker att det blir riktigt snyggt att avgränsa den med stenar, typ 1-2 dm i diameter. Smälter in bra med växterna, döljer dem inte, och är lätta att flytta om man vill det.

• Mamma Ninna

Stenar, oj då måste jag ha massor!!! Men javisst jag har varit inne på det jag med, är uppvuxen med en stensamlande mamma så det va liksom det första jag tänkte på

Rabatten kommer innehålla blommor (perenner) lite grönsaker tills jag fått ett länne och eventuellt ett äppelträd. Tror det kommer tillbaka från ett bortgrävt äppelträd. Fick nog inte bort alla rötter Kan man beskära äppelträd så de håller sig ganska små?
    Rabatten kommer ligga soligt och inte intill huset, det har varit en rabatt där tidigare men den var vildvuxen och nu har det växt ogräs där i snart 2 år!!!

• Storm07

Djupet på rabatten beror väl på vad du tänkt plantera i den? En halvmeter djupt är väl ganska ordinärt har jag för mig. Sedan fyller du upp med jord beroende på vad du tänkt ha för växter i rabatten. En del växter gillar lerjord, andra vill ha det sandblandat och luckert.
    Hur du ska avgränsa din rabatt beror mycket på vilket intryck du vill ge. Stenkant är snyggt och gediget, men det finns även träkubb eller plastremsor som är relativt billiga. Plastremsorna är inte så snygga, och kubben är svårt att få spikrakt. Kolla hos en trädgårdshandlare och se vad som blir bäst till ert hus.

• Bisquit

Det som kommer att spara dig mycket ogräsrensande det är om du lägger en fiberduk längst ner innan du fylle rupp med jord. För då kommer inte ogräset upp... Eller om du har tex täckbark sen ovanpå allt. Men det är ganska jobbigt och så flyttar det på sig..

Mvh G

• ÄngelBängel

Vi har en liten rabatt och det kanske blir snordyrt i längre sträckor men vi köpte plattjärn 120 brett och svetsade på små stumpar av armeringsjärn och grävde ner det som kantavgränsare (armeringsjärnen nedåt). Jättesnyggt nu när det börjar vara lite ytrost. Jag tycker att det är viktigt att avgränsaren går ner ordentligt i jorden så den skyddar mot gräsangrepp. Plastremsorna verkar ju bra men de är ju bara för fula

• Mamma Ninna

Iofs vore nog sten smidigast för det är olika marknivåer på sidorna runt rabatten. Lägre än rabatten mot gräsmattan och grusgången är högre än rabatten men det är ingen slänt ändå Vi har inte en enda vågrätt yta på vår tomt trots ny anlagda gräsmattor Det lutar åt alla håll och kanter,suck...

• yvonn

äppelträdet kan du nog tänka bort. Om det kommer upp något från rötterna är det förmodligen skott från en grundstam som man ympat på en god äppelsort. Åk hellre och köp ett äppelträd av en sort som du gillar i stället.

Svar på tråden Anlägga rabatt,hur gör man?