• Opehlia

Ägglossningstest - När är den riktiga ägglossningsdagen ?

När man har fått positivt resultat på ägglossningsstickan så kommer ju ägglossning att ske inom 24-48 timmar sägs det.
    Brukar ni säga att er ägglossning sker den dagen då ni får positivt reslutat på ÄL - stickan eller räknar ni er ägglossningsdag 1- 2 dagar senare ?

Jag testade dag 13 inget resultat...men dag 14 hade jag +.

(Har avslutat min 2 dos pergo...hade ingen försenad mens första ggn)

Kramis

• Svar på tråden Ägglossningstest - När är den riktiga ägglossningsdagen ?
  • Moomi

Jag brukade räkna med ägglossning dagen efter att stickan visade +. Jag kände tydligt min ägglossning så det var ingen tvekan alls.

• Sara 37

Hej,

Jag håller mig till den definition som säger 24-48h efter + resultat med test.

Sara

• Anne69

Jag räknar också som ni - dvs med ÄL dagen efter att testet ger utslag. Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll - spermierna lever ju faktiskt ett par dagar. Vi brukar jobba hårt i sänghalmen dagarna före ÄL just för att spermierna ska ligga o vänta när ÄL sker. Ännu så länge utan barnresultat!

• Aothaang

Jag brukar också räkna med det som står, dvs. att ägglossning sker 24-48 timmar efter plus på stickan. Antar att skillnaden mellan de två beror lite på hur tidigt/sent i stigningen av LH som man testar. När vi nu tog spruta för att stimulera ägglossningen sa läkaren att det skulle vara 36-44 timmar efter sprutan. Ägget lever ju 12-24 timmar efter ägglossning enligt vad jag förstått, och spermierna upp till 72 (men antar det beror en hel del på spermiekvaliteten). Så ca. 1-1,5 dygn efter plus på stickan borde väl vara en rimlig tidpunkt, enligt mina beräkningar...

• Kängu

Hej!
    Jag tror att man ska se till att ha sex varannan dag även före man får positivt, för så här tänker jag...

om man testar ÄL på måndag morgon, negativt...
    tisdag morgon positivt.....
    Tänk om stegringen började måndag vid lunch, men då testade man ju inte....då skulle man ju kunna ha/haft ÄL tisdag vid lunch eller så, och om man inte har sex förrän sent tisdag kväll, dvs kvällen den dag man fick positivt, då kan det ju ha gått många timmar sen ÄL skedde....så jag tror att man ska inte glömma regelbunden sex även före plusset...för jag tror att det är lite svårare att bli befruktad efter att ägget släppt, även om det är möjligt i ca 10 timmar....

I "värsta" fall kan man ju då ha Äl samma dag som man testar +.....eller 2 dar senare....

Eller vad tror ni?

• Peki

Terran: Jag har köpt CB digitala på apoteket tidigare och tycker att de har varit bra men DYRA. Nu har jag köpt en laddning från Billigatester.se av den dyrare sorten. De kostar ca 2/3 av CB och man får dem hem i brevlågan.
    Nu återstår att se om de är bra... Är det någon som har testat dem?

Svar på tråden Ägglossningstest - När är den riktiga ägglossningsdagen ?