Ohyra på humle
Vi har en humleplanta som brukar bli rätt stor. Problemet är at den får ohyra varenda sommar. Humle har väl lätt att få ohyra, men finns det något man kan göra för att förebygga det? Vet inte vilken typ av ohyra det är.
Vi har en humleplanta som brukar bli rätt stor. Problemet är at den får ohyra varenda sommar. Humle har väl lätt att få ohyra, men finns det något man kan göra för att förebygga det? Vet inte vilken typ av ohyra det är.
Ingen aning, men jag ska följa den här tråden för jag vill också veta... Nu har vi iofs inte haft ohyra i våran humle men det kan ju vara rba att veta om det händer!
Kanske det funkar att vattna med Pyrex eller liknande?
Vad är Pyrex?
Det bästa är att försöka ta reda på vilken typ av ohyra det är, för att sen kunna behandla den..
Hur ser ohyran ut? Beskriv så gott du kan så ska vi göra vårat bästa för att luska.. *ler*
Mvh G
Bladen blir gula och bruna och håliga, och det är som små partiklar på. Typ. Har jag för mig (var ett tag sen det var sommar nu, juh)
Små gröna saker?
Kan det vara löss kanske?
Vet man inte vad det är kan man alltid prova tex pyrex eller annat ohyramedel. Vet att det finns små tabletter man kan stoppa i krukan... Hjälper mot lite allt möjligt.
Annars är ju såpavatten ( diskmedel går oxå bra ) en metod för att bli av med ohyra. Hyfsat miljövänlig... Man vattnar alltså plantat med vattnet, över.
Vad som kan ha orsakat det.. Tjaa.. För lite vatten, för mycket vatten, eller bara "otur". Smittad från annan buske tex.
Mvh G
Såpavatten har vi prövat med... det försvinner, men kommer tillbaka igen lika snabbt. Tror inte att det är vanliga bladlöss.. de verkar inte så insektslika, och verkar inte röra på sig...
Enl forum på odla.nu:
Hur ska jag sköta min humle för att den inte ska få ohyra. Blev väldigt lusig i fjol. Ska den vattnas mycket/lite gödslas mycket/ lite?
Margareta
Gödsla humle behöver man just inte göra, den växer bra ändå. Men om den lider av torka, får den lätt löss. Har du möjlighet så slangvattna så att du spolar även bladen, det kan dämpa lite invasionen. Annars kan man spruta på ngt pyrethrum-preparat om man ser att det blir löss ändå.
Sylvia
Atelli: Tackar tackar! Mycket vatten alltså!
Få se nu... mycket vatten, gärna på bladen, såpvatten och eventuellt ngot medel. Kriget mot ohyran har börjat!
Hoppas att det funkar nu, då... detta är sista chansen som humlen får!
prova att söka på odla.nu - verkar vara jättebra forum och mycket info om allehanda växtligheter!
odla.nu är super-duper bra forum.. Själv hänger jag där varje dag under namnet 16 kvm stor balkong...
Mvh G
Och jag hänger under namnet Telli!
// a
Ska kolla upp det då!
Mycket vatten, Pyrex och anat det hjälper inte, inte för mig iaf! Den var helt äcklig, hela plantan i fjol... Usch! Den får en till sommar på sig annars åker den bort och det planteras en vildvin mot väggen i stället!
Mollie: det låter inte alltför skoj. Och jag som hade tänkt att det skulle bli en humle vid vår altan i sommar... Vill ju inte ha en massa äckliga kryp över trädgårdsmöblerna. Kanske ska omvärdera det planerade inköpet...
// A
Det är precis det problemet med vår humleplanta... den växer vid altanen, men man vill inte gå i närheten av den när den är så otrevlig.
Nej, som sagt var... sista chansen för den nu...
Ska man platerna nått som klänger så är ju vildvin ett alternativ, tycker jag. Finns det nått annat någon vill rekomendera?
En kaprifol är ju snyggt när den vuxit på sig lite...
vår altan ligger i norrläge och platsen där "humlan" skulle stå är stenig o troligen ganska torr.
vet egentligen inte vad jag vill ha, så länge den är grön och frodig och växer ganska snabbt och inte kräver massor av markförbättring så är jag öppen för ALLA förslag!!
// A
Det där låter intressant, atelli, mager jord, norrläge och snabbvuxet, det vore nått för mig med...
Nu har jag "snöat in mej" på BOKHARBINDA, ska läsa på om den och se om det kan vara ett alternativ.
Jag har lagt en bild på en Visby-bokharbinda i mitt galleri.
// A