Inlägg från: Peki |Visa alla inlägg
  • Peki

Myror

Jag har gett upp
    En av rabatterna är full av myror och i gräsmattan finns också bon. Med huset ärvde vi 'dundermyrgift' - också utsmugglat från Anticimex.

Visst tar det kål på myrbona men innan dess hinner ju myrorna flytta någon annanstans. Efter att de flyttade närmare och närmare huset slutade jag. Nu svär jag mest åt dem - vilket är ungefär lika (in)effektivt som mycket annat men jag känner mig i alla fall bättre efteråt

• Peki

Men skogsmyror är ju "snälla" myror... de ska man inte försöka få bort. De lever på skadeinsekter, bl a bladlöss, och äter även larver och ägg så de ska man uppmuntra i stället .

Det är alla andra sorter som är skadedjur, som mjölkar bladlöss och äter upp blommorna...

• Peki

Tinna: Om de bor i rabatterna är de inte skogsmyror. Då är det de elaka myrorna (mindre och svarta, röda eller gula). De ska UT!
    Skogsmyror är de som bor i myrstackar. Vi har båda sorterna på tomten och de i rabatten förföljer jag och myrstacken i skogsbacken får vara ifred.

Jag kanske låter lite petig, men det kan vara bra att tänka på att vissa sorters myror faktiskt är bra att ha

• Peki

Tinna: Då förstår jag

Har inte tänkt på att det kan vara jobbigt med dem också, utan har varit lite sur på att skogsmyrorna inte har varit lika intresserade av rosorna (bladlössen) som svartmyrorna (som är de som finns överallt där vi är)

Svar på tråden Myror