Jag vill vara nykterist!! Varför hacka på mig?
Jag är nykterist sen drygt fem år tillbala. Möter många konstiga frågor. "men VAD GÖÖÖÖE ni på helgerna DÅ??" Tja, allt annat än dricker sprit...
Jag är nykterist sen drygt fem år tillbala. Möter många konstiga frågor. "men VAD GÖÖÖÖE ni på helgerna DÅ??" Tja, allt annat än dricker sprit...
TS: Jan kan bara instämma! Har väldigt svårt att förstå varför man behöver eller vill ha just berusning som en del av sitt liv. Om man är vinälskare och dricker ett glas för njutningen, inte fyllan, det är en grej. Men om man behöver "en" öl för att kunna ha kul, slappna av, släppa loss eller vad det nu kan vara. Då tror jag att man behöver jobba med sig själv lite. Märk väl att jag pratar om fylla och berusning, inte normalt lakoholintag till en middag eller så. Jag personligen har druckit mig full jag med, men kom till en gräns när jag kände, VARFÖR? Vad ger det mig?? Dessutom träffade jag min man som druckit så det räcker för att uttrycka det i fina ord. Där och då tog jag mit tbeslut, och har aldrig ångrat det!
NadiaMi: Där har du verkligen en poäng! Jag för engen del känner inget som helst tvång att göra andra människor till nykterister. Vill de ta sig ett glas, eller för den delen supa skallen i bitar så står de dem helt fritt. Den enda "regeln" vi har, är att hemma hos oss är det lakoholfritt som gäller. Det tycker jag måste vara okej. Det är ju vårt hem, och då får folk acceptera det. 99% av våra vänner dricker alkohol i stor eller liten mängd, och jag uppfattar inte det som ett problem. Det är bara när jag verkligen blir ifrågasatt om, och om igen som jag tröttnar. Vänner som jag känt i 27 år frågar fortfarande om jag vill med ut och "krökra". De köper fortfarande vin som present... Det känns lite respektlöst faktiskt. Jag menar, jag skulle aldrig få för mig att köpa med mig en blodig biff i preent till en vegan
Anonym Mommy: Visst är det en härlig fråga
Blir lika ställd varje gång.