• miar

operation efter karpaltunnelsyndrom?

Undrar om det är någon som gjort operation av eftersviterna av karpaltunnelsyndrom?
    Jag gjorde det idag, 5 mån. efter förlossning.

Jag glömde/fick ingen info om hur länge bandaget ska sitta... Någon som vet?

• Svar på tråden operation efter karpaltunnelsyndrom?
  • Tussens mamma

ring avdelningen där du opererades för att få info/råd/tips.

• sorba

Jag opererades två veckor innan förlossningen och fick ta bort stygnen på BB. De skulle sitta i 14 dagar!

Hoppas känseln kommit tillbaka!

• miar

sorba - hur länge hade du bandaget på? Hela tiden? Tänker på dusch, bad osv.

Känseln har jag haft hela tiden, jag har inflammation i tumlederna, som inte ger med sig, det är en "biverkning" av karpaltunn...

tack

• sorba

I en och en halv vecka tror jag. Det blev rätt varmt och svettigt så jag gick till distriktssköterskan så hon fick lägga om det. Tror egentligen inte att man behöver det där stora bandaget hela tiden, det är nog mest för att skydda den ömma handflatan. I slutet av andra veckan hade jag bara en kompress och tejp på handen!

Hoppas att du blir bra och var noga med att massera ärret med vanlig hudcreme så att ärret blir mjukt!

• miar

ok!

mitt ärr sitter på handleden, så det kan inte vara därför som jag behöver bandage...

Ska man massera ärret?

• sorba

Ja, jag fick i alla fall det tipset av handkirurgerna på Södersjukhuset. Ärrvävnaden i sig blir hård och genom att man masserar ärret hjälper man till att förebygga att ärrvävnaden "växer fast" i vävnaderna under och därmed känns hårda. Hoppas att du förstår vad jag menar!

• miar

aha!

Jag ska till en handterapeut lite längre fram, så de kommer nog att berätta vad som gäller!

Tack för dina svar!

Svar på tråden operation efter karpaltunnelsyndrom?