• wigren

vanligt att se fel kön vid ultraljud?

När jag var på mitt rutin ultraljud så kollade barnmorskan könet på min bebis. Hon såg/sa att det var en flicka, men jag undrar om det är vanligt att dem kollar fel? Från o med vilken vecka kan man kolla könet och få ett svar? Är det någon av er som fått höra att ni väntar en flicka, men att det sedan kollat ut en liten kille`? Det spelar absolut ingen roll vilket kön det är, började bara att tveka så mkt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-27 13:04:52:
    Barnmorskan sa att hon såg bebisen "blygdläppar" och pekade på dem. Om det nu skulle vara så att hon kollat fel, så att det är en pojke som ligger i magen ist. Vilken kroppsdel eller vad man nu ska säga skulle det vara på en pojke? Det som bm sa var 'blygdläpparna?'

• Svar på tråden vanligt att se fel kön vid ultraljud?
  • livetlilla

När de vid tidigt ul (rutin) säger att det är en flicka ska man inte vara alltför säker på att det stämmer - det är "rätt så vanligt" att det egentligen är en pojke men att det inte går att se än.
    Könsul utförs runt v 26-29.

• livetlilla

Dock kan man ju tycka att om hon inte kände sig säker så borde hon ju inte sagt något alls - så du kanske kan lita på det lite lagom mycket..?;)

• wigren

Okej, tack så mkt :)
    Men räknades mitt rutin ultraljud som för tidigt att kolla könet förresten? :) Eller alltså räknas det alltid som tidigt före vecka 26? :)

• Sara K

Jag tror att dom oftast ser rätt nu för tiden. UL-apparaterna är så avancerade, och dom brukar vara försiktiga med att säga kön om dom inte känner sig rätt säkra!
    Med min dotter såg BM redan i v 15+6 att det var en flicka men vågade inte lova något. I v 22 var jag på könsbest. och då konstaterades flicka t 99,9%.
    Men visst, det är ju lättare att se om det är en pojke, en flicka måste ju ligga "rätt" för att man ska se könsorganen. Har din bebis legat rätt, och BM såg tre streck eller vad det nu är så skulle jag känna mig rätt säker!

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Greifing

Min syster kollade 3 gånger, två av tre sa dem att det var en tjej, den ena gången var det för tidigt men dem trodde det var en tjej.  Alltså hon skulle få en liten,liten flicka.
    Men ut kom en pojke på 4000 gram.

• wigren

Men alltså jag kommer verkligen inte ihåg om hon sa att hon såg 2 eller 3 sträck. Men däremot så pekade hon och visade "blygdläpparna" Och om hon skulle kollat fel, vad skulle "blygdläpparna" vara för del på killen då? Någon somvet det? Alltså vad hade hon kunnat ta fel med?

• buffybus

ingen aning....jag hade nog litat på det tror jag...

jag fick veta vid rutin UL att jag vänta pojke...fick bild på könet med så jag antar att det är rätt säkert.....

BF 11 feb
  • Sara K
    wigren skrev 2007-10-27 13:03:23 följande:
    Men alltså jag kommer verkligen inte ihåg om hon sa att hon såg 2 eller 3 sträck. Men däremot så pekade hon och visade "blygdläpparna" Och om hon skulle kollat fel, vad skulle "blygdläpparna" vara för del på killen då? Någon somvet det? Alltså vad hade hon kunnat ta fel med?
    Hon såg nog rätt! Jag vill inte förvirra dig med streck hit o dit, det spelar ju ingen roll BM vet ju vad hon ska titta efter!!Flört
    När jag var på könsb. pekade läkaren ut blygdläppar också och som du säger, vad kan det annars ha varit!!??
    Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • 4blevde

Jag fick på rutin UL veta att det TROLIGTVIS var en tjej vi vätade nu denna gången, men BM ville inte säga helt säkert trots att hon tittade fleera gånger och såg dom 3 strecken/riskornen och kunde inte se skymten av nån pung eller snopp.
    Men jag gjorde ändå ett 3d/4d UL i v 23.. 22+några dagar för att jag ville veta säkert och då fick han riktigt bra bilder RAKT IN mellan bennen på HENNE Så visst är det en tjej i min mage och på mina UL bilder ser man det tydligt speciellt på 3d bilden.

Så jag skulle nog absolut våga lita på det din BM sa om hon visade blygdläpparna.

Jag har även kolla upp könet med min yngste son och jag lovar PUNGEN  syns tydligt på pojkar

Mamma till Oliver, Felix och Tjejen i magen!!! BF 21/11
  • blivande mamma 24

till mig sa hon på rutin ul att det var en pojke och vid v 22 gjorde ja ett ul fast inte i sverige och då sa hon också pojke så ja tror inte att 2 ul kan ha fel, så ja tror att det stämmer om de har sagt att det e en flicka

Svar på tråden vanligt att se fel kön vid ultraljud?