• Weird One

Bakteriefobi? (Läs TS)

Denna ständiga bakterierädsla alla verkar ha.
    Jösses, städar folk verkligen med mopp och antibakteriellt medel en gång om dagen och skrubbar toa efter varje besök?
    Tvingar de sina barn att duscha varje dag och att kliniskt tvätta händerna innan de äter minsta lilla godisbit?

Då skulle de bara veta hur mycket fågelskit det är i sandlådorna...Hehehe.
    Bakterier? Skojar du?

Min fråga blir:

Är du rädd för vardagsliga bakterier och städar du bort dem maniskt?

Ironi är min religion
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bakteriefobi? (Läs TS)
  • Fluffguf

Nej, jag är inte speciellt rädd för bakterier. Förrästen är det ju skillnad på bakterier och bakterier. De allra flesta bakterier som finns i vår vardagliga miljö ger ju inga sjukdomar, annars skulle vi aldrig vara friska.

Rösta på mig i expedition effell! www.familjeliv.se/Forum-11-259/m25791211.html
  • W W

Nej, jag är inte rädd för lite bakterier, lite skit i hörnen har ingen dött av.

• nica83

Nej nej... inte rädd! Tror det blir värre av att vara manisk över sådant! Tvättar händerna innan jag ska hålla på med mat, städar i normal omfattning eller kanske lite mindre Thats it!

• Birry

Jag är rädd för folks bakteriefobi!!! (Som bland annat företagen som tillverkar de onödiga antibakteriella rengöringsmedlen för hemmabruk skapar). Den gör att vi blir känsligare och känsligare eftersom vi städer bort de bakterier vi är skapta för att möta. Det gör vårt immunförsvar "sämre utbildat"...

• Yosa

nej ja är inte särskilt manisk på detta med bakterier men nag förvånas ofta hur okunniga folk är kring detta. Min sambo jobbar som sjuksköterska på ambulansen och han har läst en del om smittspridning etc. Han hr berättat om detta och jag förvånas som sagt över hur okunniga folk är.

Tex häromdagen så hade en kollega med sig en halv tårta till jobbet. Hennes sambo hade varit magsjuk så det hade bara kommit hälften av gästerna till deras barns kalas eftersom hennes sambo låg och spydde. Resten av denna tårta hade hon sen med till jobbet. Fattar inte folk att det är mängder av magsjuka på den tårtan om hennes sambo spytt på kalaset?

• Yosa

eller mammor som kommer gåendes till dagis med sina små och säger i hallen "jag är hemma om det skulle vara något för jag är magsjuk". Fattar de inte hur mycket hon smittar av att komma in på dagis på det där sättet. Luftburen smitta plus kontaktsmitta på handtag etc etc

• MARIA99

Nej jag e inte rädd för bakterier.

• Kajak

Jag städar normalt ofta, eller vad ska jag säga??
    Vi dammsugar typ 1 gång varje vecka och ev. extra vid behov.

Tex nu på hösten kommer in alla frön från björk.
    Så det finns ÖVERALLT det gör mig rätt tokig så jag dammsög ofta hallen.

• glammis

Nej, tror tvärtom att jag är lite vääääl orädd för bakterier! Är dock aldrig sjuk....

• camomille

jag är ganska insatt i bakteriernas underbara värld ( pluggar bioteknik) och därmed så har jag blivit mer känslig. "sanerar" alltid min son när han kommer hem från dagis eller om vi vart ute och lekt. och mat är jag väldigt noga med; tvätta händerna innan man hanterar, kastar mat som stått framme för länge osv...

• norpan10

Ibland kan jag vara lite nojig med bakterier, men det är sedan vi fick vår son. Själv är jag uppvuxen med att lite skit "rensar" magen. Jag tror att det är lite hysteri med att allt ska vara så rent. Det är skillnad på om det ligger lite dammtussar o grus på golvet och är snuskigt på toalett o kök. Man ska nog inte tänka på det för mycket. Det som är viktigt är handhygien. Jag tror att extrem renlighet o försiktighet gör att man blir extra känslig och har lättare att utveckla allergier

Svar på tråden Bakteriefobi? (Läs TS)