• JolinesMamma

Analys av "Max potta".

Vår dotter älskar Max-böckerna och jag tycker också att de är mysiga. Men "Max potta" haltar lite i dramaturgin tycker jag. Jag har diskuterat saken med min man och han håller med. Min mamma är också inblandad i detta (lite av en bokcirkel kring Max-böckerna har det blivit) och hon förstår inte riktigt heller händelseförloppet i boken. Någon som kan hjälpa till med en enklare analys?

Efter det att Max har satt sig på pottan och stolt visar det för vovven så sitter helt plötsligt vovven på pottan och ramlar av den. Vad hände där emellan liksom? Hur hamnade vovven på pottan?
    Jag är förvirrad, dottern likaså, och maken, och mormor... Förklara för oss.

• Svar på tråden Analys av "Max potta".
  • Kajsa3

Ha ha, jag fattar inte Max-böckerna alls, typ.
    Vi har Max blöja och där kissar han på golvet och sätter blöjan på hunden och mamman bara blir arg på båda två...
    Sonen tycker inte ens att de är roliga, bara fel liksom.

• JolinesMamma

Haha, ja visst är det förvirrande ibland?

• Emster

Jag brukar hitta på hej vilt istället för att försöka läsa vad det verkligen står i Max-böckerna, för jag tycker också att de är konstiga. Speciellt Max kaka, där mamma blir arg på en hund som försvarar sig då den hemska ungen drar den i örat! Min version är inte alls så! Men pottan...det är ju Max som pular upp hunden på pottan för att han tycker det är roligt, men hunden vill inte vara med. Max försöker då med att ha hunden i knät och det tycker hunden om för den gillar när Max kramar den... Nåt sånt brukar jag dra ihop. För hunden är ju inte själv så intresserad av pottan antar jag....Men konstigt är det!

• Grus grus

Jag vet inte hur det är med alla Max-böcker, men just Max potta finns i två versioner. En kortare och en längre. Tycker det är dumt. Men det som händer är:
    "Vovven vill också sitta pottan"
    "Vovven kan inte sitta pottan"
    "Vovven lessen"
    "Max tar vovven"
    "Nu kan vovven sitta pottan"
    "Vov vov"

Mamma till Lovis!
  • Söderböna

Här kommer mitt förslag till textanalys:
    - Max vill inte sitta på pottan, han gillar inte riktigt idén med potträning utan tycker det är trevligare med blöja. Tanken är nog att barn skall kunna identifiera sig med rädslan för detta nya.
    - Hunden däremot tycker att det där med potta verkar vara väldigt spännande, som han längtar efter att få prova på. Helt klart mogen för potträning.
    - Problemet är bara det att hunden inte riktigt kan få till det när han skall sitta på pottan, så hunden blir ledsen för att han inte kan.
    - Max känner medlidande med hunden och vill därför hjälpa hunden. Hunden kan ju sitta på pottan om han sitter i Max knä.
    - Helt plötsligt sitter Max på pottan, för att hjälpa hunden! Med hundens hjälp har han då kommit över sin rädsla för det nya och kan sitta på pottan.

Min tolkning är alltså att hundens längtan efter att få sitta på pottan hjälper Max att komma över sin rädsla. Hans vilja att hjälpa hunden gör att han "förtränger" att han själv inte ville.

Vad sägs om den tolkningen?

• JolinesMamma
    Söderböna skrev 2007-11-22 10:22:13 följande:
    Här kommer mitt förslag till textanalys:- Max vill inte sitta på pottan, han gillar inte riktigt idén med potträning utan tycker det är trevligare med blöja. Tanken är nog att barn skall kunna identifiera sig med rädslan för detta nya. - Hunden däremot tycker att det där med potta verkar vara väldigt spännande, som han längtar efter att få prova på. Helt klart mogen för potträning. - Problemet är bara det att hunden inte riktigt kan få till det när han skall sitta på pottan, så hunden blir ledsen för att han inte kan. - Max känner medlidande med hunden och vill därför hjälpa hunden. Hunden kan ju sitta på pottan om han sitter i Max knä. - Helt plötsligt sitter Max på pottan, för att hjälpa hunden! Med hundens hjälp har han då kommit över sin rädsla för det nya och kan sitta på pottan. Min tolkning är alltså att hundens längtan efter att få sitta på pottan hjälper Max att komma över sin rädsla. Hans vilja att hjälpa hunden gör att han "förtränger" att han själv inte ville.Vad sägs om den tolkningen?
    Djupt! Mycket bra! Jag tror på det!
  • emblasolen

Söderböna: Strålande tolkning!
    Vår 4 åring älskar fortfarande Max böckerna!

4 go'a pojkar!
  • Söderböna

Tackar!

Något skall man ju roa sig med...

• Jonna79

Grus grus skrev 2007-11-19 10:26:09 följande:

Jag vet inte hur det är med alla Max-böcker, men just Max potta finns i två versioner. En kortare och en längre. Tycker det är dumt. Men det som händer är:"Vovven vill också sitta pottan""Vovven kan inte sitta pottan""Vovven lessen""Max tar vovven""Nu kan vovven sitta pottan""Vov vov"
    Ja kartongversionerna är väl kortare?

Jag gillar inte att språket är "fel" i Max-böckern. Det står typ "kommer vovven". Jag säger "vovven kommer" istället. Ockpå "smäller" dom varander. Vem säger så? Slår heter det väl?
  • Veladis

Mmm...

Mycket Max blir det om dagarna...
    Min favorit är Max Dockvagn. Gillar hundens min på sista sidan... Kakan borta!
    Max Balja är bra också, men favoriten för sonen är Max Bil.
    Jag tycker också språket är konstigt ibland, men man läser ju som man vill, Vi har en bok med två varianter text, och den "korrekta" varianten är ju så uppstyltad.
    "Katten faller ned". Vaddå, man kan väl säga Katten ramlar, är inte det en korrekt mening?

• nabben

Åh vilken rolig tråd! Mera!

Jag tycker Max-böckerna är ojämna men kan dock säga att ingen bok är så populär hos dottern som Max nalle. det är också den boken mamma gillar bäst...
    Max potta fattade jag aldrig men kanske ska låna den igen efter att ha läst söderbönas eminenta analys!

• Honey1982

här ska vi läsa minst 4 Max - böcker x 2 ggr (ibland ALLA böckerna hela 3 gånger) vardera innan sonen nöjer sig innan det är dags att sova. storfavoriten är då Max Lampa och den kan han utantill men ändå ska den läsas 2 gånger.

• D med N och A
    Kajsa3 skrev 2007-11-01 21:58:03 följande:
    Ha ha, jag fattar inte Max-böckerna alls, typ.Vi har Max blöja och där kissar han på golvet och sätter blöjan på hunden och mamman bara blir arg på båda två...Sonen tycker inte ens att de är roliga, bara fel liksom.
    Haha, vad olika det kan vara! Min son (20 mån) och jag tycker bilden där Max kissar på golvet är underbar!! Sååå härlig min på både Max och vovven. *ler bara jag tänker på den och sonen skrattar alltid åt den*
  • D med N och A

Utmärkt tolkning!!

Missa inte heller den härliga "bajsminen" på sista sidan då vovven hoppat ner. Så ser min son ut när han gör nr två. *kärlek*

Söderböna skrev 2007-11-22 10:22:13 följande:
    Här kommer mitt förslag till textanalys:- Max vill inte sitta på pottan, han gillar inte riktigt idén med potträning utan tycker det är trevligare med blöja. Tanken är nog att barn skall kunna identifiera sig med rädslan för detta nya. - Hunden däremot tycker att det där med potta verkar vara väldigt spännande, som han längtar efter att få prova på. Helt klart mogen för potträning. - Problemet är bara det att hunden inte riktigt kan få till det när han skall sitta på pottan, så hunden blir ledsen för att han inte kan. - Max känner medlidande med hunden och vill därför hjälpa hunden. Hunden kan ju sitta på pottan om han sitter i Max knä. - Helt plötsligt sitter Max på pottan, för att hjälpa hunden! Med hundens hjälp har han då kommit över sin rädsla för det nya och kan sitta på pottan. Min tolkning är alltså att hundens längtan efter att få sitta på pottan hjälper Max att komma över sin rädsla. Hans vilja att hjälpa hunden gör att han "förtränger" att han själv inte ville.Vad sägs om den tolkningen?
  • D med N och A

Håller också med er som skriver att man läser som man vill. Jag ändrar hejvilt. Och lägger till det sonen vill höra. "Ä dä? Ä dä?"

• mamma till lilla skrutt

Håller med Söderböna, men tolkar det som att Max får vara "storebror" till hunden, och därför vill visa hur stor o duktig han är.
    Min dotter blir snart storasyster. I hennes storasysterlekar ( där jag får vara lillasyster )klarar hon en massa som hon inte kan i vanliga fall. Då hon är storasyster kan hon:
    Klä på sig
    Komma upp på toaletten utan sin badrumspall
    Förstå att man ska titta åt båda hållen innan man går över gatan
    Gå en mil
    mm mm

Svar på tråden Analys av "Max potta".